Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Saturday, November 12, 2011

IKAN MANDI ABU MASAM MANIS

ASSALAMUALAIKUM..........


Dalam 2- 3 hari sebelum ni cuaca cerah elok je .. hari ni start petang tadi hujan renyai-renyai .. harap-harap tak la berpanjangan sangat....tentu bila baca je entry ni nampak pelik ..sebab wani tulis ikan mandi abu .. pernah dengar ke .. wani pun first time dengar nama ikan mandi abu... hihi.. entahla kenapa diberi nama macam tu.. tapi harganya kurang sikit dari ikan siakap... seekor. ikan ni nampak macam lebih kurang ikan siakap.. cuma yang bezanya ,, dia ada tompok tompok kuning dekat kepala ikan tu .. itulah yang bezanya.. tapi rasanya lebih kurang sama dengan ikan siakap .. tapi ibu wani cakap tak sama.. haha .. entahlah lidah masing masing ... kan... entry ni sekadar nak tunjuk ikan je hihi hari ni seisi berkenalan dengan ikan la kan.. :D kalau bab -bab ikan ni .. tak kiralah apa jenis ikan yang wani suka .. wani buatlah menu masam manis.. ikan ni sebenarnya tak tahu nak masak macam mana.. alang - alang abah dah cakap buatlah masam manis .. takkan nak goreng kunyit saja kan ... tak ada umphhhhh pulak..nak buat yang macam ada kuah ada santan tu  ,, dia tak berapa suka,,  so buatlah menu masam manis ....  macam tu lah jadinya .. kat sini pun dah ada postkan resepi tu .. kalau nak tengok lagi resepi tu silalah klik SINI .



biasanya kalau ada bunga kantan yang ibu wani tanam ni dah keluar kuntuman dia tu  dan dah cukup matang nak dipetik.. memang wani guna yang tu lah .. dah tak payah nak beli kat kedai hihi...boleh la buat menu ikan  masam manis . bungan kantan yang ditanam adalah spesis kecil .. bukannya spesis besar .. kalau yang spesis besar tu .. ooo itu memang  sesuai tanah kat dalam hutan tu ... tinggi menggalah pokok bunga kantan tu.. mengalahkan ketinggian manusia .. tapi pokok bunga kantan spesis ni dia cepat "merajuk".. tak boleh nak tebang pokok dia main main je . sebab dia merajuk tak nak berbunga :D.. patutlah bunga warna pink pun hihi malu-malu...  ada perasaan jugak kan pokok pokok ni.. biasanya kalau ibu wani potong selepas ambil bunga tu ..  biarkan saja batang kat bawah kering sendiri ,, tak boleh nak cantas- cantas buang .. memang nampak semak kalau tak cantas .. tapi bersabar je lah sebab nak suruh dia keluar bunga lain pulak....

inilah ikannya ,, tengoklah tompok tompok kuning dekat kepala dia tu .. .. mungkin nama mandi abu ..sebab warna dia macam abu kot ;p.. entahla ...

5 comments:

  1. Wani..first time dengar ikan mandi abu..masa baca td rasa pelik juga namanya..mcm rupa ikan kerapu pun ada..tak kisah lah apa nama ikan tu, akak pasti sweet sour ikan ni hasil sentuhan wani mesti best! sekarang ni asek makan daging je..rasa dah mual..tengok ikan wani ni terus selera akak terbuka nak makan ikan gak!

    ReplyDelete
  2. hahah! punyelah kite duk fikir, uniknya nama resepi ni...mandi abu masam manis. ingatkan ikan tu yang dimandikan. hahha...rupenye memang nama ikan...

    ReplyDelete
  3. kak mieza: hihi tu la kan .. ingatkan takut wani sorang je yg first time dengar ni .. orang lain dah biasa dah dengar .. terima kasih la kakk.. biasa2 je sentuhan wani ,,sekadar nak masak untuk keluarga makan :))

    nani: ahah...:D memang ikan ni dimandikan .. tapi dimandikan dengan sos tuuhh ..

    ReplyDelete
  4. pandai pulak bunga kantan ni merajuk...ingatkan orang je yg pandai..mentang2lah pink..merajuk2 lah pulak...

    ReplyDelete
  5. kalau pegi pasar borong baru leh jumpa ikan2 cam gini...hehhehe...suka makan ikan besar2 ni tapi dah lama betul tak beli..:)

    ReplyDelete