Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100

Bersempena dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri pada tahun 2015, EFG buat julung kalinya akan menambah 'havoc' suasana raya anda dengan GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100.

Istimewanya, GIVEAWAY EFG MEGA RAYA ini turut menyediakan hadiah lumayan buat pemenang SEO yang berjaya menempatkan halaman web peserta di kedudukan teratas dalam senarai engine carian Google Malaysia (Google.com.my) menggunakan kata carian "Giveaway EFG Mega Raya".

Melalui giveaway ini, para peserta berpeluang untuk saling kenal-mengenali, seterusnya mengeratkan silaturrahim sesama blogger dalam meraikan hari raya pada tahun ini.

giveaway efg mega raya 2015

{ Click banner di atas untuk sertai }

Hadiah :

SEO

RM300 x 1 pemenang
RM200 x 1 pemenang

RM100 x 1 pemenang

RM100 Cash x 25 pemenang

Mula : 10 Jun 2015 | Tamat :9 Julai 2015


Syarat-syarat wajib :

1. Tulis entry yang bertajuk GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100

2. Follow blog sponsor

4. Follow Instagram

5. Add facebook
6. Follow G+
7. Like facebook page
Helenz Signature Official
K.Rogers Butter Cookies by Zida dan Arif
Exchangefeedgroup
irrayyan.com Official FB
Arzmoha
Nik Ainaa
Amy Si Gadis Weird
Rahim Aim Channel

AIN Dramatic Uniq Blog

ShamieraOsment.com
CikGu NoraZimah
YanieYusuf
syirasophie.blogspot.com
Chenta Hati Saya
Diari Jejaka Hangat
Kumahuitu.blogspot.com
Official Pages "Qaseh Ku"
Shahira's blog
Akif Imtiyaz Official Blog
Isolabellaz
Eny Abdullah Cooking & Photography
PowergolD.BiZ
Papaglamz
MMD One Stop Centre
P.C.L
Blog BingkisanHati
Cikk mimin mera
Shaklee House Pantai TIMUR
Zulls Grill N Spices
Nota Purba
Nukilan Reena
Mia Zain
Kanvaskehidupanku
Mommy Yoorin
Sayidahnapisahdotcom
safuraonlinediary
Anajingga
Bicara Mummy
Aku Penghibur [dot] com
SIpanjangkata Likers



GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100

di sponsor oleh

Madeena Skincare by Helenz Signature Sponsor Giveaway EFG Exchange Feed Group Mega Raya 2015
Madeena Skincare by Helenz Signature
dan




EFG MENGUCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN ALMUBARAK

Thursday, July 2, 2015

BISKUT ARAB GEBU

Assalamualaikum....


Salam semua dan salam jumaat debaran syawal makin hampir dah ni dah 16 hari dah kita puasa, radio dah mula pasang lagu raya..biskut raya jugak entah ke mana hii.. Tapi apapun mood raya dah datang macam budak2 pulak. Hii.. 

Gambar kredit daridapur.com..biskut arab ni tak usah cakap memang favorite wani.. sebenarnya cuba tengok resepi biskut arab takut ada bahan lain tokok tambah dalam resepi kan.. Tapi check2 yang lepas rupanya wani dah ada pernah buat resepi ni tapi kuantitinya tu banyak sangat lah .. Yang wani ambil daridapur.com ni kuantiti nya sikit  guna 3 cawan tepung gandum. So, kepada sesiapa  yang nak mencuba, tak nak gentel lama2 gunalah resepi ni.. Jimat sikit masa tu.. Wani tempek kat sini sebagai rujukan. 

BISKUT ARAB GEBU
SUMBER: DARIDAPUR.COM

Bahan – Bahan 

1 cawan  susu tepung nespray
1 cwn minyk sapi. Biarkan macam tu. Tak perlu dicairkan.
sedikit garam
3 dan 1/2 cawan  tepung gandum yang telah diayak
ceri merah untuk hiasan. Potong kecil
Gula aising untuk hiasan apabila biskut sudah masak.

Cara Penyediaan Biskut Arab

Pertama , dalam sebuah bekas, masukkan susu tepung, minyak sapi dan garam. Gaul dengan sebati dan sekata. Selepas itu, masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh yang cantik sekata dan sebati.
Kedua , bentukkan doh menjadi bulat kecil , letakkan doh di atas dulang pembakar , hiaskan dengan ceri . Panaskan oven selama 5 minit pada suhu 180’C . Selepas itu, masukkan dulang pembakar yang mengandungi susunan biskut tadi, bakar selama 15 -20 minit bergantung pada jenis oven.
Ketiga , biskut yang telah masak dikeluarkan dan disejukkan terlebih dahulu sebelum digaul dengan gula aising.
Wahh..senang kan cara dia. Tapi rasa memang sangat sedap. Gebu gitu. 

Wednesday, July 1, 2015

7 CARA UNTUK MENGHILANGKAN BAU BUSUK MULUT KETIKA BERPUASA

Assalamualaikum

                                                           Gambar sekadar hiasan

Salam semua 

Alhamdulillah kita dah melalui fasa kedua ramadan, cepat masa berlalu.makin lama dah makin buntu dah nak masak apa..kali ini rasa nak lebih simple.. walaupun dah 15 hari puasa, rasa semua orang mengalami masalah yang sama kan ..mulut cepat berbau bila tiba time puasa kan.. Jom kita baca macam mana cara untuk menghilangkan bau mulut..sampai ada satu cara yang wani rasa eh kenapa lah tak buat cara ni kan. Bila tengok ke cara ni yang nak dielak makan semua wani makan hii yang pentingnya minum air tu takut badan dehidrasi

Sumber info di SINI .Sepanjang bulan puasa, kita hanya makan dua kali iaitu bila bersahur dan berbuka puasa.
Ini menyebabkan mulut menjadi kering kerana pengaliran air liur yang sedikit apabila tidak makan sepanjang hari.
Apabila mulut kering, sel-sel mati dan bakteria berkumpul di lidah, gusi dan bahagian dalam pipi. Sel-sel itu kemudian mula membusuk dan mengeluarkan bau mulut yang tidak menyenangkan.
Jadi apa yang boleh dilakukan untuk mengurangkan atau menghilangkan bau mulut busuk ketika berpuasa?
1. Makan sayur dan buah-buahan
Sayur-sayuran dan buah-buahan boleh mengurangkan bau mulut yang kurang menyenangkan ketika berpuasa. Jadi pastikan anda makan sayur dan buah-buahan ketika bersahur.
Sayur dan buah-buahan juga membersihkan gigi secara semula jadi dengan menghilangkan plak gigi.
2. Kumur dengan soda penaik
Soda penaik boleh digunakan untuk menghilangkan bau mulut busuk. 
Campurkan satu perempat gelas soda penaik dengan dua sudu makan lemon dan garam.
Kemudian kumur mulut dengan campuran tersebut yang akan membunuh bakteria dalam mulut. 
3. Elak makan bawang 
Elak daripada makan makanan yang mengandungi banyak bawang merah dan bawang putih. 
Ini kerana bau bawang merah dan bawang putih akan bertahan selama anda berpuasa. Malah bau itu tidak akan hilang walaupun sudah makan makanan lain.  
4. Elak makan keju 
Jika tidak mahu mulut berbau, anda juga perlu elak makan keju dan makanan yang mengandungi keju.  
Namun jika masih mahu makan keju, anda perlu menghisap potongan lemon selepas makan. Lemon berfungsi untuk membunuh bakteria dalam mulut.  
5. Banyak minum air 
Dehidrasi atau kekurangan air bila berpuasa merupakan salah satu punca yang membuat mulut berbau.  
Pastikan banyak minum air ketika bersahur dan juga berbuka puasa. Badan anda memerlukan sekitar tiga liter atau 13 gelas air ketika berpuasa.  
6. Gunakan ubat cuci mulut
Selepas makan sahur, gunakan "Mouthwash" atau ubat cuci mulut.
Selain berfungsi memberi bau mulut yang segar, ubat itu juga membersihkan sisa makanan yang masih melekat pada gigi.  
7. Makan banyak karbohidrat
Kekurangan karbohidrat dalam tubuh boleh menyebabkan bau mulut yang tidak menyenangkan.
Karbohidrat yang cukup, di tambah dengan pisang, gandum, dan bijirin boleh mencegah mulut berbau.
Namun di samping cara-cara demikian, tentunya ada hadis yang mengatakan bahawa bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi dari minyak kasturi.  

Monday, June 29, 2015

BUNGANYA MEMIKAT HATI SESIAPA YANG MEMANDANGNYA

ASSALAMUALAIKUM......


Salam semua ..hari ni dah 13 hari kita berpuasa.. Sepanjang tempoh wani post entry pada bulan ramadan ni, entry paling banyak dibaca resepi biskut raya percuma dari buttercup ..tahu semua orang tengah dok cari idea nak buat biskut apa kan.buatlah persediaan awal awal.  Wani jugak tak terfikir nak buat ke tidak.. Ya Allah kenapalah malas betul nak main terap biskut, rasa nak pilih biskut paling senang..macam lama dah tak buat biskut arab.. Mengidam la pulak.hii . insyaallah nanti ada kelapangan masa nak share biskut paling senang..slice and bake cookies.. wani dah lama himpun koleksi icebox cookies ni ..sampai sekarang tak terbuat huu 



ada kena ke dengan tajuk entry hiii.. pokok bunga biasa je kot.. bukannya bunga ros. tak tahulah orang panggil apa pokok bunga ni.. Tengok picture ni dah lama dalam folder nak delete rasa sayang macam nak buat entry pulak.. Sebab bunganya cantik purple..warna kegemaran wani.. Kalau dulu zaman budak sekolah wani suka hobi gardening ni.. Petang - petang sentiasa pergi dekat  pokok bunga yang wani tanam.. Sejak dah mula beralih arah ke hobi memasak .. Abah pulak yang minat gardening ni. Dan wani pulak suka tengok bunga apa yang dia tanam. Tengok je la menanam nya tidak .. Pokok ni kalau dulu cantas la jugak sebab ia naik meninggi tapi kalau berbunga banyak kembang  ..cantik sungguh purple sana purple sini.. Sekarang ni biar ia meninggi dalam kotak pasu.dan terpaksa keliling pokok tu dengan dawai besi takut pokoknya tumbang ..macam lembik jer batang pokok. Sebelum pokok ni pupus ke post kat sini..

Dalam hati rasa dah start minat bunga orkid pulak..sebab senang nak jaga. Eh betul ke? Selamat berpuasa semua ..jaga hati, jaga pendengaran, jaga mulut..semoga ibadah kita diterima disisiNya..


Friday, June 26, 2015

APAM GULA HANGUS GEBU

ASSALAMUALAIKUM....



Salam semua

Alhamdulillah hari ni dah ramadan ke 10. Sekejap jer kan.syukurlah masih diberi kesempatan untuk berpuasa.bercakap pasal puasa ni ,,dah buntu dah nak masak apa..rasa semua orang pun sama situasi kan hiii .  Kali ini wani nak share pertama kali apam nak post kat blog.. Entry tertunggak sebelum puasa buat.. Kalau nak post bulan puasa masak apa wani rasa tak terpost kot..sebab rasa malas nak ambik gambar. Sebelum ni dah pernah buat apam versi lain tapi tak pernah post sebab masa tu main testing2. Hiii

Resepi ni dari majalah aroma sebab nampak senang sangat rasa lah nak cuba lagipun macam kek sarang lebah jer cuma yang ni versi apam tapi lagi sedap.. Sebab tekstur gebus..wani suka makan direct lepas keluar kukusan.gebuss sangat..jom semak resepi..mana tahu ada yang nak buat kuih untuk berbuka.. Sekali sekala layan apam pun boleh jugak.. 




APAM GULA HANGUS GEBU
SUMBER: MAJALAH AROMA MAC 2015

BAHAN A JADIKAN GULA HANGUS 

1 cawan gula 
1 cawan air panas 

BAHAN B DIBLENDER 

1/2 cawan minyak masak @ minyak jagung 
2 sudu butter
2 biji telur 
2 sudu susu pekat 

BAHAN C DIAYAK BERSAMA 

 1 1/2 cawan tepung gandum 
1 sudu teh soda bikarbonat 

CARA PENYEDIAAN 

1. Gula dihanguskan sehingga perang keemasan mengikut citarasa. Kemudian tuangkan air panas berhati - hati ya sebab ia akan meletup - letup. Sejukkan 
2. Panaskan kukusan 
3. Satukan bahan B dan dikisar sehingga gebu anggaran 3 minit dan masukkan gula hangus yang telah sejuk dan blender lagi. 
4. Masukkan bahan C dan kacau rata hingga nampak halus ( kalau nak mudah blender jugak )
5. Masukkan ke dalam acuan apam yang telah dilenser dengan minyak dan susun ke dalam periuk kukusan. Lap air pada tutup periuk agar tidak terkena pada apam semasa mengukus
6. Tutup periuk dan kukus selama 15 minit atau sehingga masak 

NOTA:  tip lain balut tudung periuk kukusan dengan kain supaya air tidak menitis atas apam










Tuesday, June 23, 2015

JAGA PEMAKANAN ANDA

Asalamualaikum...



Sumber: Wafilqulya

Alhamdulillah salam ramadan ketujuh buat semua.. Syukur masih diberi peluang dalam meneruskan ibadah puasa.

Ramadan bukan sekadar berpuasa sahaja tapi pesta makanan yang melimpah ruah.. Bersyukurlah di atas pemberian nikmat Allah yang tak putus - putus terhadap hambanya boleh menikmati pemberianNya. Tapi kadang - kadang bila kita tak control atau jaga pemakanan boleh mengakibatkan pelbagai komplikasi. Bila makanan banyak depan mata, perut lapar lagi mulalah nafsu datang akhirnya pembaziran berlaku. Makan pun dah tak ingat control dah apa yang tak boleh makan dimakannya jugak. 

Kali ini nak berkongsi sikit pasal kesihatan.risau asyik dok tayang makanan tapi kesihatan terabai. Wani pernah berbincang isu ni dengan family.. Kadang - kadang kita ni lebihkan makan yang lain tapi yang remeh terabai. Apapun sebenarnya amalan pemakanan tu penting.. Sebelum puasa ni agak jarang jugak ambil makanan laut nih. Sebab abah pun kurang nak makan dan bonda wani pulak memang alergik seafood. Tapi masa bulan puasa ni bila asyik nak masak seafood ni rasa kena stop la sekejap ni. Faktor yang banyak menyumbang asid urik ni banyak seafood dan daging.. Jom baca info kesihatan ni. Info ni wani dapat di SINI

Asid urik adalah bahan buangan yang terhasil dalam badan anda semasa proses penghadaman (pemecahan) purine yang terdapat secara semula jadi dalam banyak makanan. Asid urik biasanya tidak berbahaya pada kesihatan tetapi paras yang tinggi boleh menyebabkan gout, batu karang, dan kegagalan buah pinggang pada sesetengah orang.

Paras asid urik dalam badan di sebabkan oleh: 
  • fungsi buah pinggang yang lemah 
  • kekurangan potasium 
  • reaksi kepada ubat-ubatan & vitamin 
  • berdiet untuk menurunkan berat badan anda 
Selain dari ubat-ubatan, untuk mengurangkan asid urik di dalam badan anda untuk kesihatan, cubalah makan beberapa atau semua jenis makanan berikut yang dikenali dapat membantu dengan sakit gout dan merendahkan tahap asid urik.

1. PERASA & REMPAH
  • Cuka epal cider (Apple Cider Vinegar) berupaya menghancurkan/melarutkan/membubarkan kristal asid urik dengan menukar ph darah kepada keadaan yang lebih alkali. 
  • Tambah 1/3 cawan halia yang telah dikisar dalam tab mandi untuk menggalakkan badan berpeluh dan membuang asid urik dari sistem badan. Ingat untuk bilas selepas mandi anda untuk mengeluarkan sebarang sisa dari halia untuk melindungi kulit anda.
2. SAYUR-SAYURAN. 
  • Alfalfa tinggi dengan mineral dan nutrien lain yang boleh mengurangkan serum asid urik dalam darah.
  • Daun pasli adalah diuretik yang hebat, ia membantu dalam meningkatkan jumlah air kencing yang seterusnya menggalakkan penyingkiran asid urik.
3. BIJIRIN KECIL. 

Dr Theodore A. Baroody mencadangkan dalam bukunya, "Alkalinize or Die" bahawa penghidap gout boleh makan bijirin kecil yang beralkali untuk membantu dalam penyingkiran asid urik. Bijirin itu adalah cous cous, amaranth dan millet
Cuba dapatkan di kedai-kedai makanan kesihatan, ia boleh disediakan dalam kaedah yang sama seperti beras dan adalah alternatif yang lazat untuk beras dan pasta. Boleh juga menggunakan resipi-resipi yang lain.
4. HERBA.
  • Black cohosh mengawal keasidan darah dan membantu melarutkan asid urik membuat ia lebih mudah untuk dihapuskan. 
  • Bilberry tinggi kandungan flavanoids, sejenis pigmen larut air yang terdapat dalam tumbuh-tumbuhan yang mempunyai ciri-ciri anti-oksida. 
  • Teh Buchu (Buchu adalah sejenis tumbuhan dari Western dan Southern Cape Afrika Selatan) membantu melarutkan dan mengepam keluar kristal asid urik dari sendi dan buah pinggang serta aliran darah anda. 
  • Devil's claw adalah ejen pembersihan semula jadi untuk kekotoran toksik dalam darah. Ambil 400 mg ekstrak keringnya 3 kali sehari seperti yang diperlukan untuk kesihatan. 
  • Biji saderi (Celery seeds) melegakan gout dengan mengeluarkan asid urik dari badan. Biji saderi mengandungi kira-kira 20 agen anti-radang yang berbeza. Dos yang disyorkan adalah 500 mg, 2 kali sehari. Amaran: Wanita hamil dan orang yang mempunyai penyakit buah pinggang perlu berhati-hati kerana biji saderi adalah diuretik yang kuat dan boleh memburukkan lagi penyakit buah pinggang.
5. PRODUK TENUSU 

Menurut 1 kajian analisis kesan susu dari lembu, kerbau atau bison, pada tahap asid urik 6 peserta yang sihat. Selepas minum susu, kandungan asid urik air kencing peserta meningkat sehingga 38% berbanding dengan jumlah mereka keluarkan selepas minum air. Untuk manfaat kesihatan yang berpotensi sama, susu rendah lemak boleh juga digunakan selalu. Produk susu rendah lemak, seperti yogurt, boleh memberi manfaat kesihatan yang sama.

Produk tenusu, seperti susu, yogurt dan keju kotej (cottage cheese), membekalkan kalsium dan vitamin D untuk tulang yang kuat dan protein. Menurut laporan yang disiarkan dalam "Pemakanan dan Penyakit reumatik" pada tahun 2008, produk tenusu mempunyai "kesan klinikal yang bermakna" dalam mengurangkan asid urik. Oleh kerana susu dan keju biasa tinggi lemak tepu, selalulah pilih versi rendah lemak.

Produk tenusu, termasuk susu, keju dan yogurt, boleh membantu mengurangkan paras asid urik dalam badan anda, membawa kepada penurunan risiko untuk gout. Sebagai cecair, susu/susu rendah lemak boleh membantu badan anda mengepam asid urik yang berlebihan keluar melalui air kencing. Sasarkan 16-24 oz minum susu setiap hari. 

Makan bijirin sarapan pagi anda dengan susu rendah lemak dan minum susu rendah lemak dan bukannya minuman ringan (minuman ringan adalah salah satu penyumbang peningkatan asid urik) atau minuman beralkohol untuk manafaat yang tinggi.

6. KEKACANG ATAU PROTIN TUMBUHAN

Daging dan makanan laut mengandungi kandungan purine yang tinggi dan boleh meningkatkan tahap asid urik anda. Menggantikan protein haiwan dengan sumber berasaskan tumbuhan, di sisi lain, boleh menurunkan tahap asid urik anda.

Kekacang yang kaya dengan protein termasuklah kacang soya, lentil, kacang hitam, kacang dal, kacang kuda dan kacang navy, makanan berasaskan soya, seperti tauhu, susu soya dan tempe, kacang soya, edamame, tauhu bakar atau kukus, smoothie soya, kuah dal, sup lentil dan salad chilled bean, "vegetarian chili", hummus dan lain-lain adalah sumber tumbuh-tumbuhan yang bernilai untuk menyediakan sejumlah besar keperluan protein.

Beli atau sediakan sup dan makanan lain yang rendah garam untuk mencegah pengambilan natrium yang berlebihan yang dikaitkan dengan pembentukan batu karang.

Sebagai makanan yang kaya dengan serat, kekacang juga membantu anda menurunkan berat badan anda, mengurangkan risiko anda untuk gout dan batu karang.

Hadkan pengambilan daging anda tidak lebih daripada 6 oz. sehari jika anda terdedah kepada batu karang & asid urik yang tinggi. Kekacang adalah semula jadi rendah lemak, bebas kolesterol, dengan meningkatkan pengambilannya anda boleh mengurangkan tahap kolesterol anda dan meningkatkan kesihatan kardiovaskular anda secara keseluruhan.

7. CECAIR

Cecair/bendalir menggalakkan penghidratan dan membantu badan anda mengeluarkan asid urik melalui air kencing. Jika anda terdedah kepada batu karang asid urik, minum sekurang-kurangnya 10 gelas cecair setiap hari, sekurang-kurangnya separuh daripadanya dalam bentuk air kosong. 

Air kencing berwarna kuning cair atau jernih merupakan tanda positif penghidratan. Cecair lain yang boleh membantu mengurangkan tahap asid urik termasuklah susu atau susu non dairy, sup rendah garam, teh herba, susu soya, susu beras, gelatin dan buah-buahan & sayur-sayuran yang kaya dengan air seperti tembikai, buah-buahan sitrus, tomato, timun, saderi dan buah-buah jenis beri. 

Elakkan jus kranberi dan jus limau gedang (grapefruit), yang boleh menyumbang kepada batu asid urik.

8. BIJIRIN PENUH

Bijirin penuh mengandungi semua bahagian berkhasiat dari bijirin, lebih banyak serat, protein dan mikronutrien, termasuk magnesium, berbanding bijirin bertapis. Pengambilan makanan yang kaya dengan magnesium dan rendah kalsium seperti barli, oat, beras perang dan bran, dalam diet anda untuk mengurangkan risiko batu karang. 

Gantikan karbohidrat rendah serat, seperti roti putih, pasta dan pretzels dari tepung berproses, dengan bijirin penuh, yang lebih mengenyangkan, bagus untuk mengawal jumlah pengambilan makanan (portion intake) dan penurunan berat badan. Apabila membeli roti, pasta dan bijirin, teliti pembungkusan produk untuk memastikan bahawa bijirin penuh disenaraikan sebagai bahan utama.

Menurut laporan "Pemakanan dan Penyakit reumatik", terdapat kaitan antara obesiti dan gout; pengurusan berat badan yang sihat boleh membantu tahap asid urik yang lebih rendah. 

Bijirin penuh boleh dihadhamkan dengan lebih baik berbanding bijirin bertapis/berproses dan mempunyai kesan yang rendah pada tahap gula dalam darah anda dan melambatkan isyarat lapar, ini membantu anda menguruskan berat badan.

Untuk hasil terbaik, gantikan roti putih, pasta, cereal dan makanan ringan dengan makanan bijirin penuh yang belum diproses keseluruhan seperti oat, beras perang, beras huma, barli dan air-popped popcorn. Kerana makanan yang kaya dengan serat juga mengenyangkan dan membantu dalam kawalan berat badan anda.

9. BIJIRIN BEBAS YIS

Produk bijirin yang dicampur yis mengandungi tahap purine yang tinggi. Ia boleh membawa kepada peningkatan paras asid urik. Bijirin penuh bebas yis seperti beras perang, beras huma, quinoa, barli dan air-popped popcorn adalah alternatif yang berkhasiat. Sebagai makanan yang kaya dengan serat, bijirin juga boleh menggalakkan selera dan kawalan berat badan juga mengurangkan risiko anda untuk mendapat batu karang dan gout.

10. BUAH-BUAHAN DAN SAYURAN

Buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan antioksidan yang membantu badan anda mempertahankan dirinya daripada jangkitan dan penyakit, serat dan air. Diet yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran, malah kacang yang kaya dengan purin, kobis bunga dan bayam tidak dikaitkan dengan peningkatan risiko gout meningkat, menurut Johns Hopkins, Medicine. 

Buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan, seperti buah beri, ceri, tomato, bell pepper, tomato dan squash boleh membantu mengurangkan gejala batu karang. 

Oleh kerana buah-buahan dan sayur-sayuran rendah dalam kandungan tenaga, bermakna mereka menyediakan kurang kalori bagi setiap hidangan berbanding lemak dan kanji, ia juga boleh membantu memudahkan proses pengurusan berat badan. Mengekalkan berat badan yang sihat adalah penting untuk mencegah risiko gout dan batu karang.

Elakkan sayur-sayuran dalam tin yang mengandungi sodium tinggi yang boleh menyumbang kepada batu karang.

Amalkan pemakanan yang sihat untuk pengawalan kandungan asid urik penting untuk kesihatan anda.



Monday, June 22, 2015

ICE CREAM PUFFS

ASSALAMUALAIKUM...


salam semua

syukur alhamdulillah dah hari keenam kita berpuasa kan... seperti biasa wani masih ada entry yang tertunggak.. mesti ramai orang  dok tengah cari dessert apa nak buat kan.. tapi bagi wani time bulan puasa jer mesti nak kuih2 yang ada bahan kena masuk santan ... pelik pulak.. time tak puasa tak teringin pulak .. time puasa ni la habis segala kuih nak bersantan hiii... semalam buat bubur pulut hitam.. bila terbanyak buat tak ikut bajet ..ada la lebihan sikit.. runsing kalau nak masak bulan puasa ni nak ikut orang nak makan banyak mana, wani memang susah sikit.. oklah simple je entry hari ini. rasa kalau malam lepas moreh nak makan aiskrim buat la aiskrim puff ni ...

drooling tak tengok ice cream puffs ni hiii... tergerak hati nak cuba resepi yang wani dapat hadiah hari tu dari Chef Obie..tak terfikir langsung boleh makan dengan aiskrim.biasa kalau bab kepit2 ni wani suka kepit dengan roti, tapi kali ini, alternatif lain nak lagi sedap buat lah cream puff. lepas tu kepit dengan aiskrim.. yummylicious tau.. sampai sekarang wani masih terbayang2 makan ice cream puff ni ..rasa nak buat sekarang jugak ..dan tak sabar nak tukar flavor ice cream yang lain

dah lama pun buat ni sebelum puasa ..resepi ambil dari buku DESSERT FOR TODAY. Semua resepi hanya guna 4 bahan sahaja.banyak sangat resepi simple sampai rambang mata nak buat yang mana satu. Resepi dia ngam2 tak lah banyak sangat dapat cream puffs ni dan wani buat  longgokan dengan guna sudu jer tak guna piping malas lak nak cemarkan barang2 lain..



Ingat dulu, macam susah nak buat cream puffs ni tak sangka semudah abc rupanya. Itulah bila tengok gambar macam payah jer nak buat. Lagipun resepi yang mudah tapi hasilnya sangat sedap dan boleh pelbagaikan dengan savory atau sweet filling kalau suka. Jom semak resepi kat bawah.


ICE CREAM PUFFS
SUMBER: DESSERT FOR TODAY BY ABBY DODGE
HIDANGAN : 12 PUFFS

BAHAN - BAHAN 

2 biji telur gred A 
1 biji kuning telur 
3 sudu besar unsalted butter ( wani guna salted butter ) 
1/2 cawan tepung gandum 
Ais krim coklat secukupnya atau ikut pilihan citarasa anda 
1/2 cawan air 

CARA - CARA 
1. Satukan mentega, air ,dan garam 1/4 sudu teh garam ke dalam satu periuk dan kacau sehingga mendidih.
2. Alihkan periuk dari dapur dan terus masukkan tepung gandum dan kacau cepat-cepat sehingga sebati.
3. Dengan api yang sederhana, Letakkan balik periuk atas dapur dan kacau selalu sehingga doh nampak berkilat dan nampak satu lapisan nipis dekat dasar periuk.
4. Tutup api dan Alihkan dari dapur, sejukkan sebentar dan masukkan telur sebiji dan kacau sampai sebati dan masukkan telur sebiji lagi. Pukul sehingga doh betul -betul lembut dan berkilat
5. Konsistensi doh tersebut sepatutnya jatuh dengan kiraan sampai 3 
6. Alaskan loyang dengan baking paper dan Boleh scoop dengan ice cream scoop tapi saya scoop dengan sudu
7. Untuk glazing, kuning telur dicampur dengan 1 sudu teh air sejuk dan sapukan ke atas permukaan cream puffs. 
8. Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan selama 27 minit sehingga puffs kembang dan perang keemasan. Suhu oven masing - masing. 
9. Sejukkan dan potong separuh, scoopkan ice cream dan sumbatkan ke dalam cream puffs. 

Nota : cream puffs boleh disimpan sejuk beku sehingga 1 bulan.
( seingat wani simpan lebihan cream puff dalam peti sejuk beku dalam 2 minggu dan masih tidak berubah rasa. Keluarkan dari peti dan biarkan kat suhu bilik dah boleh makan, wani tak panaskan balik sebab rasa nya tak berubah. Sekiranya nak panaskan balik tak kisah )

Friday, June 19, 2015

MAKARONI BAKAR SARDIN

Assalamualaikum...


Salam semua..dah masuk hari keempat berpuasa, syukur alhamdulillah walaupun permulaan puasa wani agak lesu sikit badan. Semalam pergi beli barang grocery ,,ya Allah blalik tu rasa lembik lutut,habis lenguh2. Huuu .akui badan terasa lemah longlai jer. Oklah ya menu ni masa belum puasa lagi.banyak menu tertunggak belum puasa lagi ni. Makaroni ni Kadang2 buat juga  masa puasa. 

makaroni bakar adalah salah satu favorite wani.. masakan yang amat mudah nak masak. biasanya kalau bulan puasa, makan ni rasa tak nak makan nasi dah. kali ini nak share resepi makaroni bakar sardin yang dah wani olah. makaroni bakar ni ia tak la susah, kalau pandai tokok tambah bahan nak bagi sedap.. memang akan sedap la .. dan boleh pelbagaikan lagi nak masuk bahan apa kat dalam makaroni ni..

kali ini wani guna sardin.. simpan lama dah stok sardin ni..tak tahu nak buat apa, banyak sungguh tengok dalam pantry  tin yang tak terusik sampai ke bulan puasa dah tak usik lagi . jadi wani plan nak letak dalam makaroni bakar asyik masuk ayam dan daging ni boring jugak kan. resepis asal tengok kat SINI

wani bakar dalam cawan kertas .saja nak buat kelainan..bakar dalam 4 paper cup boring asyik bakar dalam loyang jer.. yang lebihnya tu wani bakar dalam loyang. kalau buat sos cicah sendiri ni lagi sedap.. tapi wani tak buat la..


MAKARONI BAKAR SARDIN
SUMBER: DARI DUNIA DAPURKU

BAHAN-BAHAN
2 1/2 cawan makaroni direbus al dente (sehingga lembut)
Italian herbs 1 sudu teh ( optional  )
1 tin ikan sardin (tin kecil ayam brand 155 gm dibuang tulang)
3 biji telur
Slice cheese secukupnya ( optional ) 
1 labu bawang besar sederhana dipotong dadu
3 ulas bawang putih dicincang halus 
Daun sup secukupnya dipotong halus
Garam dan gula
1 1/2 sudu besar serbuk kari daging 
Air secukupnya sekadar nak basuhkan baki dalam tin
Minyak untuk menumis 


CARA - CARA
1. Tumiskan bawang putih sehingga wangi dan masukkan bawang besar, tumis sampai naik bau dan masukkan italian herbs.kacau rata.
2. Kemudian masukkan serbuk kari daging dan kacau hingga naik bau 
3. Masukkan ikan sardin sekali dengan sosnya, kacau sebati dan masukkan air. Masukkan gula sikit 
4. Kacau sampai ikan sardin hancur dan akhir sekali masukkan daun sup.tutup api. 
5. Masukkan macaroni dan kacau sehingga disalut rata, perasakan dengan garam dan kacau lagi sehingga semua sebati
6. Pecahkan telur satu persatu ke dalam makaroni dan gaul rata
7.Sediakan loyang segiempat 8" x 8" inci alaskan dengan kertas foil.
8. Tuangkan makaroni ke dalam loyang untuk lapisan pertama dan letakkan slice cheese dan tutup dengan lapisan kedua
9.bakar dalam  40 minit atau sehingga masak. Suhu oven masing - masing 

NOTA
Kalau nak elakkan makaroni berminyak, kurangkan minyak masa menumis. Biasanya kita tak nampak masa gaul dengan makaroni tapi akan nampak ketara masa nak potong nanti. 

Sekiranya nak rasa pedas, masukkan lada burung @  lada besar dihiris