Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Search This Blog

Loading...

Monday, September 26, 2016

JERING REBUS // SNEK PAGI DI KELANTAN

ASSALAMUALAIKUM..



Salam semua, harap semuanya sihat walafiat, walaupun kat sini cuacanya agak panas

gigih la jugak nak menaip walaupun dah lama gambar ni dalam draft tapi tak lama sangat pun. gambar ni masa adik wani balik kampung hari raya haji yang lepas.. katanya teringin sangat nak makan jering rebus.sekarang ni pun tak tahu adakah musim jering rebus sekarang, sekiranya berlambak tengok dekat pasar pagi, maka betullah dah musimnya kot. Kalau tak ada tu maknanya bukan musimnya lagi

Kebetulan ni ada jering rebus dekat pasar pagi, gambar ni adik wani yang ambil, sebesen besar penuh dengan jering rebus, yang dah ada dalam plastik tu yang nak dijual, cuma tak letak dengan gandingan parutan kelapa muda, nanti ada orang nak beli baru penjual letak

Jering rebus ni kalau dah rasa rindu nak makan, mulalah bertanya ada jual dah ke atau tak jual lagi, dah bermain - main dalam kepala. Ada sesiapa yang tak pernah makan tak, rasa dia macam ubi lah tekstur lembut bila gigit tapi bau jering lah hiii.sedap tau gandingan pulak dengan parutan kelapa muda manis dan masin. kebetulan yang adik wani beli ni tak berapa nak elok sebab jering dah nampak macam tumbuh jerawat batu haaaa... Rupanya bila di patah dua, nampak ada ulat... Tak puas hati pulak makan, jering rebus yang cantik, permukaan rata kat bawah dan gelembung atas, tak adalah berkematu sana sini. 

Harga sepeket dalam RM 1.50, sedap makan kalau jering tu masih hangat, dicicah pulak dengan nyiur muda, nampak gaya kena cari lagi.makanan unik negeri kelantan, boleh dapat kat pasar - pasar pagi, nak guna jering kena guna jering tua untuk rebus, kalau ikut cakap bonda wani bagi tahu, kalau tak pandai nak rebus alamatnya orang yang makan tu tak boleh nak kencing hiiii... 




GIVEAWAY #systcaregiveaway

ASSALAMUALAIKUM...


                                                          KLIK SINI UNTUK JOIN

tak tahu samada terlepas ke belum nak join giveaway ni .. tapi gigih la jugak ..menyokong sesama blogger hiii 


Saturday, September 24, 2016

PETUA - PETUA DI DAPUR

ASSALAMUALAIKUM....


Di dapur bukan sahaja tempat untuk kita berkarya tentang masakan, malah tempat untuk kita menimba ilmu juga. walaupun berada di ceruk dapur sekalipun, kena tuntut ilmu juga bab dapur terutamanya sekali mengenai petua - petua apabila berada di dapur, ini dah macam nak bereksperimen la jugak kan, petua untuk memudahkan kita nak buat kerja di dapur, apatah lagi zaman sekarang kalau tak tahu bab - bab ini semua, alamatnya, kita memang akan stress setiap kali masuk dapur, ingat tak stress ke masuk dapur,, stress jugak oittt, walaupun kadang - kadang orang cakap bila memasak ini satu terapi,, ya memang betul satu terapi. Tapi kadang - kadang stress jugak haaa.. Harap - harap faham lah. 

Sebenarnya petua ni akan memudahkan kerja kita dan kita pun akan rasa puas hati bila memasak dan rasa sungguh yakin bila ke dapur, bajet macam dah selalu buat petua - petua ni semua hiii tapi ada setengah wani tak buat pun terutamanya bab ikan tetap segar tu. Tak pernah lah tak dicuci sebelum masuk peti ais.. Selalu dicuci jer.. Yang nombor 8 tu selalu buat. Jangan basuh ya bawang tu cepat buruk. 

Oklah jom baca wani dapat ni dari perkongsian Chef Obie, nak kongsi - kongsi la dekat sini 

Petua-Petua Di Dapur

1. Sayur kekal segar
Cuci sayur dengan air dan masukkan dalam beg plastik.Simpan
dalam peti sejuk.Sayur tahan lebih semingu.

2. Ikan tetap segar
Siang ikan dan buangkan isi perut dan insang.Tak perlu dicuci.Bungkus dalam kertas suratkhabar lama dan masuk plastik. Simpan peti dinginbeku.

3. Hilangkan hanyir ikan
Setelah disiang, rendamkan ikan dalam air dicampur limau nipis
atau limau kasturi selama 30 minit. Bau hanyir akan hilang.

4. Ikan atau ayam tak lekat di kuali.
Untuk mengelakkan ikan atau ayam melekat di kuali,minyak hendaklah memenuhi ikan atau ayam.Minyak itu hendaklah dipanaskan
terlebih dahulu sebelum masukkan ikan atau ayam. Renjis sedikit air, jika
hilang bunyi berdesir, boleh masukkan ikan.

5. Khasiat air beras
Apabila membasuh beras jangan dibuang airnya kerana boleh membasuh ikan. Kemudian siramkan ke atas pokok bunga. Pokok akan tumbuh
subur.

6. Elakkan periuk kenduri jadi hitam
Sebelum memasak pada majlis kenduri kendara, sapu minyak masak
pada bahagian luar periuk itu. Ia akan mudah dicuci.

7. Buang tulang ikan terubuk atau ikan parang
Untuk mengelakkan tulang, pegang bahagian ekor dan kepala ikan.
Tarik arah bertentangan sehingga bunyi berderap.Cara ini memudahkan kita memakan isinya.

8. Bawang kopek tahan lama
Untuk memudahkan kerja memasak, bawang boleh dikopek awal
tetapi jangan dibasuh. Simpan dalam bekas plastik dan masuk petisejuk.

9. Memudahkan telur dikopek
Telur hendaklah cukup direbus iaitu sekurang-kurangnya 30
minit.Kemudian rendamkan dalam air paip sehingga sejuk. Kopeklah seperti biasa.

10. Tulang dan daging cepat empuk
Rebuskan bersama daun nangka muda ataupun rebuskan bersama
sebatang sudu atau garfu. Daging akan cepat empuk.

11. Membasuh buah-buahan
Untuk menghilangkan kesan bahan kimia pada kulit buah-buahan seperti epal atau pir, basuh buah itu dengan air garam dan bilas dengan air biasa.

12. Air gula tahan lama
Supaya air gula tahan lama masukkan 1 sudu besar air limau nipis semasa kita memasak air gula. Setelah mendidih, rendidih selama 20 minit dan
sejukkan.

KREDIT: HAJAH NORAINI

SINGGANG TULANG NOXXA ( KELANTAN STYLE )

ASSALAMUALAIKUM...


Dah lama buat ni baru nak publish entry

Sesiapa yang dah merasai singgang tulang lembu kelantan style memang tak dinafikan inilah resepi paling mudah sebab semua bahan main campak ke dalam periuk dan terus masak, tak ada istilah nak main tumis bagai, jadi senang kerja. Dah tak nak main tumis bagai ni kan, tumis - tumis ni main minyak pulak dah lah tulang lembu tu pun dah berlemak sana sini dah. Ni pun dah masak kalau lah singgang tu dah sejuk nampak lah lemak - lemak beku kat permukaan atas. 

Kalau entri yang lepas wani tumis, kali ini tak dah, lagi simple guna bahan pun tak banyak. Orang kelantan kalau tak kenal dengan singgang ni memang nak kena sekeh la hiiiii. 

Antara bahan yang dimasukkan seperti gambar di bawah, ketumbar sangai yang telah ditumbuk halus dalam lesung, tulang tu lebih kurang dalam sekilo lebih guna, bawang kalau lagi banyak sedap tapi bergantung lah tengok bawang tu besar ke kecil saiznya. Yang wani guna ni dalam 7 biji tak sampai 10 pun. 

Oklah ya jom selamat mencuba ! 



Seperti biasa mesti guna periuk noxxa, periuk kesayangan hiii, cukup 40 minit dah boleh hidang. Tak payah kacau dan tak payah tambah air berulangkali , dan tak adalah nak mendidih sampai jeluak atas dapur. Ahai senangnya dalam hati,,:D  tapi macam biasa main masak sup tulang macam ni, lemak degil susah sangat nak tanggal..


 
SINGGANG TULANG NOXXA ( KELANTAN STYLE ) 

BAHAN-BAHAN

 1 kg tulang rusuk daging lembu
 7 biji bawang merah dimayang
 4 ulas bawang putih dimayang
 1.5 inci lengkuas dihiris batang mancis 
 1.5 inci halia hiris batang mancis
 1 sudu besar biji ketumbar, disangai dan hancurkan hingga halus 
 4 keping asam gelugor
 5 biji cili kering dibasuh bersih
 air letak paras tulang 
 garam dan perasa secukup rasa 
 belacan sebesar ibu jari 

CARA-CARA 

1. masukkan kesemua bahan ke dalam periuk noxxa dan high pressure selama 40 minit 
2. selepas bunyi beep, turn off dan biarkan injap turun sendiri tapi ambil masa lama sikit , kalau nak cepat nak makan terus boleh lepaskan pressure, letak garam secukup rasa dan hidangkan


Friday, September 23, 2016

PLEASE DON'T

ASSALAMUALAIKUM....



Kenapa ramai orang dok iklan pasal handphone Hua Wei ni hiiii

Oklah nak cakap panjang pun tak la jugak cuma nak berkongsi apa yang wani baca orang kongsi dekat facebook .. Banyak pantang larang tapi ada hikmahnya ...selamat berhujung minggu semua 


40 pelajaran daripada Nabi Muhammad saw
---------------------------
01. Menahan diri daripada tidur di antara waktu fajar dan ishraq, asar dan maghrib, maghrib dan isyak.
---------------------------
02. Menghindarkan diri mendekati orang yang mempunyai bau yang kurang menyenangkan.
---------------------------
03. Jangan tidur di antara manusia yang berkata buruk sebelum tidur.
---------------------------
04. Jangan makan atau minum menggunakan tangan kiri.
---------------------------
05. Jangan memakan kembali makanan yang telah dikeluarkan dari celah gigi.
---------------------------
06. Jangan mematah-matahkan jari. 
---------------------------
07. Periksa kasut sebelum memakainya.
---------------------------
08. Jangan mendongak ketika sedang solat.
---------------------------
09. Jangan meludah di dalam tandas.
---------------------------
10. Jangan membersihkan gigi dengan arang.
---------------------------
11. Duduk ketika sedang memakai seluar atau kain.
---------------------------
12. Jangan memecahkan benda yang keras atau sukar menggunakan gigi.
---------------------------
13. Jangan meniup makanan yang sedang panas, sebaliknya boleh mengipasnya.
---------------------------
14. Jangan mencari kesalahan orang lain.
---------------------------
15. Jangan bercakap di antara waktu azan dan iqamat.
---------------------------
16. Jangan bercakap di dalam tandas.
---------------------------
17. Jangan berkata dongeng (palsu) tentang rakan.
---------------------------
18. Jangan mengganggu ketenteraman rakan.
---------------------------
19. Jangan memandang belakang secara kerap apabila sedang berjalan.
---------------------------
20. Jangan menghentakkan kaki ketika sedang berjalan.
---------------------------
21. Jangan mencurigai tentang rakan.
---------------------------
22. Jangan menipu.
---------------------------
23. Jangan menghidu makanan ketika  sedang makan.
---------------------------
24. Berkata dengan jelas, agar orang lain boleh faham apa yang dikatakan.
---------------------------
25. Hindarkan berjalan sendirian.
---------------------------
26. Jangan membuat keputusan sendiri, tapi rujuk pada yang arif.
---------------------------
27. Jangan bangga (riak) akan diri sendiri.
---------------------------
28. Jangan mencela makanan.
---------------------------
29. Jangan bermegah (sombong).
---------------------------
30. Jangan menghalau pengemis.
---------------------------
31. Layan tetamu dengan ikhlas dan baik.
---------------------------
32. Sabar ketika dalam kesusahan.
---------------------------
33. Membantu dengan tujuan yang baik.
---------------------------
34. Muhasabah diri dan bertaubat.
---------------------------
35. Berbuat baik pada mereka yang berbuat jahat padamu.
---------------------------
36. Berpuas hati dengan apa yang ada saat ini.
---------------------------
37. Jangan tidur berlebihan, ini akan menyebabkan penyakit lupa.
---------------------------
38. Bertaubat sekurang-kurangnya 100 kali sehari (istighfar).
---------------------------
39. Jangan makan dalam gelap.
---------------------------
40. Jangan makan dengan mulut yang penuh. 
---------------------------

Giveaway by BusyraTakiyudin

ASSALAMUALAIKUM....



SILA KLIK SINI UNTUK JOIN

lupa nak bagi tahu .. boleh pulak lupa hiii.. tak ada apa - apa yang kurang blog ni .. dah okay dah tengok header cantik.. :)))


ONDE ONDE ( KLEPON )

ASSALAMUALAIKUM....


tajuk buat kuih ya . kuih onde - onde ataupun dalam bahasa indonesia nya adalah klepon.. kemain entri hari ini,  ada orang tak pandai buat kuih onde - onde ke haaaa. meh cikgu nak ajar. tak tahu nak cakap apa dah kalau tak pandai lagi buat kuih ni hiii..kuih ni ikutkan kuih paling banyak membawa kenangan ni..kita zaman budak- budak, kuih ni la mak kita dok gentel.. terutamanya kalau bulan puasa

sekarang ni paling malas pun nak buat pergi beli jugak... tapi kadang- kadang yang dibeli pun tak puas hati sebab tesktur keras bila makan.. tak tahulah kot tertambah tepung beras ke apa,, bila keras pun dah macam tak lalu nak makan, sebab gigi suka kunyah benda lembik-lembik hiii

kali ini wani tunjuk step by step ya ,, easy peasy ni kot ..tak boleh buat lagi tak tahu la :D..kat sini tak ada gambar potongan gula melaka, terlupa nak snap ...yang penting sekali kalau kalian semua rajin nak buat ... wani guna pewarna yang asli iaitu homemade ekstrak pandan. boleh klik SINI  untuk resepi

tak rugi kalau buat pun sebab dapat pewarna yang asli tambah lagi kehijauan yang asli, yang bekas sebelah warna hijau tua tu .. esen pandan. masa nak asingkan yang warna hijau tua tu ada lapisan air kat atas .. lapisan atas tu wani tak buang sebab dah macam esen baunya .. letak la buat adun kuih ya ..sayang nak buang .susah - susah perah... dan kalau nak adjust letak pewarna tiruan dan air secukupnya kalau malas nak mesin daun pandan kan.. senang jer ada optional hii

guna 3 cawan tepung pulut tu dah cukup - cukup kalau 4 orang makan.. kalau nak lebih boleh la tambah sendiri.. wani tengok resepi orang lain tak sebut pun berapa cawan terus bagi tahu ,, tepung pulut ikut suka hii.. kan kemain senang resepi ni .. all the best untuk orang yang kali pertama nak buat onde - onde opssss





ONDE - ONDE ( KLEPON )

BAHAN-BAHAN

3 cawan tepung pulut
air secukupnya
2 sudu teh ekstrak pandan atau terasa nak tambah ikut citarasa nak bagi nampak hijau setakat mana
kelapa parut muda secukupnya
garam secukup rasa
gula melaka dalam potongan kecil

CARA-CARA

1.sediakan mangkuk yang besar, letak tepung pulut, buat lubang di tengah letak ekstrak pandan dan sedikit air
2. gaul perlahan sehingga semua tepung sebati di selang seli dengan air sehingga adunan tak melekat di tangan, jangan terlembik atau pun terlebih keras .. terlebih keras maksud di sini jika terasa lembik lepas main tambah tepung kena pandai jangan doh terlebih keras pulak
3. kelapa muda parut digaul dengan garam secukup rasa
4. rebus air dalam periuk atas dapur sementara tu potong gula melaka, ikut suka jangan besar sudah
5. ambil doh sikit gentel letak gula melaka dan bulatkan macam bola. buat sampai habis
6. bila air dah mendidih,letak bebola yang dah siap ke dalam air panas. tunggu sehingga bebola terapung boleh angkat letak dalam parutan kelapa muda