Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Thursday, May 5, 2016

ANAK JATI KELANTAN BELANJA RM300,000 UNTUK PEMBENIHAN AWAN


Alhamdulillah.. Syukurlah.. Terlalu panas dan kering dah.. Sumber dari facebook My Kelantan.tv


“KITA guna tiga kapal terbang kecil bagi membenihkan awan dan saya rasa terpanggil untuk bantu rakyat negeri ini memandangkan tempoh cuaca kemarau sudah lama,” demikian luah anak jati Kelantan yang juga Ketua Pegawai Eksekutif AF Jets Sdn Bhd, Amrul Nizar Anuar, 42.

Usaha percubaan dan kajian pembenihan awan berkenaan yang dimulakan semalam menggunakan kapal terbang jenis Cessna Grand Caravan di sekitar bandar Kota Bharu, menampakkan potensi pembuatan awan akan berhasil.

Operasi pembenihan dijangka berlangsung 10 hari

Awal pagi semalam, bersama tujuh kakitangan AF Jets, pihaknya melakukan percubaan menggunakan kaedah ‘weather mod’ bagi membenihkan awan dan pada hujung minggu hadapan, operasi pembenihan dijangkakan berlangsung selama 10 hari.

Memperuntukkan kira-kira RM300,000 kos bagi belanja membenihkan awan, AF Jets secara sukarela bekerjasam dengan kerajaan negeri melakukan kerja berkenaan secara percuma bagi membantu rakyat Kelantan.

“Sebatang suar untuk usaha ini berharga kira-kira RM600 dan selepas ini, beribu-ribu batang suar dari Amerika Syarikat (AS) akan sampai untuk memudahkan kerja membenihkan awan.

“Sebelah sayap kapal terbang boleh memuatkan 24 suar, manakala sebelah lagi 24 suar digunakan dalam tempoh tiga hingga empat jam semasa proses berkenaan dijalankan di seluruh daerah di Kelantan,” katanya.

Guna 100kg garam tanpa air

Amrul Nizar berkata, kelebihan pembenihan awan yang dijalankan mengikut kajian AF Jets ialah ia menggunakan konsep ubah suai dan membenihkan awan menggunakan rembesan 100 kilogram (kg) garam tidak dicampur air (dry seeding) bagi sebatang suar.

“Kita akan terbang pada awal pagi untuk melakukan proses pembenihan awan kerana waktu pagi, atmosfera akan diubahsuai supaya awan mudah terbentuk,” kata anak kepada tentera ini.

Menguatkan usahanya itu, Amrul  Nizar berkata, semasa operasi pembenihan awan di Kelantan, terdapat empat kakitangan bertugas sehari, termasuk seorang juruterbang.

“Kita tidak kejar awan, sebaliknya kita ‘buat’ awan dan tukarkan kepada hujan. Daripada tiada hujan, kita ikhtiar sebaik-baiknya,” katanya.

Perlu mula dari sekarang

“Untuk usaha pembenihan awan ini, kita boleh menggunakan kapal terbang kecil, malah saiz kecil lebih baik berbanding besar memandangkan kawasan yang dicari adalah luas.

“Kami akui, tompokan hujan kurang tetapi kita perlu mulakan dari sekarang. Jika tidak, cuaca di negeri ini akan berterusan panas,” katanya selepas mendarat di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP).

Ditanya bagaimana tercetus hasrat itu, dia mengakui, sebagai anak jati Kelantan biarpun dibesarkan di Kuala Lumpur, dia akui terkesan dengan keadaan cuaca panas yang melanda negeri itu dan timbul hasrat untuk membantu, dengan harapan bumi Serambi Makkah ini dibasahi hujan.

“Saya berbincang dengan ahli keluarga, ibu pun selalu bertanya bila nak bantu anak-beranak yang ada di Kelantan yang menghadapi kesukaran terutama ketiadaan air. Jadi memandangkan kerja kita membenihkan awan, saya sahut hasrat hati ibu.

“Kasihan ibu saudara panas dan ahli keluarga di Kelantan, saya dikhabarkan juga, padi pun tidak boleh tanam waktu ini sebab takut berisiko. Jika tak boleh tanam padi, harga beras pun naik, jadi untuk elak keadaan tambah kritikal, saya ambil inisiatif ini dengan ikhtiar membenihkan awan,” katanya.

Doa, solat hajat dan ikhtiar benihkan awan

Menurut cucu dalam Persatuan Tok Wali Che Mud, Pasir Hor ini, usaha itu dilihat berpotensi selain doa sebagai ikhtiar paling baik.

“Di dunia, ikhtiar paling baik untuk satu-satu perkara, yang turunkan hujan adalah ALLAH SWT. Bagusnya di Kelantan ini, ada solat hajat, ada ikhtiar dan usaha ini dikira sudah 100 peratus kita buat.

“Bukan saya tidak mahu buat di negeri lain, cuma negeri lain sudah ada arahan dari pihak majlis dan untuk tunggu Kelantan masuk dalam senarai pembenihan awan, rasanya ia memakan masa agak lama, jadi AF Jets tampil untuk kajian dan tanggung jawab sosial korporat (CSR) ini.

“Saya bukanlah bomoh hujan, tetapi kami tekad berikhtiar memandangkan kami ada kepakaran dalam bidang ini,” katanya.

- SINAR HARIAN

Tuesday, May 3, 2016

THAI FESTIVAL 2016

ASSALAMUALAIKUM..


selepas CHENGHO EXPO  ada Thai Festival pulak. Pakat mari belako.. Ini semua sebab tahun ini adalah tahun melawat Kelantan, jadi banyak acara - acara menarik untuk tahun ini bagi menarik perhatian pengunjung



REZEKI



Tatkala kita masih lagi mengeluh ada lagi orang lain yang masih Allah uji dengan dugaan yang berat.sentiasalah bersyukur seadanya.. selagi kita ingat Allah sentiasa di sisi....mohonlah pertolongan darinya.. copy paste dari wassap family.. 

Rezeki dalam hidup kita lain2.

Ada orang rezeki dia, dapat kahwin awal dan settle down.

Ada orang rezeki dia, ada wang yang tujuh keturunan pun tak akan habis.

Ada orang rezeki dia, ada anak2 yang baik, yang sedang hafaz Al Quran.

Ada orang rezeki dia, dapat solat di masjid setiap waktu.

Ada orang rezeki dia, cukup makan dan pakai setiap hari.

Ada orang rezeki dia, dapat travel sana-sini.

Ada orang rezeki dia, business maju dan bertambah maju.

Ada orang rezeki dia, dapat belajar sampai tahap yang tertinggi.

Ada orang rezeki dia, mudah belajar dan baca Al Quran.

Ada orang rezeki dia, ahli keluarga masih ada di sisi.

Ada orang rezeki dia, ada rumah yang selesa di diami.

Hakikatnya Allah menjadi kan kita semua orang yang kaya dengan rezeki yang tersendiri, tapi kadang2 kita tak nampak dan tak sedar sebab kita selalu nampak rezeki itu dalam bentuk wang dan material.

Alhamdulillah semua benda yang baik adalah rezeki Allah, walaupun hanya dengan dapat baca satu ayat Al Quran dalam sehari sebab ada orang yang Allah tak bagi rezeki nak baca Al Quran walaupun sekali dalam hidup dia.

Carilah Allah dalam mencari rezeki yang berkat. Utamakan kehendak Allah, inshaallah rezeki sangat mudah sampai kepada kita dalam semua perkara.

Berlapang dada lah dalam mencari rezeki, bersyukurlah dalam setiap rezeki yang kita dapat.

Rezeki kita masih hidup hari ni dan dapat bertaubat, sebab ada orang yang hari ni dia dah tak bernafas lagi dan pergi berjumpa Allah yang satu.

Monday, May 2, 2016

TANDAS BAZAR TOK GURU DAH KENA BAYAR

ASSALAMUALAIKUM..


Agak lama dah tak jejak kaki dekat Bazar Tok Guru.nampak sangat lama tak bershopping kat sana. Wani bukan  kaki shopping pun. Nak kurangkan  sikit nafsu nak bershopping bagai ni .. Mampu ke diri ini huhu.... Sampai sana , nak dekat pukul 10 pagi, tak banyak lagi kedai yang buka tapi nasib baiklah dapat cari parking, kalau pergi lewat - lewat tentu nak parking pun susah. Kedai dalam bazar tok guru dalam pukul 11 lebih baru nampak banyak buka.. 

Macam biasa kalau tak ke tandas tak boleh hii tapi bila nampak depan pintu .. Kena bayar 30 sen sebelum masuk tandas, terkebil - kebil juga mata ni betul ke apa yang dibaca ni. Wani pandang sebelah kanan wani ada macam meja kecil ada bekas duit dalam tu, duit syiling ada tapi penjaga nya tak ada. 

Biar betul kena bayar ni , rasa tahun lepas tak kena lagi ,sejak bila la kena cas nak masuk toilet. Lepas tu, baru terpandang yang lekat kat dinding ni dah ada notis, ohh baru berkuatkuasa 16 April bulan lepas, maknanya masih baru lagi ni. Dah tak ada dah macam dulu.

Disebabkan tak ada orang jaga, wani pergi ronda tempat lain dulu, baru datang balik, nampak dah ada orang jaga duit syiling tu. Masuk dalam tandas ok tandas bersih, biar padan lah bayar 30 sen ya, kebersihan perlu dijaga untuk keselesaan pengguna.

Zaman sekarang nak masuk tandas pun duit, tak ada dah free macam dulu - dulu. Bukan tak pernah masuk pun yang bayar 30 sen kat tempat lain tapi tak padan, bayar tapi bila masuk dalam macam tak patut dikenakan bayaran pun sebab tandas kotor. Bersedia lah nak ke bazar tok guru. Sediakan duit syiling ya. 

Sunday, May 1, 2016

VANILLA & LEMON POUND CAKE

ASSALAMUALAIKUM...


Salam semua 

Sedar tak sedar dah masuk bulan Mei, selamat hari pekerja dan selamat bercuti. Bulan depan dah pertengahan tahun dah. Sekejap nya masa. trafik pun perlahan jer tengok kat blog kalau musim cuti ni..

Wani nak kongsi pertama kali buat pound cake, tapi dah rasa berpuas hati dah dengan tekstur kek ni. Sebabnya walaupun tak ada guna agen penaik, kek pound tetap gebu dan lembut. Macam tak percaya jer. Sebelum itu, tengok juga dekat pinterest, apa la kek pound ni, kalau yang wani tahu
tengok resepi untuk kek pound semua bahan, sukatan mesti sama, berkenan dengan resepi ni terus nak cuba buat. Kek pound biasanya kalau nak bakar dalam loaf pan atau bundt pan. 

Kek ni sangat gebu ulang sekali lagi sangat gebu dan lembut hii.dalam resepi ni wani ada tambah jus lemon, resepi asal tak letak, kalau tambah jus lemon, biasanya tekstur kek lagi gebu dan ada setengah info wani baca kalau nak kek tahan lama letak jus lemon. Tapi yang wani buat ni dalam 2 hari dah habis hii

Tengok vanilla bean yang dah lama tak terusik dalam pantry, itu yang wani ganti dengan ekstrak vanila. Nampak la biji - biji hitam kat dalam kek. Tak puas makan rasa nak buat lagi sekali

Boleh cuba kalau nak resepi yang tak ada agen penaik ni. Pasti tak puas makan. 


VANILLA & LEMON POUND CAKE
SUMBER : Martha

BAHAN-BAHAN
226 gm mentega suhu bilik
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula halus
4 biji telur gred A
2 pods vanilla belah tepi dan kikis ambil biji hitam kat dalam atau nak guna ekstrak vanilla dalam 2 sudu teh
1 1/2 sudu besar jus lemon

CARA-CARA
1. putar mentega dan gula hingga kembang dan ringan.dengan kelajuan perlahan,  masukkan telur satu biji sekali masuk dan putar sehingga sebati
2. masukkan biji vanilla ke dalam adunan sambil putar perlahan
3. masukkan tepung gandum berselang - seli dengan jus lemon dengan kelajuan yang perlahan sehingga adunan nampak sebati
4. griskan dasar loaf pan dengan mentega dan taburkan tepung.tepi loyang tak payah gris. buang lebihan tepung sekiranya ada
5. tuangkan adunan kek ke dalam loaf pan. hentakkan untuk buang gelembung udara dan bakar di dalam oven dalam 50 minit pada suhu 150 C atau ikut suhu oven masing - masing. cucuk dengan lidi sekiranya tak melekat tanda dah masak
6. untuk 15 minit terakhir boleh tutup dengan kertas timah untuk elak permukaan hangus
7. dah masak, keluarkan dari oven. biarkan sekejap dalam 10 minit, kemudian lalukan pisau keliling loyang. keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai

Thursday, April 28, 2016

CUACA PANAS MEMPENGARUHI EMOSI KITA

ASSALAMUALAIKUM...


Salam jumaat.. Dipetik dari facebook Dr Zubaidi Hj Ahmad. Inilah yang dapat wani rasa sekarang dan wani pasti orang lain pun menerima kesan yang sama kan.. Dengan cuaca yang panas membahang tidak semua emosi orang stabil. Sama - samalah kita bersabar atas ujian Allah ini. 

Pernahkah kita mengalami perubahan  emosi yg mendadak seperti mudah menangis, tersinggung, sedih atau marah? Selain pengaruh hormo, kita mungkin mengidap Seasonal Affective Disorder (SAD).

Ia adalah jenis kemurungan yang mengikuti pola cuaca. Cuaca memainkan peranan besar dalam menentukan ketenangan diri. Ramai yang mengalami perubahan mood yang serius berkaitan  perubahan musim atau cuaca.

Gangguan ini umumnya terjadi di musim panas, apabila kita mengalami dehidrasi. 

Cuaca panas akibat sinaran matahari yg kuat mempengaruhi  tahap melatonin dan serotonin, dua neurotransmiter di otak. Serotonin memiliki kesan  menenangkan pada seseorang. Perubahan tahap melatonin mengganggu "biological clock" dalam diri seseorang.

SAD akan menyebabkan gejala seperti perasaan putus asa, tak berdaya, tak berharga, cemas, kehilangan tenaga, tidak mahu bersosial,  banyak tidur, hilangnya minat dalam aktiviti luar,  dan perubahan selera makan. Kesan selanjutnya, seperti sukar fokus pada pekerjaan, lemah dalam pengolahan informasi, dan lekas marah. 

Oleh itu perlu minum secukupnya. 3L sehari di musim panas.

Tuesday, April 26, 2016

AL FATIHAH

ASSALAMUALAIKUM...


Hari Selasa lepas, wani dikejutkan dengan berita kemalangan sepupu wani. Kejadian berlaku di Pasir Mas. Abah wani petang lepas asar tu terus pergi di Hospital Lati, Pasir Mas.Selepas menerima panggilan telefon dari Ayah Chik. Bonda bagi tahu. Dalam masa yang sama Wani masih dalam keadaan terkejut, arwah masih muda berusia 17 tahun, tapi Allah lebih menyayangi. 

Lepas maghrib baru abah balik dari hospital, tunggu sembahyang isyak, kami bertolak ke rumah Ayah Chik, sampai sana jenazah sedang disolatkan di masjid berhampiran. Sebab wani dengar bunyi takbir tanda solat jenazah baru saja bermula. Ayah Chik dan Che Ma tak ada kat rumah sebab sudah ke masjid. Hanya ada kakak arwah,  mak saudara pun ada dan saudara mara terdekat. Suasana pun sunyi sepi. :(

Ikut rancangan ingatkan sempat nak jumpa dengan Ayah Chik  dan Che Ma kat rumah tapi tak sempat, sangat cepat pengurusan jenazah kat sini. 

Kami pun follow kereta pakcik saudara Wani terus pergi ke tanah perkuburan Lundang. Sampai sana pun van jenazah dah ada, ya Allah cepatnya.. Usai tiba di sana, jenazah dah dikebumikan, nampak abang arwah tengah meratakan tanah kering dengan cangkul sementara tunggu bacaan  talkin.wani tercari - cari  Che Ma kat mana. Sebab malam tak berapa nampak muka. 

Dan lepas itu baru wani perasan nampak, nak pergi dekat pun biarlah dulu, sebab Che Ma masih dalam keadaan bersedih, perasan mata bengkak, tak banyak bercakap. Kita tak duduk di tempat dia kita tak tahu, :( dengan tiba - tiba kehilangan seorang anak yang selama ini 17 tahun duduk dengan kita, mana taknya tak sedih. 

Semoga Ayah Chik dan Che Ma  serta keluarga bertabah dan sabar di atas segala dugaan yang Allah berikan, mungkin Allah akan gantikan dengan rezeki yang lebih baik. Ada hikmah di atas segalanya.redha dan terima segala ketentuan qada dan qadar Allah. Sama - sama sedekahkan Al fatihah untuk arwah adik NIK MUHAMMAD AIMAN. semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan ke dalam golongan orang - orang  yang beriman dan soleh. Allah lebih menyayangi mu ... Semoga arwah tenang di sana.