Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Tuesday, March 31, 2015

GRILLED CHOCOLATE BANANA MELTS

ASSALAMUALAIKUM...



salam semua

alhamdulillah ..sejak 2- 3 hari ni hujan turun.. walaupun mulanya tu macam malu2 jer hujan nak turun..main sikit2..hari ni pun lebat sikit hujan sebelah pagi tu.. sejuk sikit suhu..hari ni pun last bulan 3 ..esok 1 April dah start GST.. macam dup dap dup dap la pulak.. semalam ada la tapau nasi ayam ..dah lama betul tak main tapau2 nasi ni..sekali caj RM 4.50 mak aii.. wani last beli nasi ayam RM 3.50 . tapi beli kedai lain yang ni...mendadaknya naik.. wani rasa macam dah dok kat KL... balik rumah tengok-tengok sambal kicap tak der, tomato x der, timun punnn x der..eh apasal jual nasi ayam x lengkap caj sampai RM 4.50 ..sampai adik wani cakap nak bagi penumbuk.. tak perasan la masa bungkus2 tu kita bukannya tengok dia buat apa.. panas tu panas la jugak.. tapi  sabor je lah ..

oklah ya kita teruskan aktiviti yang dah lepas ..maaf ya wani bukan penggemar pisang..kalau seketoii macam ni heheh..tapi sebab teringin nak mencuba sebab semua bahan ada kat pantry.. tukang makan pun ada ..so wani teruskan bereksperimen..inilah dia hasilnya ..kalau ikutkan panggang atas bara api..wani guna pemanggang ajaib ..grill atas dapur ..ok jugak..

bolehlah kalau nak kelainan nak makan pisang macam ni..resepi pun senang sangat..marshmallow tu akan kembang ada la melekat sikit kat kertas foil tu..selepas grill



GRILLED CHOCOLATE BANANA MELTS
SUMBER : TABLESPOONS.COM

BAHAN-BAHAN
1 biji pisang
2 sudu besar marshmallow ( wani guna yang besar tu lepas tu potong kecik2)
coklat chip secukupnya
aluminium sheet secukupnya .. cukup la untuk balut 1 biji pisang


CARA-CARA
1.pisang dibelah 2 dan letak atas aluminium foil.taburkan marshmallow dan coklat chip
2. bungkus hati-hati dengan aluminium foil biar kedua-dua pisang tu bercantum
3. jangan bungkus kemas sangat  biar kat atas tu berongga sikit sebab marshmallow akan kembang nanti
4. panggang la dalam 2-3 minit sampai marshmallow tu cair.wani panggang kedua-dua belah

Saturday, March 28, 2015

TIP NAK BUANG KULIT BAWANG ..PELIK TAPI BENAR


Peeling Shallots

It can take forever to peel dry skin off shallots and onions. To make the process quicker, soak them in water for about 10 minutes. Their skin becomes much more pliable and should slip right off.

MOCHI VERSI KUIH BULAN

ASSALAMUALAIKUM...


salam semua

selamat berhujung minggu.. rasa.. dah lama tak buat mochi..salah satu chinese snack yang wani suka makan.. nantilah kalo ada masa terluang sikit nak buat mochi..tapi yang versi ni versi yang dah siap ..:D wani guna kuih bulan.. buka peti ternampak ada kuih bulan dalam satu bekas lagi tak terusik.. kuih bulan tahan lama ..kalau yang betul-betul elok tapi letak dalam peti la.. dah sebulan lebih dah raya berlalu...

daripada membazir tak tahu nak buat apa ,, terus fikir macam mochi ..ingat nak salut dengan kelapa parut dan bijan ..kelapa muda tak ada stok la.. kiranya ni resepi ekspress hii.. wani potong jer kuih bulan tu ikut size yang senang nak gigit.. lepas tu kukus biar lembut.. kemudian golek-golek dengan campuran kacang yang dah dikisar, bijan dan gula halus.. siap boleh la makan..eh,, senang jer resepi ni tak adalah susah-susah..