13 November 2016

CARA NAK SIMPAN TAUHU

ASSALAMUALAIKUM...


SIapa yang tak suka makan tauhu.. rasa semua orang suka kan.. kalau boleh selalu nak ada stok tauhu dalam peti. Dan rata - rata kebanyakan orang tak tahu nak simpan tauhu dalam tempoh yang lama dalam peti.. sebab tauhu ni kena rendam air.. alamatnya kalau tak ambil berat sangat macam mana nak simpan dengan betul.. tauhu akan busuk. Dah tak boleh nak buat apa terpaksa buang la. Duit pun melayang jugak.

Wani bukan lah selalu beli tauhu sangat. Tapi bila dah beli, cara macam ni lah yang wani selalu buat.. tukar air selang 3 hari tak nak tauhu busuk..ada petua lain pun tak pakai, tapi rendam dalam air bertapis.. haaah ambil siap bertapis air hiii.. konon nya tak nak ada bakteria,, sebab kalau kita tengok tauhu yang kat kedai, cuba tengok kalau yang dah lama rendam dalam plastik dah nampak keruh kan air, nampak macam tu tolonglah jangan beli tauhu tu dah tak selamat dah,, busuk baunya..

Itu lagi satu tip penting nak tengok bila nak beli tauhu kat kedai yang dah direndam, biar rendaman tu jernih nampak tauhu kat dalam boleh lah beli..terutamnya yang dah letak siap tauhu dalam plastik dan ada air.. kalau tersilap beli bukannya boleh makan pun buang juga. 

Biasanya wani tukar air setiap 3 hari sekali.. berjaga - jaga tak nak jadi busuk .. kalau dah lama sangat takut busuk tapi yang penting masa beli tu beliah yang tauhu masih baru bukan yang lama, barulah kalau nak simpan lama dalam peti pun tak apa.. tahan lama sikit..

Kalau ada yang nak kongsi tip lain cara nak simpan tauhu bolehlah kongsi kat sini.

Komen
6 Komen

6 comments:

Unni Anje said...

btl tu... kalau boleh baik tukar setiap hari air nya..hihihih

AinAthirah Anuar said...

Selalu beli terus habiskan. Goreng cicah sos pun dah sedap. :D Bw ahad xD

theathra.blogspot.my

Shahida Dzulkafli said...

Jarang beli dan simpan.. Selalunya beli terus masak je..
Tapi nice tips..

ayunie ramli said...

Aaa, gitu. Mek jarang bli tauhu :)

Warisan Petani said...

Biasanya Xsimpan tauhu
Beli terus guna.
Pasar pun dekat, hari2 boleh beli yang fresh.
Apa2 pu, tk beri tips simpan tauhu.

Mas said...

Sllu beli terus msk..x sempat simpan..hihi

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) advertorial (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (20) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign