27 January 2016

ADA KE ORANG MAKAN LIMAU MACAM SAYA?

ASSALAMUALAIKUM...


Tak boleh tahan tajuk hii.. 

CNY bakal menjelang tak lama lagi.. musim limau berlambak sekarang ni kan.. kalau kat market biasa ada yang jual longgok, pernah nampak pekerja kat pasar raya keluarkan semua limau dalam kotak, yang mana buruk, buang, ambil yang elok sahaja.lepas buang yang buruk tu ambil pulak kotak baru yang lain isi buah limau,,nak jual, kalau tahu berapa hari boleh tahan tak apa, tapi takut ruang keadaan tertutup dalam kotak tu boleh buat limau cepat buruk..  risiko juga kalau beli yang dalam kotak ni sebab tak tahu ada yang rosak, entah berapa biji yang rosak tak tahu la,, tapi bila jual longgok macam tu, murah sikit dari yang beli dalam kotak.. jadilah pembeli yang bijak, kalau nak beli dalam kotak tu pun buat apa, silap- silap banyak dah buruk limau tu,, kalau beli yang luar dalam kotak tu kita siap boleh pilih lagi yang elok- elok.. lain la kalau nak hadiahkan dekat orang nak beli sekotak tu tak apalah.tapi tawakallah jugak ..

apabila musim CNY menjelang, memang buah ni la yang wani cari, maklumlah sekali setahun kan,, banyak-banyak limau, yang ni paling favorite dari sunkist tu.. tapi sayang jumpa sekali setahun,, pelik,, kalau nak jual luar musim CNY , orang tak beli ke.. ni nak dekat-dekat CNY ni berkotak-kotak lepas kepala.. kalau bercakap pasal limau ni , wani ada tabiat bila makan hii.. tak tahu la ada orang yang macam wani ni kan,, kalau sama maknanya kita geng lah.. kalau tak, nampaknya wani la orang yang pelik kot makan macam tu,,,


wani pernah dengar orang cakap kalau nak makan limau, makan sekali dengan urat putih kat kulit limau tu ya , jangan sesekali buang , sebab boleh buat ubat, betul ke? tapi alkisahnya wani tak boleh makan urat tu, siap buang satu -satu,, nampak kan lepas kita kupas kalau urat putih tu banyak kat limau memang macam ni lah keadaan limau kan.. banyaknya urat siap melekat kuat kat limau..


wani siap buang satu -satu tau memang limau tu dah diceraikan sebab nak buang urat putih tu haaa. buang sehabis mungkin tapi ada jugak yang melekat.. kadang-kadang selaput kat limau tu tebal jugak.. sampai ada kadang-kadang makan jus pun dah tak ada sebab kering.. makan dah macam hampas huu..


akhir sekali ,, macam ni la cara wani makan limau, kalau nampak kulit lembut kat limau tu nampak tebal memang wani akan buang macam ni,,biar nampak isi lembut yang penuh juicy tu...  aduhai,,, teruk sangat ke makan limau macam ni haaaa.. tak tahu nak kata apa den,, dah memang tabiat kita makan limau macam ni...buah limau yang ni memang juicy...  musim limau ni makan limau banyak-banyak vitamin C yang baik untuk kulit hii.thanks sudi dengar celoteh hari ini.. 
Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign