22 January 2016

SAMBAL SOTONG KERING

ASSALAMUALAIKUM...


Kalau dulu tak berapa nak pandai masak sambal sotong kering ni hii.. Tapi bila tengok resepi, rupanya nak bagi lembut kena rebus, banyak jugak la cari macam mana tip nak bagi lembutkan sotong ni, ada orang  rendam pakai ubat, ubat macam mana tak tahu la, tapi bagi wani no - no lah nak rendam pakai ubat, rendam secara manual sudah, wani rendam semalaman, lepas tu rebus biar sotong kering tu lembut..tapi hilang rasa sotong tu, nak buat macam mana nak lembut punya pasal.resepi ni ambil dari kak ita, lebih kurang sama la yang wani buat, cuma edit sikit sebab biasa wani buat goreng dulu bawang tu biar wangi nampak keperangan,lain sikit je la.kalau sambal ni paling penting bahan tu belacan, tak letak belacan tak kick la ya.. 

Kalau sambal macam ni wani memang lebih suka makan dengan nasi lemak ,tak tahu lah kenapa, tapi tekak wani memang masuk dengan nasi lemak..

P/S : sejak semalam hujan turun tak berhenti dah macam musim tengkujuh, katak pun dah berbunyi syukurlah rahmat di hari Jumaat

SAMBAL SOTONG KERING
SUMBER: MASAM MANIS

8 keping sotong kering ~ rendam lembut dan cuci bersih
1/2 cawan air asam jawa
1 biji bawang besar ~ potong bulat
Garam dan gula secukup rasa

1 inci belacan

Bahan Kisar
10 ~ 15 tangkai cili kering ~ rendam lembut
6 ulas bawang merah 
3 ulas bawang putih


Sotong di rebus sebentar hingga lembut, angkat dan toskan
Panaskan minyak, goreng bawang besar sehingga keperangan sikit

Masukkan belacan,goreng lagi hingga naik bau
Kemudian tumiskan bahan kisar hingga garing, harum dan terbit minyak
Masukkan air asam jawa , perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.

Kacau sehingga nampak naik minyak sikit
Masukkan sotong kering dan Masak hingga sambal hampir kering dan kuahnya pekat.

NOTA
wani tambah serbuk pati ayam 
Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign