06 November 2015

BAGAIKAN CENDAWAN TUMBUH SELEPAS HUJAN

ASSALAMUALAIKUM....


Salam semua ..

bila musim hujan macam ni .. mulalah cendawan tumbuh..entah dari mana sporanya terbang sehingga boleh terlekat dan tumbuh.. wani asyik sikit kalau tengok cendawan tumbuh, sebab cendawan kan macam2 jenis.. tiba - tiba kalau nampak eh ada cendawan entah bila ia tumbuh pun tak perasan .. macam buat surprise kat kita..

petang tadi pun hujan lebat.. dah macam2 dah tengok spesis kulat tumbuh kat kawasan rumah , tapi kalau bab pro pasal kulat ni bonda wani lah .. wani tengok jer tapi tak tau samada kulat tu boleh makan ke tak.takut beracun.. .bonda wani sekali tengok dia dah tau kulat apa..orang kampung kan. masuk hutan keluar hutan time budak2 dulu dah jadi rutin kebiasaan dah bonda wani cari pucuk2 hutan yang boleh dimakan..  ada beberapa tahun lepas, ada spesis kulat payung tumbuh kat busut depan rumah.. banyak sangat.. orang pertama tahu, bonda wani jugak.. busut tu agak tersorok sikit, tapi boleh la bonda nampak kulat payung yang tumbuh.. memang banyak sangat, rasa macam dok taman kulat pulak .. time tu pulak hujan, gigih pergi kutip.. tapi kulat payung atau istilah lain kulat busut ni ,, kalau ia dah tumbuh lama sangat dah tak sesuai sangat dah makan sebab mesti ada benda asing kat bawah kelopak kulat tu. macam2 la jugak serangga halus2 tu..   banyak sangat kutip,  boleh sebesen besar.. wani dah cakap kutip banyak2 rasa buang jugak ni..last2 memang kena buang sebab macam ada serangga halus kat kelopak bawah kulat tu. kulat tu dah terlalu matang sebenarnya tak sesuai dah .. tapi gigih pergi tarik cabut buang jugak hii..

wani pun agak hairan macam mana ia boleh tumbuh kat kawasan busut,, tapi  di mana ada busut memang di situlah  akan ada kulat ni ... bonda cakap....meremang jugak bulu roma .. tapi tak fikir bukan2 hii.. sebab itu kalau wani terjumpa kulat apa2 spesis pun wani tenung tengok lama2.. dah lama dah tak nampak kulat payung ni tumbuh.. cendawan ni tumbuhan yang unik..  ai macam nak buat koleksi cendawan pulak.. gambar cendawan kat atas tu ..tiba2 ternampak kat tingkap .. sebab kat situ ada tunggul kayu yang lama... naik la dekat celah kayu tu..

satu lagi kulat sisir ada jugak tumbuh .. biasanya kalau kulat sisir, ia akan tumbuh atas kayu getah yang dah tumbang ke, pokok getah yang ditebang ke ,, memang akan naik kulat sisir ni..  terima kasih pada bonda yang banyak memberi info pasal spesis kulat ataupun cendawan.. kalau tak kerana bonda, memang wani tak akan tahu.. tapi bonda tahu mengikut apa pengalaman dia lah.


Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) advertorial (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign