13 October 2014

SUP TULANG GAYA CHEF WAN

ASSALAMUALAIKUM...


salam semua

untuk entry kali ini masih lagi bercerita pasal daging korban.. lama jugak wani tak pos pasal masakan sup ni.. kali ini sup tulang ..sup paling sedap sup tulang lembu la.. macam macam boleh buat kan hirup saja , makan dengan mee , makan dengan nasi air .. raja sup ...sup tulang la . ehhh ke ada sup lain yang lagi sedap.. .. tapi almaklumlah sup tulang ni kena rebus berjam2 la jugak nak bagi lembut isi dia tu kan tapi berbaloi la masak lama2 pun sedap..


kali ini wani nak ada kelainan sikit kadang kadang rebus macam biasa letak rempah sup macam tu lah... ..kadang kadang buat sup ala vietnam tu .. itu pun dah kira sedap .. sebala bahan2 nak direbus tu kena bakar dulu nak bagi aroma sedap dalam sup tuu .. kadang kadang bahan2 basic nak buat sup ala vietnam tu wani buat dengan kerangka ayam.. waduh sedap sangat sup dia.. dan kali ini terjumpa dalam dapur encik mat .. macam sedap je  sebab lain cara dia masak .. wani panjangkan kat sini pulak ya .. terima kasih sudi kongsi.. berbaloi baloi sedap... kalau cukup full set .. biasalah sup tulang ni berminyak lemak tu hiiii.. jarang sekali nak makannya apatah lagi tulang lembu segar kan... selamat mencuba..

FOLLOW BUTTON SEBELAH KANAN PALING ATAS TQ :))




SUP TULANG GAYA CHEF WAN 

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram ekor lembu (mat guna 1 kg tulang lembu berdaging)
2 camca besar serbuk ketumbar
1 camca besar serbuk jintan putih
1 camca besar serbuk jintan manis
1 1/2 camca besar tomato puree
Air secukupnya
1 batang lobak merah, kupas dan dadu
1 biji kentang, kupas dan dadu
2 batang saderi, didadu
Garam secukup rasa (mat tambah sedikit gula)
Lada hitam yang baru dikisar secukupnya
Hirisan daun ketumbar (mat guna daun sup/daun bawang)
Bawang goreng

BAHAN KISAR HALUS :-)
10 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 batang serai, hiris
1 inci halia

BAHAN TUMIS :-)
4 biji buah pelaga
2 batang kayu manis
6 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang

CARA MEMBUATNYA :-)
1 Tulang lembut dicuci bersih dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk, goreng tulang lembu 
tadi hingga perang, angkat dan toskan. Dalam minyak yang sama, masukkan rempah tumis dan 
bahan kisar halus, goreng hingga naik bau.
2 Tambah serbuk ketumbar, serbuk jintan manis dan serbuk jintan putih, kacau 3 - 4 minit hingga harum. Tambah tomato puree. Masak sekejap dan masukkan tulang lembu tadi, gaul rata dan tuang air secukupnya.
3 Renih kan hingga daging pada tulang tadi empuk (kurang lebih 2 jam). Tambah kentang, lobak merak dan saderi, masak lagi hingga kentang empuk. Tambah garam secukup rasa, sedikit gula 
dan lada hitam, kacau dan masak 2 - 3 minit lagi.


4 Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur hirisan daun ketumbar dan 
bawang goreng. Sedap dimakan begitu sahaja atau bersama roti. Jika kelihatan minyak agak 
banyak, boleh ceduk keluar..

nota: wani tak goreng tulang lembu tu ..wani rebus tulang dalam 1/1/2  jam..wani tumis bahan kisar siap siap baru masukkan dalam air rebusan tulang dan rebus lagi .. malas nak main minyak minyak banyak2 
Komen
3 Komen

3 comments:

Ayu said...

Assalam wani,
lama dah tak tinggalakn jejak kat sini...
akak selalu update aje..singgah pun kadang2 aje dan tak tinggalkan jejak..
sup tulang dari daging korban ni pasti sedap rasanya manis daging tu sebab fresh kan..
waduh akak suka hirup2 aje sup nya..:)

tiga lalat said...

Salam. Hee nampak sup ekor dan tulang yang menyelerakan.

Bbwana adienia said...

fuh, wana kalau dapat sup tulang ni memang tak lari..habis 2-3 mangkuk tau..heheh, suka sangat makan..

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) advertorial (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (20) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign