Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Wednesday, April 30, 2014

AGAR -AGAR BANDUNG KRISTAL JELLY

ASSALAMUALAIKUM......


salam semua ..

dah 1 hari bulan Mei dah huhu sekejapnya masa  kita sekarang dah pertengahan tahun..alhamdulillah masih bernafas di muka bumi Allah .. semoga kehidupan kita dan apa yang yang kita lakukan sentiasa didalam keredaannya..  tak lama lagi dah nak sambut ramadan ..selamat hari pekerja dan selamat bercuti buat semua. hemm wani sekarang pun rasa bulan 5 dan 6 ni penuh dengan perancangan... semoga dipermudahkan segalanya .. amin..

ok lah ya sebenarnya jelly ni kali kedua wani buat hihi.. tapi kali ini tak ikut resepi sangat .. sebab kalau ikut resepi namanya agar -agar pandan kristal jelly..saja nak ubah rasa so jadinya agar agar ni nampak merah .. tapi resepi kat sini wani letak yang asal.. kalau ubah pun letak sirap 2 sudu besar tu je dan setengah cawan susu cair ...ada buat letak dalam gelas kecik nak tengok cam mana.. tengok lah hasil kat bawah tu ya .. tak adalah pelik sangat yang peliknya ada jelly kat dalam tu :))  dah lewat malam ni  ya .. esok pun ada rancangan pulak.. selamat malam....



AGAR - AGAR PANDAN KRISTAL JELLY 

SOURCE: IZAH DAUD
AGAR AGAR PANDAN KRISTAL 

Bahan-bahannya:
1 bungkus agar-agar tali (2o gm) *izah guna agar-serbuk 10gm
4 cawan air (1 cawan mengandungi 200 ml air) *izh guna cawan 250ml
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan perahan air daun pandan yang telah dicampur air
1/2 cawan gula pasir *izah guna ukuran sudu dan cicip rasa manis ikut citarasa
10 biji kecil jelly yang telah siap (segera) *izah guna sumi jelly lebih 10 biji

Cara-caranya:
Masakkan air bersama agar-agar dan gula hingga gula dan agar-agar larut, kemudian masukkan perahan air daun pandan dan susu cair, kacau hingga sebati.
Didalam loyang ataupun bekas, susunkan jelly mengikut citarasa, kemudian tuangkan agar-agar pandan yang telah dimasak tadi perlahan-lahan.
Biarkan sehingga agar-agar hampir sejuk dan masukkan kedalam peti sejuk.
Apabila agar-agar mengeras, bolehlah dipotong dan hidangkan.

3 comments:

  1. mcm best ja, resepi pn npk sng...
    slmt hari pekerja...
    : )

    ReplyDelete
  2. salam wani..

    cantiknya agar-agar tu..kalau saya, macam sayang nak makan..huhu..nak sikit bleh?^_^

    ReplyDelete
  3. Salam wani.. tun penah try resepi nih, sedap..

    ReplyDelete