03 March 2014

KEK BUAH KUKUS

ASSALAMUALAIKUM....


salam semua

alhamdulillah masih lagi bernafas di bumi Allah salam rindu semua ahai ada yang rindu ke huu .. cepatnya masa berlalu dah masuk bulan 3 dah..wani ingatkan bulan 2 sampai 30 hari bulan.. rupanya cek kalendar aiks kat 28 hari bulan jer..ingat ingat lupa dah wani nih..  macam terkejut je wani sekejap..begitulah kita manusia ni kadang kadang lupa sibuk dengan kehidupan dunia ..

oklah ya perkongsian kali ini . ini kali kedua wani postkan kek buah kukus ni .. resepi ni sangat simple .. cuma part telur tu kena putar sampai kembang kalau ikut resepi ..dulu putar telur jugak  ... dan kali ini  disebabkan wani malas nak putar telur .. wani masukkan terus dalam batter dan kacau perlahan sampai sebati.. hasilnya lebih kurang jugak dan wani bakar steam bath dalam oven.. malas sungguh nak keluarkan steamer yang tersimpan.. bakar steam bath dalam oven pun lebih kurang kukus la jugak. wah  dah hari malas sedunia buat kek ni hiii.owh lupa dah 2 kali buat ni pun tak pernah nak letak serbuk pala tu.. kalau letak entah la rasa macam mana. tak letak pun dah sedap.. :))

wani kureng suka sangat kek buah ni makan gitu gitu boleh la.. tapi kalau buat, orang lain tak pandang kek lain , mesti pandang kek buah ni dan cepat habis. hari tu buat separuh adunan pun cepatnya habis ..wani copy paste kat sini balik ya ..

KEK BUAH KUKUS
sumber rujukan : kak.sheila.spices journey

Bahan-bahan
· 250g butter @ seketul butter ( disarankan high quality butter)
· 350g gula pasir
· 60ml air panas
· 500g buah-buahan campuran - hana guna sultana dicampur dgn sedikit mix fruits
· 3 biji telur gred A
· 350g tepung gandum*
· 1 sudu kecil cream of tartar*
· 2 sudu kecil soda bicarbonat* - hana letak 1 setengah je
· 1 sudu kecil serbuk buah pala/netmug* - hana x letak sbb xde stok
· 1 sudu besar susu pekat
· 1 sudu besar sunquik
· 1 sudu kecil esen vanila

Cara-cara
· Masak gula hingga keperangan dan masukkan air panas perlahan-lahan. Sebatikan. Masukkan butter sehingga cair kemudian masukkan buah-buahan campuran dan juga susu pekat dan sunquik. Kacau kemudian sejukkan.
· Ayak bahanbahan yang bertanda *. Masukkan ke dalam adunan mix fruits tadi sedikit demi 
sedikit menggunakan senduk kayu sehingga sebati.
· Mangkuk lain, pukul telur dan esen sehingga kembang dan masukkan perlahan ke dalam adunan 
kek dan gaul sebati menggunakan senduk kayu juga.
· Alas loyang 7x7 dengan kertas baking. Sapukan butter keliling dan tuangkan adunan kek ke 
dalamnya.Tutup loyang dengan aluminium foil.
· Kukus selama 4 jam untuk mendapat kelembapan yang diinginkan. (boleh dikukus 2 jam shj)
Sejukkan kemudian potong. (Pastikan kek benar2 sejuk seeloknyer semalaman supaya kek dan buah 
tidak berderai dan padat ketika dipotong).

NOTA:

wani bakar waterbath dalam oven selama 2 jam api bawah saja. selepas 1 jam pertama wani cover dengan aluminium foil.air panas dalam loyang dari semasa ke semasa tengok la takut kering..

campuran mix fruits simpan semalaman dan ada letak sedikit parutan kulit limau oren
Komen
2 Komen

2 comments:

Mel said...

mel dah lama beli buah2 campuran tapi tak sempat nak membuatnya..asyik lupa je..tengok kak wani buat ni, beru teringat balik..jangan dah expired sudah..dah ada resepi kak wani mi, senang tak yah cari resepi lain..hihii

Bbwana adienia said...

salam wani..

ala, sya suka sangat makan kek buah ni..memang feberet sya tau..sya nak jugak..huhu..

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) advertorial (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign