Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100

Bersempena dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri pada tahun 2015, EFG buat julung kalinya akan menambah 'havoc' suasana raya anda dengan GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100.

Istimewanya, GIVEAWAY EFG MEGA RAYA ini turut menyediakan hadiah lumayan buat pemenang SEO yang berjaya menempatkan halaman web peserta di kedudukan teratas dalam senarai engine carian Google Malaysia (Google.com.my) menggunakan kata carian "Giveaway EFG Mega Raya".

Melalui giveaway ini, para peserta berpeluang untuk saling kenal-mengenali, seterusnya mengeratkan silaturrahim sesama blogger dalam meraikan hari raya pada tahun ini.

giveaway efg mega raya 2015

{ Click banner di atas untuk sertai }

Hadiah :

SEO

RM300 x 1 pemenang
RM200 x 1 pemenang

RM100 x 1 pemenang

RM100 Cash x 25 pemenang

Mula : 10 Jun 2015 | Tamat :9 Julai 2015


Syarat-syarat wajib :

1. Tulis entry yang bertajuk GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100

2. Follow blog sponsor

4. Follow Instagram

5. Add facebook
6. Follow G+
7. Like facebook page
Helenz Signature Official
K.Rogers Butter Cookies by Zida dan Arif
Exchangefeedgroup
irrayyan.com Official FB
Arzmoha
Nik Ainaa
Amy Si Gadis Weird
Rahim Aim Channel

AIN Dramatic Uniq Blog

ShamieraOsment.com
CikGu NoraZimah
YanieYusuf
syirasophie.blogspot.com
Chenta Hati Saya
Diari Jejaka Hangat
Kumahuitu.blogspot.com
Official Pages "Qaseh Ku"
Shahira's blog
Akif Imtiyaz Official Blog
Isolabellaz
Eny Abdullah Cooking & Photography
PowergolD.BiZ
Papaglamz
MMD One Stop Centre
P.C.L
Blog BingkisanHati
Cikk mimin mera
Shaklee House Pantai TIMUR
Zulls Grill N Spices
Nota Purba
Nukilan Reena
Mia Zain
Kanvaskehidupanku
Mommy Yoorin
Sayidahnapisahdotcom
safuraonlinediary
Anajingga
Bicara Mummy
Aku Penghibur [dot] com
SIpanjangkata Likers



GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100

di sponsor oleh

Madeena Skincare by Helenz Signature Sponsor Giveaway EFG Exchange Feed Group Mega Raya 2015
Madeena Skincare by Helenz Signature
dan




EFG MENGUCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN ALMUBARAK

Wednesday, December 25, 2013

ADAT MELENGGANG PERUT

ASSALAMUALAIKUM.....





salam semua lama tak singgah kat blog .. hujung hujung tahun ni macam busy .. jer.. busy la sangat .. wani nak main masak-masak pun  mak ngah wani ada kat rumah buat temankan wani .. bonda dan abah wani dah  pergi KL 5 hari ni ada urusan, ada orang ni macam segan pulak nak main ambil gambar hiiii..wani terjumpa pulak karangan dalam draft dah lama dah tunggu nak post jer..sayang pulak tak post kemain nya mengarang panjang panjang.jadi bacalah ya :)).. jarang dah orang nak bercerita pasal melenggang perut.

Dalam merapatkan hubungan silaturahim terutamanya dengan kedua ibu bapa kita, pelbagai cara kita boleh buat. hubungan wani dengan ibu, wani banyak berkomunikasi bila kami sama-sama masuk dapur. Bukan pada masa lain tak berkomunikasi, tapi bagi wani, masa masuk dapur tu orang kata asyik berbual sambil buat kerja dapur lain. Seronok pula tu..  Pada masa itulah, ibu banyak 
menceritakan nostalgia semasa dia masih kanak-kanak bersama adik -beradiknya yang lain.. Atau tak pun pasal arwah nenek dan arwak datuk wani yang wani tak pernah tahu ..maklumlah masa budak- budak ingatan kita tak berapa sangat kan. Kadang kala ibu ada menceritakan tentang kisah kami adik beradik ... Dari kecil sampai dewasa, setiap detik semuanya dalam kotak ingatan ibu,, tidak pernah lupa sedikit pun. Nak jadikan cerita pada masa tu wani tengah tumbuk 
kelapa parut yang dah disangai nak jadikan kerisik..sebab nak buat kerabu pucuk beko Bila dah siap tu, wani asyik tengah bau kerisik yang wangi , tiba -tiba teringat pasal kuih "koleh tahi minyak". Disebabkan wani ingat ingat lupa maka wani bertanya dekat ibu ..........

Wani: wani rasa macam kuih koleh tahi minyak tu makan dengan kerisik ni kan? ( boleh cakap kerisik ni tahi minyak hihi)

Ibu: eh taklah,, tahi minyak tu, terhasil bila santan yang dikacau sehingga tahi minyak terjadi..? Kena kacau santan tu sampai tahi minyak keluar ... Itulah nama tahi minyak ..ia berbiji-biji

Wani : oooo... Sepanjang hidup, ibu  pernah buat ke tahi minyak?

Ibu: tak pernah,, tapi arwah nenek selalu buat tahi minyak ni .. Bukan senang nak buat tahi minyak. kalau sejam kacau dalam kuali santan tu tak cukup lagi,, berjam-jam la jugak. Arwah nenek selalu buat bila dah siap ambil tahi minyak tu simpan dalam botol.. Tahan lama la jugak.. Arwah mek ( mak sebelah abah ) pun rajin jugak buat ni ...

Wani: ingatkan ibu pernah buat... Tak berminyak ke  kan tahi minyak tu bila lama kacau ada minyak sekali.. Rajinnya orang dulu-dulu main kacau-kacau nak jadikan sesuatu. Tak ingat dah rasa tahi minyak tu..

Ibu: eh tak adalah kena tapislah lepas siap masak.. Ambil tahi minyak saja lah .. Minyak santan yang terhasil tu macam-macam boleh buat.. Arwah nenek dulu minyak tu letak dalam botol, belah buah limau purut, letak dalam minyak..harum je bau ..minyak tu boleh la buat urut rambut siapa -siapa nak rambut lebat .. Tak payah nak guna bahan-bahan kimia macam sekarang ni.... tahi minyak tu rasa lemak-lemak manis.sedap..... Ibu ,,,dulu-dulu bila arwah nenek buat tahi minyak ni kami adik beradik buat makan dengan nasi je nak katanya sedap.. Sebut pasal tahi minyak ni teringat kat kuih koleh tahi minyak.. Lama dah tak makan.. Yang dijual kat kedai tu pun bukan banyak sangat tahi minyak letak sikit-sikit je .. Maklumlah bukan senang nak buat. Kalau arwah mek dulu tahi minyak ni buat macam sambal dan digoreng .. Hiris serai dan bawang merah nipis-nipis goreng sehingga wangi lepas tu letak budu dan tahi minyak goreng sampai ia jadi pekat...makan dengan nasi panas buat sambal ..sedap!!! ..adik adik  makan tak tahu apa pun kata sedap ( maksud ibu wani anak saudara dia masa kecil) 

Wani: a'aah tu la kan lama dah tak makan ( wani sebenarnya dah tak ingat rasa kuih ni. Lepas tu ibu mula bercerita) 

Ibu: masa mengandungkan wani, ( wani anak sulung )masa tu dah masuk 7 bulan, arwah nenek cari buah kelapa sulung nak dijadikan tahi minyak.. Minyak tu disapu kat perut ni.. Orang dulu-dulu kata nak bagi senang beranak.. Orang panggil " melenggang perut" berkilat perut ibu ni.. 

Wani: laaaa ya ke .. Itu adat ke apa tu ibu.. Kenapa buat jugak ibu ( wani terasa ingin tahu )bukan ke tak boleh ke? 

Ibu: tak tahulah orang dulu-dulu.. Ibu tak tahu menahu pun .. Arwah nenek ni yang nak buat .. Kalau sekarang ni orang buat sembahyang hajat la 
Begitulah alkisahnya ... Nak jadikan cerita " tahi minyak".. Kalau tak sentuh pasal tahi minyak ni.. Rasa tak akan keluar pasal adat "melenggang perut" ni...

Wani pun tak menahu pun pasal ni... Rasa tak sedap pulak dengar pasal "meleggang perut" ni.. Tapi itu la orang dulu-dulu lagi pulak kat kampung-kampung.. Berpegang kuat pada adat.. Tapi taklah melampau yang boleh meyimpang kepada syirik.. Ini gara-gara pasal nak buat tahi minyak je....

1 comment:

  1. hehehe! loni chck perut guna scanner...tapi taik minyak u feveret ku...

    ReplyDelete