27 June 2013

BINGKA UBI KAYU

ASSALAMUALAIKUM....


alhamdulillah hari yang cerah dan indah hilanglah jerebu syukur padamu ya Allah..dah 3 hari senyap sepi hari ni tayang bingka ubi kayu ya ... emm sedap rupanya ..hihi..lama betul tak buat bingka..masih ada lebihan parutan ubi kayu dalam peti so wani buat la bingka ubi kayu.. rupanya memang laku bingka ni.. ini pun atas permintaan abah wani dia suruh buat lagi.. kiranya kali ketiga akan buat nanti .. dulu wani ada pernah buat tapi tak puas hati dengan tekstur bingka kat dalam kasar dan tak halus mulus... memang ubi parut masih kasar walaupun lepas diparut..lagipun ada derhaka sebab bingka yang wani buat dulu ni berminyak hihi ..bila wani search terjumpa satu resepi tak guna cairan mentega banyak sangat , guna minyak je .. dalam 2 sudu besar sebab wani buat separuh adunan.  tapi kali ini wani blender terus semua bahan barulah dapat tekstur halus mulus ..nak bakar tu ,, wani panaskan dulu loyang yang dilenser dengan minyak di dalam oven terlebih dahulu dan barulah letak adunan tu.. dan seterusnya bakar dalam 1 jam.. nak bagi perang kat atas tu wani turun suhu sikit bakar dalam 8- 10minit je.sehingga nampak keperangan lah jangan bagi hangit sudah.... Pastikan betul betul sejuk baru boleh potong ..terima kasih empunya resepi yang sudi share resepi ni..



BINGKA UBI KAYU
SOURCE: FIZALGK
sumber : zaza_97 mforum.cari

Bahan-bahan
4 cawan ubi kayu yang telah di parut (tak perlu perah airnya)
2 cawan santan 
2 biji telur
1 cawan gula pasir 
4 sudu makan minyak jagung untuk di campurkan dalam adunan 
Secubit garam 
Sedikit pewarna kuning 
2 sudu makan minyak jagung untuk di sapukan pada loyang 
loyang berlubang di tengah 

Caranya :
1. Panaskan oven 150'c selama 10minit.
2. Dalam sebuah mangkuk besar, campurkan semua bahan hingga sebati.
3. Tuangkan kedalam loyang yang telah disapukan dengan minyak jagung tadi.
4. Bakar adunan ini selama 1 jam atau hingga masak pada suhu 150'c. Saya ubah kepada api atas 
sahaja 10 minit terakhir untuk lebih kerak di atas bengkang.

Komen
3 Komen

3 comments:

Qhaifa Nur said...

lama tak makan wani...
sedapnya...

Bbwana adienia said...

hai..salam wani..

cantiknya kejadian bingka ubi kayu tu..dah lama x buat..em, sedapnya.

ady said...

salam
kuih bingka ubi my family fav...

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) advertorial (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (20) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign