Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Tuesday, July 10, 2012

ROTI GULA

ASSALAMUALAIKUM.......


tak pernah terlintas nak buat roti gula selalu belik jugak kalau nak makan.. hari tu ada cuba buat sendiri lepas tengok kat dapur Q .. terus je cadang nak buat roti gula ni nak habiskan roti tu sebelum expired hihi.. roti gula ni memang favorite bonda wani .. apa lagi suka la tengok wani buat roti gula.. wani potong 4 senang nak makan .. wani rasa dah tak terlebih sangat letak gula tu huhu.. sedap di makan bersama air teh panas atau air kopi... terima kasih Q sudi kongsi ... kalau tak memang tak terlintas ler nak buat roti gula ni....bahan-bahan pun senang, cepat... makan pun nak cepat hihi..  so apa lagi yang mana ada roti nak expired tu boleh la cuba buat ini :))



ROTI GULA
SOURCE 1 : QASEHQUQUINNIE

Bahan2

beberapa keping roti
gula
planta

Cara2
Sapu roti ngan majerin atau butter, tabur gula, lepas tu ambik sekeping roti potong/gunting kepada empat bahagian. kalau tak nak potong pun boleh, tapi kalau potong empat senang nak simpan dalam bekas. Bakar atas redai suhu 160 celcius selama 25-30minit, api atas bawah . Roti gula dah nampak rangup , boleh angkat dan sejukkan sebelum dimasukkan kedalam bekas kedap udara. 

Peringatan untuk wani : suhu oven 140 C  Timing: 25-30 minit 



8 comments:

  1. sedap roti gula ni cicah ngan teh o panas...

    ReplyDelete
  2. wah sedapnye...lama dh xmkn roti gula ni...bleh la buat jugak nti...

    ReplyDelete
  3. salam Wani
    akak pun tak pernah buat tapi mudah je kan buatnya nk try lah bila ada roti tu skrg ni roti nya licin dong pasti sedap cicah nescafe kaw2 kan..

    ReplyDelete
  4. Sedap ni buat kudap-kudapan.. minum petang dengan kopi panas! terima kasih Wani kongsi resepi.

    ReplyDelete
  5. As'kum Wanie cayangg.. waduh memang best roti gula ni.. dulu akak selalu buat bila ada baki roti yang hampir nak expired hehee... nampak kat sini teringinlah pulak...

    ReplyDelete
  6. kite suke makan ni kalau ada kopi 0. memang meletop!

    ReplyDelete
  7. nampak cantik roti wani ni...baru2 ni gi kedai tengok ada jual roti ni...rega rm2 sepeket..hehehe...tapi tak heran la skang sebab dah pandai buat sendiri..kekekek

    ReplyDelete
  8. suka roti gula! teringat zaman sekolah, tak sangka boleh buat sendiri kan. padahal dulu2 mmg mkn roti letak butter dan gula, cuma kene masuk oven kasi keras je ek. hehe..

    ReplyDelete