10 July 2012

ROTI GULA

ASSALAMUALAIKUM.......


tak pernah terlintas nak buat roti gula selalu belik jugak kalau nak makan.. hari tu ada cuba buat sendiri lepas tengok kat dapur Q .. terus je cadang nak buat roti gula ni nak habiskan roti tu sebelum expired hihi.. roti gula ni memang favorite bonda wani .. apa lagi suka la tengok wani buat roti gula.. wani potong 4 senang nak makan .. wani rasa dah tak terlebih sangat letak gula tu huhu.. sedap di makan bersama air teh panas atau air kopi... terima kasih Q sudi kongsi ... kalau tak memang tak terlintas ler nak buat roti gula ni....bahan-bahan pun senang, cepat... makan pun nak cepat hihi..  so apa lagi yang mana ada roti nak expired tu boleh la cuba buat ini :))



ROTI GULA
SOURCE 1 : QASEHQUQUINNIE

Bahan2

beberapa keping roti
gula
planta

Cara2
Sapu roti ngan majerin atau butter, tabur gula, lepas tu ambik sekeping roti potong/gunting kepada empat bahagian. kalau tak nak potong pun boleh, tapi kalau potong empat senang nak simpan dalam bekas. Bakar atas redai suhu 160 celcius selama 25-30minit, api atas bawah . Roti gula dah nampak rangup , boleh angkat dan sejukkan sebelum dimasukkan kedalam bekas kedap udara. 

Peringatan untuk wani : suhu oven 140 C  Timing: 25-30 minit 



Komen
8 Komen

8 comments:

rahel said...

sedap roti gula ni cicah ngan teh o panas...

Qasey Honey said...

wah sedapnye...lama dh xmkn roti gula ni...bleh la buat jugak nti...

Bicara Kak Noor said...

salam Wani
akak pun tak pernah buat tapi mudah je kan buatnya nk try lah bila ada roti tu skrg ni roti nya licin dong pasti sedap cicah nescafe kaw2 kan..

Amie said...

Sedap ni buat kudap-kudapan.. minum petang dengan kopi panas! terima kasih Wani kongsi resepi.

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Wanie cayangg.. waduh memang best roti gula ni.. dulu akak selalu buat bila ada baki roti yang hampir nak expired hehee... nampak kat sini teringinlah pulak...

Nuwairani Ismail said...

kite suke makan ni kalau ada kopi 0. memang meletop!

quinnie said...

nampak cantik roti wani ni...baru2 ni gi kedai tengok ada jual roti ni...rega rm2 sepeket..hehehe...tapi tak heran la skang sebab dah pandai buat sendiri..kekekek

Asmara said...

suka roti gula! teringat zaman sekolah, tak sangka boleh buat sendiri kan. padahal dulu2 mmg mkn roti letak butter dan gula, cuma kene masuk oven kasi keras je ek. hehe..

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign