09 December 2011

AYAM PHAT PHET

ASSALAMUALAIKUM.............

 wani penat hari ini .. layan je gambar ni je .resepi ni ayam phat phet .. masa mula-mula ternampak dekat blog kak wattie .nampak macam kak wattie buat sedap .. bahan-bahannya simple dan senang nak dibuat lagipun letak daun limau purut. hasilnya, bagi wani macam rendang pun ada..tapi resepi ni tak letak santan so selamat la hihihi.....cubalah ya ....cuma kena pandai-pandai adjust air sebab nak pastikan ayam ni masak ... 


AYAM PHAT PHET
Resepi dari Widad MYR.

Ayam Phat Phet
Bahan-bahan ( 2 orang makan )

Bahan A (Blend)
5 biji cili padi
2 hiris halia
kunyit hidup
1 atau 2 batang serai
5 ulas bawang putih
1 biji bawang besar

Bahan B
3 keping ayam mentah dipotong dadu
1 batang serai
1 asam keping
4 helai daun limau purut
sedikit Garam dan Gula, secubit ajinomoto

Cara-cara
1. Kisar@Blend Bahan A dan tumis sehingga naik bau.. setelah kering tumisan tadi.. masukkan secawan air.

2. Kemudian masukkan bahan B, iaitu sebatang serai dititik, asam keping, ayam, daun limau purut dan garam serta gula.

3. Pastikan ayam masak sepenuhnya... Jika kurang berkuah.. masukkan sedikit air mengikut citarasa sendiri.. kalau nak pedas lagi... blend cili padi lebih... masak ayam phat phet ni lebih kurang nak masak ayam masak pedas je...

Komen
6 Komen

6 comments:

rahel said...

Selamat pagi Wani..
tengok pun dah tau yang ayam phat phet ni tentu sedap..emm telan2 liur je..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

memang nampak sedap teringin nak makan dgn pulut

Amie said...

Selamat tengahari Wani,
ada lagi ke ayam phat phet tu..., dah lama teringin nak buat tapi tak terbuat juga, nak juga rasa keenakan resepi ini, kali ini tumpang makan di dapur Wani dululah ye..

Mieza said...

ini kali pertama dengar nama ayam pat pet ni..apa maksud nya tu..betul kata wani gambar nya mcm rendang..tp tk der santan..tp kak mieza pasti ayam ni sedap sebab byk rempah di dalamnya...boleh la kak mieza try test pula lps ni :)

Wani said...

rahel: eh dah selamat malam hihi... oo pandai teka .. memang sedap neh

kak ros : rasa kalu makan dgn pulut sure masuk selera ni

kak amie; dah habis la kak amie ... buat la kak amie sedap ni tau ,,

kak mieza: hihi wani pun x tau jugak apa malsud pat pet tu .. macm bunyi alah siam pun ado hihi .. betul ni, mace rendang neh ... cybalah kak mieza sure memikat selera

quinnie said...

memang sedap resepi widad ni..selain dari resepi kek gula hangus dia..resepi ni pun glemer gak kat myr..pernah masak..tapi lama dulu le...hehehe

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign