Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Thursday, November 10, 2011

LAGI...LAGI... KEK KARAMEL

ASSALAMUALAIKUM.......


inilah dia kek karamel yang dibuat masa tetamu bertandang hari tu .. kiranya ini kali kedua lah.. tapi buat yang versi lain sikit.. yang lainnya belang-belang warna tu je ... kali ni nak nampak pinky sikit... hihi... berdebar jugak nak buat time kedua ni takut tak menjadi .. tapi alhamdulillah menjadi gebu je ...aunty wani pelik tengok kek ni sebab tak pernah lihat dia tanya kek apa ni .. wani jawab la kek gabungan dengan karamel kat atas  tu..mereka semua cakap sedap ..sebab tekstur kek tu lembut ...   tapi masa nak proses terbalikkan kek tu yang suspens sikit. sebab ambil masa lama... bila terbalikkan loyang kek tu nampak macam susah je nak keluar ..goyang-goyang lagi... baru keluar elok ..air karamel turun terus-terus lap..



walaupun dah guna 11/2 sudu besar ...macam air karamel tu masih banyak lagi .... bila potong-potong panas -panas ni tekstur kek amatlah gebu.. macam span.. hihi..suka makan time panas-panas suam tu ...wani teruja buat kek ni walaupun permulaan yang susah sikit, banyak step step dia tu nak buat itu nak buat ini ...  ... tapi hasilnya berbaloi-baloi... macam marathon kitchen dok kat dapur sebab semuanya nak kena cepat .. nak panaskan air la .. nak pasang oven lagi ... hihi.. tapi untuk telur wani guna gred C... pergi kat kedai telur gred B tak ada.. last-last ambil jugak yang gred C... nampak adunan putih telur tu macam sikit .. sebab bila dah letak dalam loyang buat belang belang tu .. tak penuh pun loyang bulat tu ..kalau buat yang sebelum ni penuh satu loyang .. mungkin sebab guna telur gred B.


1. sebelum bakar ni belang belang pink putih.
2. selepas pembakaran 40 minit pertama.. ingatkan dah ok  sebab dah naik meninggi.
3. selang dalam 5 minit lepas  tu .. kek dah pun mula merekah kat atas tu ... kalau merekah tak apa.. jangan tak masak sudah kat dalam tu hihi ..
4. bila dah masak dah sejuk dan renggang dari loyang tu  .permukaan kek kat atas tu dah kecut .. jadi tak nampak dah garisan merekah tu .. macam dah tutup balik ...

kalau nak resepi ni wani tempekkan lagi kat sini ..atau pun kalau nak tengok yang dah wani buat sebelum ni sila klik SINI resepi ni wani ambil dari rumah kak ita.. cara yang KAK ITA tunjukkan tu wani mudah faham .

KEK KARAMEL STEP BY STEP CARA KAK ITA

Gula Hangus

2 sudu besar gula pasir

Sediakan loyang 8 inc.
Tabur gula dalam loyang dan masak atas api perlahan.
Biar gula hancur dan warna tukar jadi perang.
Biar gula sejuk. Gula yg sejuk ni akan keras dan akan retak2 dan berbunyi spt kaca pecah bila dah keras
Bahan Karemel
1/2 tin susu cair
70g gula castor
1/2 sudu teh esen vanilla
3 biji kuning telur

Kacau susu dan gula hingga gula larut.
Kacau telur dan esen perlahan.
Satukan kedua2 bahan dan kacau rata perlahan aje.
Kemudian tapis ke dalam loyang gula hangus tadi.
Ketepikan.
Kalau nak dapatkan lapisan karemel yg tebal gandakan sukatan susu dan kuning telur.
Adunan Kek Bahan 1
70g gula kastor
3 biji telur kuning
135ml air
45ml minyak masak

Pukul telur kuning, minyak dan air sampai gebu dan tukar ke warna putih.
Kemudian masukkan gula kastor dan pukul lagi sampai naik sekali ganda.
Adunan Kek Bahan 2
140 gm tepung gandum
1 sudu teh baking powder


Matikan  mixer dan masukkan tepung dan baking powder yg telah diayak
Masukan  sikit2 dan kacau perlahan secara kaup balik hingga kesemua bergaul sempurna.
Ketepikan.
Meringue
6 biji putih telur - pastikan jgn tercampur sedikit pun telur kuning
70g gula castor
1 sudu teh krim of tar2

Pastikan semua peralatan dalam keadaan kering
Pukul putih telur hingga berbuih
Masukkan gula dan tatar dan terus memukul dgn speed tinggi hingga adunan kental dan kaku. kalau kita terbalikkan loyang adunan putih telur tu tidak jatuh
Masukkan 1/3 bahan merinque kedalam adunantepung tadi.
Gaul rata secara kaup balik
Kemudian masukkan semua baki adunan merinque dan ratakan dgn kaedah kaup balik hingga bergaul sempurna. Kacau perlahan sahaja.
Bahagikan adunan kepada 3 bahagian yg sama banyak.
Letakkan pewarna yang anda sukai.
Kemudian tuangkan ke atas lapisan karemel tadi.
Belang- belangkan adunan
Tuang 3 sudu lapisan pupple, kemudian 3 sudu lapisan pink di tengah-tengah lapisan purple. Kemudian tuangkan pula  3 sudu lapisan biru di tengah-tengah lapisan pink.
Buat begini sehingga 3/4 adunan, kemudian buat pula cara yg sama dgn 2 sudu pula.
Akhir sekali dengan satu sudu.
Lorekkan atas adunan dengan lidi.
Kaedah Steam Bath
Tuangkan air panas dalam loyang yg lebih besar dari loyang kek tadi.
Letakkan loyang yg berisi kek dalam loyang yg berisi air panas tadi
Letakkan pada rak bawah dalam oven.
Bakar kek pada suhu 160 C dengan api bawah selama 1 jam atau sehingga kek benar-benar masak.
Jangan buka pintu oven semasa proses pembakaran 1/2 jam pertama.
Selepas masak ita biarkan kek kekal dalam oven sehingga kek renggang di tepi loyang.
Terbalikkan kek atas pinggan dan biarkan kek turun sendiri.
Potong kek bila ia benar-benar telah sejuk.
Simpan kek dalam peti ais untuk tahan lebih lama.
Kek ni juga sedap di makan dikala sejuk.
Jika menggunakan loyang yg berpatri. Jangan lupa untuk balut dasar loyang dengan kertas aluminium untuk mengelakkan air masuk dalam adunan kek.
Atau letakkan tapak pada loyang air panas untuk mengelakkan air masuk dalam loyang.
Jika menggunakan oven gas kedudukan loyang air panas di letak di bahagian bawah dan loyang kek di sebelah atas. Ini adalah seperti yang di ajarkan oleh kak Zuriani.


7 comments:

  1. tiap kali tengok kek karamel ni..mesti rasa nak buat jugak...hehehe....cantik belang2 pink tu..:)

    ReplyDelete
  2. Kek karamel ni mmg sedap sangat. Saya pun 2x dah buat dlm masa seminggu . Hehe..cantik belang2 kek wani. :D

    ReplyDelete
  3. Mat pagi..ada orang tak?
    sioknye kalau dapat mkn kek karamel tu..my fav sangat2..

    ReplyDelete
  4. Assalam wani, cantiknya kek karamel wani niiii..akak juga masih belum cuba kek ni..
    mesti nak cuba juga lah satu hari nanti..

    ReplyDelete
  5. Salam aidil adha buat Wani sekeluarga ya.
    Cantik sangat kejadian kek yg Wani buat, akak pernah buat sekali dulu tp terlupa satu bahan jd tak nampak belang2nya.....huwaaaa frust betul..

    ReplyDelete
  6. assalam wani, canti kek karamel tu, akk belum buat2 lagi, tunggu sampai seru hehe

    ReplyDelete