17 November 2011

KUAH ROJAK BUAH

ASSALAMUALAIKUM.....


alhamdulillah hari ni baru mentari keluar setelah 3 hari hujan dan mendung berturut-turut .. sampai wani sejuk menggigil .. 2-3 hari lepas tu ... .cuti persekolahan ni baru sahaja bermula ... hari khamis lepas,  keputusan UPSR dah keluar .. tahniah wani nak ucapkan buat kedua-dua sepupu perempuan wani ni, adik Ain dan adik Nisa.... kerana berjaya memperolehi 5A's ...tahniah sekali lagi ..alhamdulillah buat adik Ain ... itu berkat ummi ( mak saudara wani ) yang sentiasa mendoakan adik Ain sehingga berjaya dan dapat keputusan yang  cemerlang .. berkat doa ummi yang berada di Mekah .. mak uda wani baru pulang dari Mekah pada hari isnin lepas .. sampai pukul 6 pagi dekat airport Terengganu .. nasib baik la ada anak bujang dia seorang yang boleh datang ambil kan ummi dia tu.. sebab time working hours kan..semua orang nak pergi kerja ... .. wani baru sahaja kembali dari kampung menziarahi mak uda .. ..  banyak betul cerita,  mak uda nak bagi tahu .. pengalaman di tanah suci...pengalaman yang paling berharga buat mak uda ..  sambil-sambil tu  ada juga ole-ole dari Mekah ..alhamdullilah ..  ....sebelum tu jumpa  adik Nisa ucap  tahniah ... tak putus-putus Mak Cu wani hantar ke tuisyen nak suruh adik Nisa belajar dengan gigih lagi ya.. sekarang dah membuahkan hasilnya .. tapi perjalananmu masih panjang ya.. semoga sentiasa berjaya untuk masa-masa akan datang menjadi insan yang berjaya di dunia dan akhirat ... amin.......



alamak mesti orang tertanya-tanya ni ternampak buah jambu hihi .. haaa itu dia jambu fresh dari ladang petik dari taman syurga.. ;p tak payah beli kat kedai .. kalau kat kedai tak terjamin sedap ke tidak ... bila dah kata fresh ni ..bila makan buah ni dah jadi macam rangup... crispy gitu... sebab  dia tak masak sangat ..dah matang boleh la diambilnya ... dan dimakannya ... terlintas nak buat rojak ni bila ibu wani dia cakap itu dari resepi kawan dia... bahan-bahan dia pun muadah .. rasa tak payah sukat pun ikut letak-letak, kacau - kacau dan jadilah akhirnya rojak wani buat macam tu je hihi ..  .. sedap tau ... pekat-pekat eh dah nampak macam rojak mak bee pun ada .. hihi rojak yang famous tu ... wani buat sendiri dah jadi terlebih dari rojak mak bee pulak ;p...



 KUAH ROJAK BUAH

4 SUDU BESAR GULA HALUS
11/4 CAWAN KICAP MANIS
1 ½ KACANG TANAH KISAR
GARAM SECUKUP RASA
12 BIJI CILI PADI
11/4 NISAN
3 SUDU BESAR BIJAN PANGGANG
BELACAN 1 SUDU BESAR  ( wani letak agak-agak je tak sukat pun ) 

CARA – CARA

  1. TUMBUK CILI API DAN GARAM SEHINGGA LUMAT LEPAS TU MASUKKAN BELACAN TUMBUK LAGI HINGGA LUMAT DAN MASUKKAN NISAN TUMBUK LAGI HINGGA LUMAT.

  1. MASUKKAN BAHAN YANG TELAH  DITUMBUK LUMAT KE DALAM BEKAS LAIN DAN CAMPURKAN GULA HALUS, KICAP MANIS, KACANG TANAH KISAR DAN BIJAN PANGGANG.

  1. GAUL RATA DAN BOLEH LA DIHIDANGKAN.


NOTA:
-         KALAU IKUT CARA WANI .. WANI TUMBUK JE NISAN TU SEBAB ,MALAS NAK KIKIS.. LAMBAT SO NAK CEPAT TUMBUK JE DALAM LESUNG TERUS …
-    KUAH ROJAK YANG WANI HASILKAN NI MEMANG PEKAT ..SEBAB WANI SUKA  ^^
-   MANA -MANA BAHAN TU BOLEHLA ADJUST MENGIKUT KESESUAIAN YA .. 






Komen
5 Komen

5 comments:

rahel said...

Salam Wani...wah bikin berliur je kuah rojak tu..ngam sangat dengan jambu batu..

zures said...

memang mavelouslah...

nuwairani ismail said...

kalau bagi nani makan ni satu hari tak makan mende lain pon takpe! suke sgt kuah rojak ni..

ahdaus said...

..kalu sesiapa nak try kuah rojak mak bee (yg ready made)bleh cuba gi ke http://madeinkedah.blogspot.com nie TQ

LIHAYATI IBRAHIM said...

Nk cuba sebab esok ada perkhemahan Tunas Puteri, nk mkn ramai-ramai. tq

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) advertorial (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign