09 July 2011

TOMYAM UDANG

ASSALAMUALAIKUM..............

Kalau cakap pasal tomyam ni,, mesti pelbagai versi cara mereka masak. ... ada letak lengkuas ada yang letak halia ada yang tak letak tapi tak apalah kan itu menunjukkan cara dia orang mempunyai keunikan memasak tersendiri.. mesti rasa dah pun berbeza-beza kan. ..sebenarnya wani naik pelik .haaa sebab apa yang pelik ..sebabnya tak pernah masak tomyam letak lengkuas ataupun halia.. dulu-dulu mak dah ajar masak tomyam macam ni macam tu la jadinya ya..sifu wani dalam bab-bab masak ni mak wani la .. kalau dia ajar macam tu anak perempuan dia masak .. macam tu la wani masaknya.. hehe ...

bila wani tanya mak dia cakap kalau dulu-dulu orang masak tom yam dia tumis dengan bawang putih. tak pernah dengar pula orang letak lengkuas, halia semua tu. bila wani tanya masa arwah nenek dulu pernah masak tak tomyam, mak kata tak pernah masak tomyam ,,sepanjang dia jadi menantu dan tinggal bersama mertua dulu.. ibu kata tomyam kan masakan siam ... tapi arwah nenek wani ni kalau dia masak memang masakan tradisi melayu sungguh ,, kerutuk udang la, kerutuk ayam la ,gulai ikan putih la ..  teringat dekat arwah nenek. arwah nenek memang sifu segala memasak.arwah banyak memberi tunjuk ajar dan petua-petua memasak dan diperturunkan kepada ibu wani.. ibu wani pula perturunkan pula kepada wani.

tapi kali ini nak cuba resepi tomyam udang yang diambil dari SINI.thank you, kalau tidak wani tak terlintas pun nak buat tom yam macam ni.  tapi wani tak ada udang dalam stok ada baki sotong yang lebih buat makan minggu lepas banyak dengan beberapa hirisan ayam. ganti dengan itu je lah ... dan hasilnya sedap la lain sikit dari yang biasa buat tu. abah wani kata sedap sebab seafood tomyam kan dia ada manis tersendiri.. ok wani nak copy paste kan resepi ni kat sini.

TOMYAM UDANG 
SOURCE: DARI DAPUR KECAH @ BLOGSPOT 


Bahan-bahan

20 ekor udang ( wani ganti dengan sotong dan hirisan ayam )
2 batang serai
daun limau purut
sebiji tomato dibelah 4
cili padi
Perencah tomyam adabi
cendawan tiram
1 batang carrot
Jus limau nipis
6 biji cili padi
1 inci lengkuas
Daun ketumbar
Bawang besar dibelah empat
3-4 cawan air
garam secukup rasa

Cara membuatnya
1. Didihkan air bersama serai dan lengkuas.
2. Setelah mendidih, masukkan daun limau purut dikuti tomato dan juga bawang besar.
3. Selepas itu masukkan pula perencah tomyam adabi. Kacau sehingga sebati.
4. Apabila mendidih, masukkan udang, cendawan, cili padi dan juga caroot. Kemudian masukkan garam secukup rasa dan akhir sekali masukkan perahan jus limau nipis.
5. Taburkan daun ketumbar dan bolehlah dihidangkan.
Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign