TIPS UNTUK LENGKUAS KEKAL SEGAR

ASSALAMUALAIKUM...

tips untuk lengkuas kekal segar



salam semua dan selamat berhujung minggu

kali ini wani nak share tips bagaimana untuk lengkuas kekal segar, rasanya dah boleh jadi petani blogger :D. kalau sebelum ni ada share untuk tips kunyit kekal segar di SINI. sharing is caring untuk korang jugak kan. biasanya lengkuas ni, mula-mula beli nampak fresh kan, kulit kat luar pun tak kering lembap jerr kan, tapi kalau lama-lama dalam peti ataupun kat luar, lengkuas ni boleh jadi kering. 

sebenarnya nak simpan lengkuas ni lebih kurang sama dengan kunyit, boleh lah baca di link kat atas tu. dan satu lagi kalau macam dah terlebih beli banyak lengkuas, ini satu lagi tips yang korang boleh ikut. tanam dalam pasir buat sementara waktu.kenapa tanam dalam pasir tu kurang pasti tapi bonda wani pernah buat. ok jerr lengkuas tinggal bertapa dalam pasir tu sekejap :D.  siapa yang rajin boleh buat macam ni. ini lagi mengekalkan kesegaran luar dan dalam lengkuas hii. tapi, kalau lama sangat, lengkuas ni akan bertunas juga. 

yang paling penting nak beli lengkuas tak payah banyak sangat hii.. simpan dalam peti lagi senang tapi ikut yang wani bagi tips untuk kunyit tu. lebih kurang la jugak

selamat mencuba ya :)

5 Comments

  1. good tips Wani, kak ana ada je pokok lengkuas ,kunyit, halia ada je belakang rumah,nak masak petik atau gali je senang kan :)

    ReplyDelete
  2. hii ,,kalo yang tanam sendiri ni lagi mudah :). tak payah susah sangat

    ReplyDelete
  3. Macam tu ya wani

    letak dalam pasir boleh tahan lama

    ReplyDelete
  4. Kalau mak kite, dia letak dekat tempat yang macam berair sikit. Kekal segar jugak katanya. Hehe

    ReplyDelete
  5. Ha aa.
    Orang dulu2 masa takde esbok, simpan lengkuas dalam tanah supaya tahan lama.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post