Lazada Malaysia

11 January 2017

SIMPLE SALAD

ASSALAMUALAIKUM...

Gambar ni dah lama dalam draft....sebab gambar dah ada bercerita la sikit.. lcerita Lazada sale tak habis lagi ni,, tapi bukan pasal sale dekat lazada dah ya.. walaupun gambar dah lama dalam draft. tak sempat nak mengarang... inilah yang wani nak tunjuk resepi apa yang wani buat sebab kesemua bahan hanya menggunakan tefal manual chopper. the best manual chopper i have ever had.. because i had one before, but a bit troublesome to use...  well, sometimes kitchen tools made you go nuts hiii..ok, so, what's the recipe to be shared here... of  course, the simple one .. mayonnaise salad..hiks ..terkejut ke.. siapa tak suka salad ni .. bukan geng la pulak..

wani sangat suka salad tak kisah lah salad apa pun semua masuk tummy tetapi ada juga sayur yang wani tak boleh consume due to my stomach sickness ..

bahan-bahan sangat simple.. basic veggies like carrot, holland onion, mayo, round cabbage. and the rest are vinegar, salt and sugar. jom kita refer gambar pulak..

simple salad

carrot hanya potong kasar tapi jangan besar sangat potongannya , kena sederhana besar takut besar sangat nanti bila kita tarik tali ,, jadi tersekat -sekat sebab potongan terlalu tebal.. alamat kalau tarik juga, boleh terputus tali tu.. be careful. !! .kalau rasa macam dah tarik tapi macam rasa tersekat.. kena buka balik penutup tengok takut potongan carrot tu tersekat di celah pisau pun tak boleh juga..

lazada manual chopper

main tarik- tarik jadi hancur macam ni ya.. ok dah boleh salin ke dalam bekas lain..

lazada manual chopper

untuk kubis pula, kalau nak potong, buat potongan sederhana besar,, tapi bila nak masuk dalam chopper ni, wani kena leraikan sikit setiap helaian daun kubis tu .. sebab kalau tengok dalam gambar atas tu,, bila letak sebuku macam tu,, tali tak boleh tarik, ia macam tersekat... jadi, wani leraikan daun kubis tu macam gambar kat bawah.. rujuk gambar bawah ya..

lazada manual chopper

dah tarik- tarik .. jadi kasar macam ni,, macam salad kat KFC kan.. .satukan dalam bekas yang ada carrot tadi. nak hancurkan bawang pulak..

lazada manual chopper

bawang kuning tu pun potong kasar, letak dalam chopper dan tarik- tarik, tengok dah halus sikit. berhenti..

lazada manual chopper

jadilah halus macam gambar kat bawah.. senangkan. main tarik tarik ,, boleh exercise tangan sikit hiii..

lazada manual chopper

satukan bawang tadi ke dalam bekas tadi. rujuk gambar bawah ni.. ini semua bahan seperti carrot, kubis dan bawang besar yang telah di cincang dengan guna manual chopper.. nampak macam halus macam ni,, lagi semangat nak makan.. dah macam kat KFC,

lazada manual chopper

masukkan mayonis, gula dan garam secukup rasa, serbuk lada putih sikit dan sedikit cuka, jangan letak banyak cuka.. mayonis jangan terlampau letak banyak sangat tak sedap tapi bergantung ada orang suka letak banyak.

lazada manual chopper

gaulkan kesemua bahan dengan sebati.. dah siap pun,, wani simpan dalam peti sekejap.. ngap ketika sejuk-sejuk..sedap pulak.. selamat mencuba !!!.. inilah sehabis simple menu salad wani.walaupun resepinya sangat mudah.. tapi nak tunjuk hanya guna manual chopper lazada :)))

lazada manual chopper

Komen
5 Komen

5 comments:

Shikin Razali said...

Wahh sedapnya coleslaw... =)

Lea Azleeya said...

Perghhh mudah gile..
Nk buat jugak nanti.. Nampak sedap..

Mazni Azmi said...

Memang simple resepi salad ni. 😃 Mayonaise lebih lagi lemak 😃

HeNRieTTa JoSe said...

sng kan ada chopper mcm tu....boleh la rietta cuba lpas ni....

Busyra Bt Takiyudin said...

mudah sngt guna tefal ni.. halus betul. busyra suka gila coleslaw!

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Labels

Ceritaku (240) Cake Recipes (51) Giveaway (41) advertorial (35) NOXXA PRESSURE COOKER (26) Contest (25) Sudut Agama (25) Chiffon Cake (24) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (15) Masakan Sayur (13) My Blog (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (11) Segmen (11) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Cooking & Baking Tips (7) Masakan Pasta (7) Masakan Seafood (7) Bubur / Desserts (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Greetings (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Sup (5) TIPS KESIHATAN (5) Agar-agar Resepi (4) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Informasi (4) Muffins (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Mee (3) Salad Resepi (3) Sambal Resepi (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign