02 September 2016

ZIKA VIRUS.. DI MANA TANGGUNGJAWAB KITA ?

ASSALAMUALAIKUM...

                        

Semalam laman media sosial dan blog penuh cerita pasal virus zika yang telah dikesan di Malaysia. Kes pertama yang berlaku di Klang kan... Yang dengar dulu bulan berapa eh,, tapi virus dikesan berlaku di luar negara kan, wani pun dah tak berapa nak ingat dah... 

Berhati - hati lah semua terutama  ibu - ibu mengandung,, dah diketahui nyamuk aedes ni memang bahaya... Walaupun tengok jer haiwan kecik tapi boleh bawa maut sekiranya tak ambil langkah pencegahan... Semalam wani tertarik dengan status Puan Wardina, kenalkan,, sekarang Puan Wardina berada di luar negara tak balik Malaysia lagi.. tapi amat mengambil berat tentang isu- isu yang berlaku di Malaysia..wani suka la baca status dia sejak kebelakangan ni, kalau dulu Puan Wardina banyak memperjuangkan hak - hak wanita, kes - kes buli dan seksual kanak - kanak, macam - macam lagi dan biasanya yang melibatkan institusi kekeluargaan. 

Dalam statusnya, Puan Wardina menggesa seluruh masyarakat Malaysia,, minta tolong ..minta tolong jaga persekitaran kawasan kediaman, terutamanya sebab tempat tinggal kita adalah faktor paling utama banyak pembiakan nyamuk aedes.ada benar katanya. sebenarnya fokusnya untuk terapkan dalam diri nilai untuk bertanggungjawab terhadap alam sekitar, jaga kebersihan dan jangan nanti benda dah jadi baru nak buat itu buat ini,, tapi kan kita ni jenis bila dah nak terkena baru nak ambil langkah berjaga - jaga huu..

Dah namanya tempat kotor, tin kosong buang ikut suka,longkang tersumbat,  lepas tu bertakung, mana taknya nyamuk aedes tu bertelur dah tahu nyamuk aedes ni bertelur di tempat air bertakung dah sikap sendiri pun dah malas, bila terkena mulalah menggelabah,,

kalau dulu kita biasa dengar penyakit denggi yang melibatkan nyamuk aedes, sekarang nama penyakit pun dah naik taraf jadi zika virus,, masih melibatkan nyamuk....ayuh..ya ayuh.... esok dah mula hujung minggu, ajaklah mak abah, anak-anak, kakak, abang, pakcik dan makcik.. habis sebut, sekali sekala meluangkan masa bersama-sama untuk bergotong - royong..membersihkan kawasan rumah,, syaitan yang suka tempat kotor ni sebab tu mengundang penyakit. mudah-mudahan Allah melindungi diri kita dan semua dari virus yang sedang merebak,, minta dijauhkan,, rasa gerun sebab bukannya ada vaksin untuk penyakit ini..

dah panjang wani menaip.. salam jumaat,,  semoga hari indah buat semua 
Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) advertorial (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign