25 September 2016

PETUA - PETUA DI DAPUR

ASSALAMUALAIKUM....


Di dapur bukan sahaja tempat untuk kita berkarya tentang masakan, malah tempat untuk kita menimba ilmu juga. walaupun berada di ceruk dapur sekalipun, kena tuntut ilmu juga bab dapur terutamanya sekali mengenai petua - petua apabila berada di dapur, ini dah macam nak bereksperimen la jugak kan, petua untuk memudahkan kita nak buat kerja di dapur, apatah lagi zaman sekarang kalau tak tahu bab - bab ini semua, alamatnya, kita memang akan stress setiap kali masuk dapur, ingat tak stress ke masuk dapur,, stress jugak oittt, walaupun kadang - kadang orang cakap bila memasak ini satu terapi,, ya memang betul satu terapi. Tapi kadang - kadang stress jugak haaa.. Harap - harap faham lah. 

Sebenarnya petua ni akan memudahkan kerja kita dan kita pun akan rasa puas hati bila memasak dan rasa sungguh yakin bila ke dapur, bajet macam dah selalu buat petua - petua ni semua hiii tapi ada setengah wani tak buat pun terutamanya bab ikan tetap segar tu. Tak pernah lah tak dicuci sebelum masuk peti ais.. Selalu dicuci jer.. Yang nombor 8 tu selalu buat. Jangan basuh ya bawang tu cepat buruk. 

Oklah jom baca wani dapat ni dari perkongsian Chef Obie, nak kongsi - kongsi la dekat sini 

Petua-Petua Di Dapur

1. Sayur kekal segar
Cuci sayur dengan air dan masukkan dalam beg plastik.Simpan
dalam peti sejuk.Sayur tahan lebih semingu.

2. Ikan tetap segar
Siang ikan dan buangkan isi perut dan insang.Tak perlu dicuci.Bungkus dalam kertas suratkhabar lama dan masuk plastik. Simpan peti dinginbeku.

3. Hilangkan hanyir ikan
Setelah disiang, rendamkan ikan dalam air dicampur limau nipis
atau limau kasturi selama 30 minit. Bau hanyir akan hilang.

4. Ikan atau ayam tak lekat di kuali.
Untuk mengelakkan ikan atau ayam melekat di kuali,minyak hendaklah memenuhi ikan atau ayam.Minyak itu hendaklah dipanaskan
terlebih dahulu sebelum masukkan ikan atau ayam. Renjis sedikit air, jika
hilang bunyi berdesir, boleh masukkan ikan.

5. Khasiat air beras
Apabila membasuh beras jangan dibuang airnya kerana boleh membasuh ikan. Kemudian siramkan ke atas pokok bunga. Pokok akan tumbuh
subur.

6. Elakkan periuk kenduri jadi hitam
Sebelum memasak pada majlis kenduri kendara, sapu minyak masak
pada bahagian luar periuk itu. Ia akan mudah dicuci.

7. Buang tulang ikan terubuk atau ikan parang
Untuk mengelakkan tulang, pegang bahagian ekor dan kepala ikan.
Tarik arah bertentangan sehingga bunyi berderap.Cara ini memudahkan kita memakan isinya.

8. Bawang kopek tahan lama
Untuk memudahkan kerja memasak, bawang boleh dikopek awal
tetapi jangan dibasuh. Simpan dalam bekas plastik dan masuk petisejuk.

9. Memudahkan telur dikopek
Telur hendaklah cukup direbus iaitu sekurang-kurangnya 30
minit.Kemudian rendamkan dalam air paip sehingga sejuk. Kopeklah seperti biasa.

10. Tulang dan daging cepat empuk
Rebuskan bersama daun nangka muda ataupun rebuskan bersama
sebatang sudu atau garfu. Daging akan cepat empuk.

11. Membasuh buah-buahan
Untuk menghilangkan kesan bahan kimia pada kulit buah-buahan seperti epal atau pir, basuh buah itu dengan air garam dan bilas dengan air biasa.

12. Air gula tahan lama
Supaya air gula tahan lama masukkan 1 sudu besar air limau nipis semasa kita memasak air gula. Setelah mendidih, rendidih selama 20 minit dan
sejukkan.

KREDIT: HAJAH NORAINI
Komen
6 Komen

6 comments:

Ahmad Hasif said...

oo begitu.. bagus juga petua ni.. thanks for share yer.. :)

Warisan Petani said...

Wkmsalam.
Petua2 yang perlu dipelajari oleh pemuda2

ayunie ramli said...

nice info waniey :) bnyk nye mek tk tahuuu

nor azman said...

Bgs info ni

Gee Lion said...

nombor 1 & 5 tu memang slalu buat.
yg lain tu first time baca ^_^

Mas said...

thnks 4 sharing kak..stu pun x prnh buat >.<

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign