04 September 2016

JAGUNG REBUS NOXXA

ASSALAMUALAIKUM...


geng noxxarians, wani nak share resepi paling ringkas guna periuk noxxa,,lama jugak tak share resepi guna periuk noxxa nih..  periuk ni dari resepi seringkas-ringkas macam rebus jagung ke sepayah-payah resepi pun semua boleh masuk hii

sebenarnya,sebelum ni pun dah banyak kali dah rebus jagung dengan noxxa. memang cepat hanya 6 minit HP... tapi ada jugak orang buat 4 minit, 5 minit pun ada.. wani dah banyak kali buat nih ..rasa 6 minit dah berbaloi.. macam nak lama sikit.. 4 minit tu rasa macam cepat sangat lah.. .. dah kata nak cepat ,,suruh buat 4 minit tak puas kan.. sekejap sangat masak hii..

wani rebus jagung ni tak buang kulit ,, masa kali pertama rebus wani buang kulit jugak,botakkan habis haa. lepas tu lama-lama fikir kalau tak nak rasa manis dalam jagung tu hilang , buang kulit luar hanya beberapa lapis ,, jangan botakkan semua.. kita tak nak kemanisan jagung tu hilang..macam orang jual jagung kukus tu kan,, kalau makan manis semulajadi kan... dan biasanya kalau rebus dalam noxxa ni setakat dalam 6 tongkol ..lebih pada tu tak pernah buat .. tapi tak muat jer nak masuk dalam periuk tu.. ataupun bergantung kepada saiz jagung

kalau tengok dalam gambar tu nampak kan paras air yang wani letak,, wani letak air separas jagung paras bawah sahaja.. tak tenggelam semua.. banyak sangat nak tenggelamkan semua ..cukuplah  6 minit HP tu ..nama lagi high presssure kan..3 tongkol ke atas tu tak tenggelam pun air . tapi masak pun sangat sempurna..

jagung ni namanya jagung pulut.. memang manis selemak-lemak,, tak tahu lah wani bab jagung, tengok bentuk jagung tahulah itu jagung,, bab manis tak manis tu tak tahu..  dah penjual cakap jagung ni manis  jagung pulut namanya.. kalau jagung kat cameron tu manis tapi tak semanis jagung pulut.. macam dah tertukar pulak pulut dengan jagung haa.. ingat pulut ingat jagung macam tu lah..

oklah jom tengok resepi di bawah.. ada resepi jugak walaupun simple. kalau ikut asal jagung sebenarnya sedap kukus,, tapi yang ni versi cepat lah tapi tetap sedap jugak.. nak cepat-cepat dah sekarang ni..



JAGUNG REBUS NOXXA

BAHAN-BAHAN

6 tongkol jagung dibuang beberapa lapis kulit luar
air secukupnya
garam secukup rasa

CARA-CARA

1. buang dalam beberapa lapis kulit jagung, kemudian basuh dan sejat sekejap
2.letak jagung dalam 3 tongkol pertama, dan tuangkan air, sebenarnya nak bagi nampak air tu nak letak separas 3 tongkol jagung di bawah sahaja.tengok gambar kat atas
3. letak 3 tongkol lagi kat atas. tabur sedikit garam
4. tutup tudung periuk, putar tombol ke pressure dan HP kan selama 6 minit,,6 kali tekan lepas tu tekan on
5. lepas bunyi beep, offkan noxxa dan putar tombol ke steam untuk melepaskan wap.. biar wap habis keluar baru buka tudung
6. kalau boleh terus keluarkan jagung yang telah masak, dan buang air rebusan jagung,letak inner balik dalam noxxa. letak balik jagung dalam noxxa tak nak haba panas hilang.. maksudnya nak bagi jagung tu sentiasa panas,, kalau nak hidang terus tak apa..

Nota
Seeloknya jagung kalau nak rebus jangan simpan lama nanti isi tu kecut tak rebus lagi dah kecut dah.. Tak sedap.
Komen
9 Komen

9 comments:

Mas said...

Aigooo! sedapnya!lg2 musim hujan nie mkn jgung pns2..perghh

Elih Japahar said...

Nampak sedap jagung tu...huhu :)

ayunie ramli said...

tak kecut kan? sedapnya :)

Wani Sukarno said...

Isi tak kecut.. Tegang elok jer isi kuning tu

Kakzakie Purvit said...

Kalau kakak rebus jagung terus togelkan aje baju dia wani
Senang nakmakan terus ngap:)

LZ - The Blog Owner said...

Assalamualaikum Wani & rakan blogger sekalian,

Wahhh jagung! It's my fav. Cantik pulak jagung tu warna keemasan..

Wani Sukarno said...

hii cantikkan kuning keemasan

Gee Lion said...

kita lak suka makan jagung rebus sapu planta.
simple tapi sedap.
^_^

bw dari diaridandelion.

farhana jafri said...

cantiknyaaaa warna jagung terus rasa nak makan. Anyway, salam perkenalan ye. :)

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign