27 September 2016

JERING REBUS // SNEK PAGI DI KELANTAN

ASSALAMUALAIKUM..



Salam semua, harap semuanya sihat walafiat, walaupun kat sini cuacanya agak panas

gigih la jugak nak menaip walaupun dah lama gambar ni dalam draft tapi tak lama sangat pun. gambar ni masa adik wani balik kampung hari raya haji yang lepas.. katanya teringin sangat nak makan jering rebus.sekarang ni pun tak tahu adakah musim jering rebus sekarang, sekiranya berlambak tengok dekat pasar pagi, maka betullah dah musimnya kot. Kalau tak ada tu maknanya bukan musimnya lagi

Kebetulan ni ada jering rebus dekat pasar pagi, gambar ni adik wani yang ambil, sebesen besar penuh dengan jering rebus, yang dah ada dalam plastik tu yang nak dijual, cuma tak letak dengan gandingan parutan kelapa muda, nanti ada orang nak beli baru penjual letak

Jering rebus ni kalau dah rasa rindu nak makan, mulalah bertanya ada jual dah ke atau tak jual lagi, dah bermain - main dalam kepala. Ada sesiapa yang tak pernah makan tak, rasa dia macam ubi lah tekstur lembut bila gigit tapi bau jering lah hiii.sedap tau gandingan pulak dengan parutan kelapa muda manis dan masin. kebetulan yang adik wani beli ni tak berapa nak elok sebab jering dah nampak macam tumbuh jerawat batu haaaa... Rupanya bila di patah dua, nampak ada ulat... Tak puas hati pulak makan, jering rebus yang cantik, permukaan rata kat bawah dan gelembung atas, tak adalah berkematu sana sini. 

Harga sepeket dalam RM 1.50, sedap makan kalau jering tu masih hangat, dicicah pulak dengan nyiur muda, nampak gaya kena cari lagi.makanan unik negeri kelantan, boleh dapat kat pasar - pasar pagi, nak guna jering kena guna jering tua untuk rebus, kalau ikut cakap bonda wani bagi tahu, kalau tak pandai nak rebus alamatnya orang yang makan tu tak boleh nak kencing hiiii... 




Komen
9 Komen

9 comments:

anajingga said...

wani , uniknyaaa..haha macam pelik la bab last tu, haha :)

Ahmad Hasif said...

jering ni tak bpe nk minat maybe belum try lagi makan dgn kepala kot.. hehe.. tpi petai memang layanzz.. sedapnye tu petai..

ayunie ramli said...

Yg last info tu mmg btol. Biasa klau rebus kene letak besi skali. Teori org dlu dlu.

Tp mek tak makan pn jering ni wlaupun locally kelantanese

Kakzakie Purvit said...

Oh... kakak baru tahu
Kalau tempat kakak biasa buat ulam makan dgn nasi aje Wani

Wani Sukarno said...

Nape la mek x makan sedap mi tau hiii

Warisan Petani said...

Pakcik pun Xgemar makan jering ni walau pun tahu banyak khasiatnya.
Cuma tanam dan jual aje. Buah jering mahal sekarang. Jual kira biji.

sakinah mat said said...

Wah! lama sangat tak makan jering rebus. Dulu masa kat tempat lama, emak selalu rewang rebus jering bila sampai musim. Seingat kinah ramuannya mostly akar-akar pokok herba. Lama jugak nak merebusnya. Ber jam-jam. Sebab masak seperiuk besar dengan jiran tetangga.

Wani Sukarno said...

Wahh bagusnya kinah , ingat dulu kita ingat masa arwah nenek ada main rewang rebus jering, memori kanak2

Mas said...

x prnh mkn =.=' tp jering yg mentah sllu la makn buat ulam..kriukk.kriukk..sedap!

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign