23 September 2016

PLEASE DON'T

ASSALAMUALAIKUM....



Kenapa ramai orang dok iklan pasal handphone Hua Wei ni hiiii

Oklah nak cakap panjang pun tak la jugak cuma nak berkongsi apa yang wani baca orang kongsi dekat facebook .. Banyak pantang larang tapi ada hikmahnya ...selamat berhujung minggu semua 


40 pelajaran daripada Nabi Muhammad saw
---------------------------
01. Menahan diri daripada tidur di antara waktu fajar dan ishraq, asar dan maghrib, maghrib dan isyak.
---------------------------
02. Menghindarkan diri mendekati orang yang mempunyai bau yang kurang menyenangkan.
---------------------------
03. Jangan tidur di antara manusia yang berkata buruk sebelum tidur.
---------------------------
04. Jangan makan atau minum menggunakan tangan kiri.
---------------------------
05. Jangan memakan kembali makanan yang telah dikeluarkan dari celah gigi.
---------------------------
06. Jangan mematah-matahkan jari. 
---------------------------
07. Periksa kasut sebelum memakainya.
---------------------------
08. Jangan mendongak ketika sedang solat.
---------------------------
09. Jangan meludah di dalam tandas.
---------------------------
10. Jangan membersihkan gigi dengan arang.
---------------------------
11. Duduk ketika sedang memakai seluar atau kain.
---------------------------
12. Jangan memecahkan benda yang keras atau sukar menggunakan gigi.
---------------------------
13. Jangan meniup makanan yang sedang panas, sebaliknya boleh mengipasnya.
---------------------------
14. Jangan mencari kesalahan orang lain.
---------------------------
15. Jangan bercakap di antara waktu azan dan iqamat.
---------------------------
16. Jangan bercakap di dalam tandas.
---------------------------
17. Jangan berkata dongeng (palsu) tentang rakan.
---------------------------
18. Jangan mengganggu ketenteraman rakan.
---------------------------
19. Jangan memandang belakang secara kerap apabila sedang berjalan.
---------------------------
20. Jangan menghentakkan kaki ketika sedang berjalan.
---------------------------
21. Jangan mencurigai tentang rakan.
---------------------------
22. Jangan menipu.
---------------------------
23. Jangan menghidu makanan ketika  sedang makan.
---------------------------
24. Berkata dengan jelas, agar orang lain boleh faham apa yang dikatakan.
---------------------------
25. Hindarkan berjalan sendirian.
---------------------------
26. Jangan membuat keputusan sendiri, tapi rujuk pada yang arif.
---------------------------
27. Jangan bangga (riak) akan diri sendiri.
---------------------------
28. Jangan mencela makanan.
---------------------------
29. Jangan bermegah (sombong).
---------------------------
30. Jangan menghalau pengemis.
---------------------------
31. Layan tetamu dengan ikhlas dan baik.
---------------------------
32. Sabar ketika dalam kesusahan.
---------------------------
33. Membantu dengan tujuan yang baik.
---------------------------
34. Muhasabah diri dan bertaubat.
---------------------------
35. Berbuat baik pada mereka yang berbuat jahat padamu.
---------------------------
36. Berpuas hati dengan apa yang ada saat ini.
---------------------------
37. Jangan tidur berlebihan, ini akan menyebabkan penyakit lupa.
---------------------------
38. Bertaubat sekurang-kurangnya 100 kali sehari (istighfar).
---------------------------
39. Jangan makan dalam gelap.
---------------------------
40. Jangan makan dengan mulut yang penuh. 
---------------------------
Komen
4 Komen

4 comments:

Mas said...

tq 4 sharing kak..bnyk nauu nauu slalu buat =.=

nor azman said...

Bgs info klu kita bt..hehe

ayunie ramli said...

insyaAllahh. mintak mintak tak buat dah buat bnda cam tu :)

Warisan Petani said...

In sya Allah.
Sama2lah kita cuba melaksanakan suruhan dan mengelakkan larangan tersebut.
Terlalu banyak manfaatnya.

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) advertorial (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign