25 August 2016

KANSER DARIPADA SOTONG KERING

ASSALAMUALAIKUM....


Salam jumaat

ingat dulu wani suka sangat makan snek yang berasaskan sotong kering ..suka sangat.. asyik kalau makan sorang..lepas tu entah kenapa tiba-tiba dah jadi tak berminat nak makan. kemudian famous dengan sambal sotong kering pulak.. kalau dengan nasi lemak ni ,, memang gabungan yang bagus lah..

sotong kering memang sedap dengan rasa dia tuh.. rasa semua orang pun suka ..ke ada yang tak makan sotong kering. kecuali yang alergik makanan laut rasa tak boleh makan kot.. bonda wani pun alergik dengan makanan laut nih,, jadi memang kami jarang masak masakan berasaskan seafood kat rumah.. yang lain boleh makan ..bonda wani sorang yang alergik.

abah lagi laaa memang peminat sotong kering..kat sini susah sungguh nak cari sotong kering.. sampailah wani pergi rumah adik wani kat KL.. ada pergi melawat dekat pasar NSK  kat Klang .. ya Allah memang terkejut sangat banyaknya jual sotong kering ,, bermacam saiz pulak tu.. disebabkan keterujaan , memang borong sotong kering masa tu huuu..

masa pergi tu tahun lepas, dalam tahun ni banyak kali jugak la makan sotong kering,, tapi masalahnya sotong kering ni ia kena rendam dengan air abu chang,, barulah kembang sekembang kembangnya.. walaupun tahu dengar cerita sotong kembang pun tak boleh nak makan selalu ..betul ke tidak ni..yang wani pergi buat hanya hp kan dalam periuk noxxa dalam 20 minit jugak la baru lembut .. tapi rasa sotong tu dah macam hilang.. disebabkan tak nak lah rendam dalam air abu tu.. orang kata bahaya jugak...

Rupanya bukan setakat air abu je bahaya, sotong kering pun bahaya.. Masih ada berbaki lagi sotong kering .. Boleh  dikatakan banyak jugak, sejak wani baca dan bagitahu.. Abah.. Cakap stop lah makan ,,ambil buang jer sotong kering yang ada tuh.. Bonda wani pulak tak boleh tengok membazir.. Masih dok parking atas peti, pergi buang pun tidak..kat rumah ada bela ayam,  Dia cakap nak bagi ayam makan pun tak boleh,, wani cakap nanti sakit lah ayam - ayam bonda tu dok bagi makan sotong kering hiii.

Hemmm entahlah kalau fikir balik bagaimana cara sotong tu dikeringkan tu tak tahu lah.



Komen
3 Komen

3 comments:

Nieyl said...

Singgah petang.. ♥

Izzati Haniff said...

SLM KAK NONI. YOKO NI? ERRR TPI KALU PIKIR ADO LOGIK JGK. MUJUR XBREHI PLUS ALERGIK. HEHE :)

Wani Sukarno said...

Wassalam ..sero supp meme logik jugok lah mugo bare makanen lni x supo mulo... Hok ni dio royak dicemari kadmium berlebihan.. X make doh bokali huu

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign