08 April 2016

TIP BASUH BUAH ANGGUR

ASSALAMUALAIKUM..


Setiap kali tengok buah - buahan yang fresh, warna - warni lagi, tangan ni geram je nak sentuh - sentuh. Tapi setiap kali nak beli, mula lah terfikir macam- macam kalau dulu pernah menjadi kes epal pun beracun kan,, ingat lagi tak. Dan macam - macam isu sekarang kalau berkait dengan buah, terutama sekali buah - buah sekarang disalut dengan wax. Tengok macam fresh tapi salut dengan wax. 

Ada sekali pernah beli epal hijau, mula - mula beli tu memang la nampak fresh jer, bila lama - lama dah dalam peti ,epal tu macam berminyak lekit. Setiap kali nak beli buah epal, nak kena kupas kulit sedangkan kulit tu la fitonutrien banyak.. Nak buat macam mana buah import macam ni la. Kalau nak tanam sendiri pun cuaca pun tak sesuai. Kalau nak blend nak buang kulit, memang sia - sia la blend pun vitamin dah hilang. Itu buah import. Kalau buah tempatan, ada ke orang nak buat macam ni.pisangpun orang letak, susah sekarang nak cari betul - betul organik. Kalau tak pun mahal la harganya

Wani terbaca dan terkejut jugak la kalau buah anggur pun ada wax, tapi perasan jugak la semasa makan ada rasa pahit - pahit. Maknanya ku makan lilin ke huu.. 

Kat sini wani nak share tip. Tak pernah buat lagi. Semoga perkongsian ini dapat membantu. Sumber daripage facebook Resepi Emakku 

Selalunya bila makan buah anggur mesti rasa macam pahit-pahit sikit,kan?

Kadang-kadang makan sikit je dah mula sakit tekak. 
( Anggur ada wax atau lilin untuk bagi ia tahan lama).

Jadinya salah satu cara nak basuh buah anggur dengan bersih ialah dengan guna TEPUNG GANDUM. 

Caranya. 
1. Ambil anggur,  taburkan dengan tepung. 
2. Biar seketika. 5-10 minit. 
3. Kemudian basuh dan keringkan. 

P.s : Masa basuh tu kena ambil masa sikit.  Sebab tepung tu akan melekat kat lilin pada anggur tu. 

Hasilnya, anggur jadi lebih bersih,  berkilat dan manis tanpa rasa pahit/kelat. 😉

Komen
2 Komen

2 comments:

CikLa Shahril said...

Kdg2 perkara mcm ni kita anggap remeh kn. Padahal, penting utk kita amik tau.... Btw, Good sharing..

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (20) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign