09 March 2016

GERHANA MATAHARI 2016

ASSALAMUALAIKUM...


semalam tidur awal sikit rasa dalam pukul 11 lebih kot.. bangun pagi tu, buka mata terus teringat hari ini fenomena gerhana matahari, entah kenapa ya, tapi sejak semalam asyik teringat..rasa berdebar pun ada,, takut pun ada,, perasaan apakah ini tak tahulah.. buka facebook, penuh dinding muka buku borak-borak pasal fenomena yang berlaku pagi tadi ..tak lupa juga ada yang kongsi gambar-gambar semasa gerhana matahari tengah berlaku.. alhamdulillah,tak lupa yang berkongsi panduan nak tunaikan solat sunat gerhana matahari. bagus! itu tandanya , umat islam masih lagi bersama-sama untuk saling mengingati dan berpesan - pesan di antara satu sama lain.. kemudahan zaman sekarang,semuanya dihujung jari.

dalam pukul 7:30 tu, wani dah perasan matahari memancar terik ,, tak boleh nak tengok dengan mata kasar, kena pakai kacamata khas baru boleh nampak ,, kat sini dalam pukul 7:25 sehingga pukul 9:33 pagi,, tapi cuaca kat sini mendung masa dalam pukul 8 pagi lebih tu.. siap perhatikan jam hii,, semasa tempoh masa maksimum dalam pukul 9: 33 cuaca mendung hilang dan  matahari terus memancar terik

ada sesetengah sekolah yang menganjurkan solat sunat gerhana,, dari sekolah rendah, sekolah menengah hatta, sekolah tadika pun buat ,,  bagusnya.. mereka mungkin tertanya-tanya ,, tetapi peranan cikgu- cikgu untuk menerangkan kepada mereka boleh jadi satu cabang ilmu untuk memuji kebesaran Allah.budak- budak kan, kalau cikgu-cikgu tak bagi tahu ,,siapa la lagi.. walaupun tengok sahaja pun tetapi tak menghayati apa yang tersurat dan tersirat.. tiada gunanya juga.. gambar-gambar ni semua dari official NSTP fb page..



berita ni sumber dari Mykctv.net.. 

KOTA BHARU - Gerhana matahari separa hari ini adalah yang pertama berlaku pada abad ke-21 dan fenomena sama kali terakhir berlaku 21 tahun lalu, pada 24 Oktober 1995. 

Gerhana matahari separa ini berlaku sekitar jam 7.24 a.m hingga jam 9.25 a.m pada pagi tadi, Gerhana matahari separa berlaku apabila kedudukan bumi, bulan dan matahari berada di dalam kedudukan selari. 

Kali terakhir rakyat Malaysia dapat menyaksikan fenomena gerhana matahari separa ialah pada Januari 2010 dan fenomena sama dijangka akan berlaku pada 26 Disember 2019.





Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign