06 February 2016

GONG XI FA CAI CIKGU

ASSALAMUALAIKUM....


Setiap kali perayaan tahun baru cina ,program tv yang paling wani tunggu adalah pasal cerita mualaf cina. Kadang - kadang bila tekan remote tv, kalau termasuk channel yang ada cerita pasal muallaf, terus tengok, walhal tak tahu pun program tv apa hari itu, 

Di sebalik perayaan yang disambut oleh masyarakat cina, kadang - kadang kita lupa yang bangsa cina yang bergelar muslim pun turut sama menyambut perayaan tahun baru cina. 

Petang semalam, bonda wani bagi tahu dia ada hantar sms dekat Cikgu Hidayati, bekas cikgu wani dulu..bonda wani tanya tak balik kampung ke cuti tahun baru.. Cikgu Hidayati balas, dia balik Penang seorang diri, suami dan anak - anak yang lain tak balik cuti pun .. Banyak kerja katanya kat Sarawak.. Ada anak perempuan dia seorang kat semenanjung yang sedang belajar kat sini yang ikut cikgu balik Penang.. Katanya nak balik raya bersama mak dan ahli keluarga yang lain kat Penang. Bonda wani dan Cikgu Hidayati tak pernah berahsia pun kalau bercerita pasal keluarga .. Bonda dah anggap cikgu macam adik sendiri. Alhamdulillah , macam tu lah kan sejujurnya walaupun berlainan agama, berbakti kepada ibu bapa tetap menjadi keutamaan.. Allah tak suruh pun kita putuskan hubungan dengan ibu bapa dan ahli keluarga yang lain.. Tunjukkan kepada mereka yang islam itu indah

Semasa Cikgu baru mula - mula peluk islam,ayah nya tak berapa suka, selalu bila cikgu balik rumah , ayah cikgu mesti tak ada.. Ibu cikgu pula,  kalau dah bergelar ibu, anak tu tetap anak yang dikandungnya, biarlah berlainan agama sekalipun, kasih sayang antara mak dan anak tak pernah putus.. 

Itu sebab, wani suka dengar cerita pasal muallaf, rasanya mereka lagi banyak pengorbanan daripada kita yang dah sedia muslim,, keikhlasan hati mereka lagi telus.kalau hati mereka Allah dah lembutkan macam tu, tapi hati sesetengah "newborn muslim" yang lain tu masih keras, buat perkara yang dilarang Allah tak rasa malu ke.. 

Samada mereka dah sedia muslim ataupun masih " non muslim", bila ada sesuatu perkara yang dirasakan mereka tidak elok untuk mereka lakukan, itulah dipanggil fitrah. 

GONG XI FA CAI cikgu ......

P/S : sejak semalam sampai ke malam cuaca asyik berangin sejuk rasa, tengok suhu petang semalam dalam pukul 6 pm  tu dalam 26C.






Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (20) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign