04 February 2016

ASAM PEDAS IKAN TENGGIRI

ASSALAMUALAIKUM...


Salam semua dan selamat pagi

Tayang menu yang dah lepas hiii.. 
asam pedas bukan kegemaran wani sebenarnya,, tapi masakan ni memang kegemaran bonda, abah pun kalau makan, main pilih ikan jugak.. kalau wani makan, wani ambil sayur mayur jer tak pun ambil kuah.. biasanya kalau ikan paling sentiasa guna ikan cencaru lah, sebab dia masuk, masuk macam mana tu, maksudnya memang serasi dengan asam pedas, tak semestinya nak ikan mahal-mahal.. 

kali ini, guna ikan tenggiri , kalau sebut asam pedas guna kepala ikan lagi sedap, bukan wani cakap tapi orang lain cakap..Yang ni guna bahagian isi.asam pedas ni macam-macam cara orang buat kan, tapi ikut style wani buat, tumis dengan belacan memang wajib, eh dah memang kena masuk belacan kan. masam kuah pun kena penting. hari tu buat tak ada bunga kantan.. macam tak kick sikit,, tapi dah sedap dah..yang penting daun kesum ada semua orang dah pandai buat asam pedas, tapi nak share jugak lah kat sini.

P/S: Baru jer masuk bulan 2 dah macam - macam berita yang tak sedap didengar. Lebih - lebih lagi kalau melibatkan budak - budak yang masih kecil. Dah tahu kan insiden apa kan, kenapalah pihak yang bertanggungjawab tak peka dengan keadaan sekeliling.bukan apa, kalau melibatkan kanak- kanak ni, wani amat sensitif sikit. 


IKAN TENGGIRI MASAK ASAM PEDAS

3 keping ikan tenggiri dipotong dan cuci bersih
400 ml air
100 gm bendi
1 batang serai dititik
1 kuntum bunga kantan di belah dua
1/2 cawan air asam jawa 
1 cekak daun kesum
sedikit minyak untuk menumis
garam dan gula secukup rasa

Bahan kisar
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 cm halia
2 sudu besar pes cili  atau 15 tangkai cili kering di kisar
2 cm kunyit hidup
2 cm lengkuas
1 sudu teh belacan

Pijarkan minyak
Tumiskan serai dan bahan kisar hingga harum, garing dan terbit minyak
Masukkan air dan air asam jawa dan masak hingga didih
Kemudian masukkan daun kesum, bunga kantan dan ikan
Renihkan senentar hingga ikan masak
Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
Akhir sekali masukkan bendi
Masak sebentar hingga bendi lecur dan sedia di hidangkan

Lauk asam pedas lengkap di gandingkan bersama, ikan goreng, telur asin atau telur dadar, sambal belacan dan ulam..
Perghhhh... memang terangkat bila di makan bersama nasi hangat
Selamat mencuba dan selamat menjamu selera.. 
Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign