09 January 2016

CHINESE CONGEE

ASSALAMUALAIKUM..


Sejak semalam lagi draft, akhirnya bolehlah nak post hari ni.. Dah lama masak ni.. Baru nak buat entry..

wani masak dan bereksperimen kat dapur macam biasa hii ..ingat dah lama tak masak bubur nasi dalam noxxa.. selalu buat jugak, bubur lambuk pun dah try buat,, tapi lebih suka yang simple macam ni sebab semuanya main campak - campak.kalau diberi pilihan bagi nasi sepinggan atau pun bubur nasi ,, wani akan ambil bubur nasi dulu sebab itu memang kesukaan wani.. biarlah nampak macam makanan orang sakit.. tapi tak semestinya orang sakit jer boleh makan.. azam baru tahun ni.. nak buat yang simple2 dan mudah2 tapi sedap..

nama pun chinese congee sebab drizzle dengan minyak bijan sebenarnya.. sedap ..memang simple.. dan wani lebih suka makan tabur dengan daun sup, daun bawang banyak-banyak.. sebab suka bau tu.. kat dalam ni ada letak bawang putih goreng sikit.. lagi unik bila ada letak bawang putih bakar kat dalam bubur ni.. tak nampak bentuk dah sebab semuanya dah sebati dalam bubur.. beras tu sebenarnya wani rendam sebab guna beras kampung ni dia keras, kalau rendam tu lembut sikit biji beras tu.. dan memang wani buat stir fry nak bagi lagi hancur nasi tu.. baru nampak macam bubur, kalau tak macam jadi ketulan nasi kalau tak stir fry..

mudah kan.. boleh la cuba resepi ini.. untuk 3/4 cawan tu cukup kalau 2 orang makan jer ..lebih dari tu kena tambah la beras tu



CHINESE CONGEE

BAHAN-BAHAN
3/4 cawan beras  direndam sekejap nak bagi kembang
5 cawan air
2 keping ayam bahagian dada atau tak kisah nak letak bahagian lain..
4 ulas bawang putih bakar
1/2 inci halia dicincang halus
1 sudu besar serbuk pati ayam atau 1  kiub pati ayam pun boleh..
sedikit minyak bijan
daun bawang, daun sup dihiris halus
bawang goreng untuk hiasan

CARA- CARA
1. masukkan beras, air, ayam, bawang putih bakar, halia cincang dan serbuk pati ayam ke dalam periuk noxxa
2. tekan high pressure 30 minit dan kemudian tekan button on.. tombol ke arah pressure. lepas bunyi beep, offkan dan halakan tombol ke arah steam dan biarkan wap keluar sehingga habis baru boleh buka tudung..
3. tekan mode stir fry dan kacau sehingga biji-biji beras lagi pecah dan pekat.boleh offkan bila dah nampak pekat.
4. kalau rajin nak buat slowcook boleh tekan mode slowcook lagi nak tambah flavor untuk bubur.. biasanya memang saya buat, untuk sekali tekan masa 30 minit berjalan sehingga lah bunyi beep.. tapi kalau tak nak buat pun tak apa.
5. Nanti nak makan, Boleh taburkan daun bawang, bawang goreng dan letak minyak bijan sikit.
Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign