22 November 2015

TOFU LEMBUT BERUDANG

ASSALAMUALAIKUM...



Tak tahu nak letak nama apa resepi,, nak letak dengan minyak bijan, last resepi tofu ni dengan minyak bijan jugak. Letak la nama berudang.hii . Ada udang tu di sebalik bawang putih goreng tapi tak nampak.. 

Terfikir nak buat apa lagi dengan tofu lembut ni. Nampaknya kena main kukus masak hidangan ringkas. Tofu lembut ni memang kena masak seringkas boleh.. Tak payah susah - susah. Kebetulan wani  buat ni letak bahan apa yang ada kat dapur.. Teringat ada lebihan daging yang telah disiat dalam peti.. Jadi, ambil jelah buat masuk dalam menu. Jadilah hasil macam ni. Dedaun hijau pun tak ada ingat nak letak tapi takde stok 

BAHAN - BAHAN

1 kotak tofu lembut
Udang dalam 4 - 5 ekor dibuang kulit dan belah belakang buang urat hitam tu ya. 
4 ulas bawang putih dicincang halus 
Sedikit serbuk lada hitam kasar
Sos tiram 2 sudu besar 
Kicap pekat ABC secukupnya 
Kicap manis secukupnya 
Minyak bijan secukupnya atau minyak biasa pun boleh
Daging yang direbus dan disiat halus secukupnya 
Bawang putih goreng secukupnya ( optional )


CARA - CARA
1. Tofu dikeluarkan dari kotak dan letak atas pinggan, susun udang atas permukaan tofu dan kukus selama 10 minit. Kalau ada air lepas kukus tu, buangkan sedikit
2. panaskan minyak bijan di dalam kuali dan tumiskan bawang putih sehingga wangi
3. masukkan serbuk lada hitam kasar kacau sekejap dan masukkan daging yag telah disiat halus
4. Masukkan kicap pekat dan sedikit air, kacau rata sekejap dan boleh tutup api
5. Tuangkan sedikit minyak bijan dan kicap manis atas permukaan tofu. Tuangkan bahan yang digoreng tadi dan ratakan. 
6. Kalau nak tabur bawang goreng putih kat atas tu pin boleh.Dan dihidangkan segera.

Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign