24 November 2015

MELAYU JATI KE MELAYU DAGANG ?

ASSALAMUALAIKUM..



KAMU MELAYU JATI ATAU MELAYU DAGANG?

Ada perkongsian yang nak dikongsikan .. Nampak menarik info ni..wani terbaca dekat facebook. Kadang - kadang kita tahu kita ni orang melayu tapi tak sedar yang melayu ni banyak keturunan. Cuba selidik sikit  anda keturunan melayu yang mana satu.. Wani ingat dulu bersemangat jugak nak  buat family tree sebab nak tahu asal usul moyang wani dulu - dulu. Kalau sebelah mak ni banyak jugaklah yang wani tahu tapi masih secara lisan.. Kalau secara bertulis tu wani sendiri tak pernah buat lagi.tapi cousin wani dah buat.. Untuk kerja kursus kat universiti dia.wani mintak soft copy sebab nak tahu ..memang bagus penulisan dia  Untuk sebelah arwah nenek sahaja untuk sebelah  arwah datuk pulak ..dia cakap suruh wani sambung hii.. Bila la nak sambung pun tak tahu.. InsyaAllah kalau rajin. Tapi buat sementara ni mak wani masih ingat nama moyang Biasalah kita ni kalau nak tahu moyang dulu - dulu tanyalah orang yang lebih tua daripada kita kan. 

P/S : gambar kat atas tu ada bonda wani masa darjah 6. Dia cakap ni la satu - satunya gambar paling budak.. Bawah pada umur 12 tahun tak ade dah.. Siapa masih ada lagi gambar bonda masing- masing masa budak- budak.. Menggamit nostalgia sungguh.. Kalau bonda kita bercerita pasal kisah dulu- dulu. Kenalah pay attention sungguh- sungguh.. Takut nanti lain hari kita tak dengar dah dia akan bercerita.. 

Ini sedikit info yang wani baca.. 

Ramai dari kalangan muda sekarang tak tahu pun siapa itu Melayu. Ada juga terutamanya dari golongan bandar menganggap perjuangan Melayu itu rasis.. Hei, kamu yang bersifat rasis.

Melayu adalah asimilasi pelbagai bangsa dan suku dari nusantara, asia, asia tengah, eropah yang beragama Islam.

Tiada kasta. Kumpulan di bawah ini hanya untuk bagaimana kita mengenal diri kita dan memahami siapa itu Melayu. Kajian mendapati Melayu Jati Kelantan telah wujud lebih 60,000 tahun yang lalu di sini.

Sesiapa yang menidakkan dan mempersoal hak pribumi ke atas agamanya, bahasanya, tulisan, tamadun, budaya dan warisan di kampung halaman sendiri sesungguhnya tidak berdiri atas nama kemanusiaan, sebaliknya berdiri atas sifat kebinatangan. Usah menidakkan hak Melayu yg lebih separuh dari populasi Malaysia.

Dalam Al-Quran juga tertulis untuk kita pertahankan kampung halaman kita. Sesungguhnya perjuangan Melayu itu adalah perjuangan berlandaskan Islam, dalam bentuk penyatuan yang besar.Bezakan dengan perjuangan poltik. Biar lain pendapat politik, tetapi perjuangan Melayu dan Islam jangan dipisahkan.

Kenali diri kita, Indonesia juga adalah saudara serumpun kita. Jangan kita panggil dengan gelaran ‘Indon’ walau niat bukan untuk mengejek.

Gambar seniman klasik Melayu ini adalah contoh untuk generasi Melayu muda lebih faham tentang bangsa sendiri.

Masyarakat Melayu di Malaysia boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan yang berbeza:-

ANAK JATI

Anak Jati ialah satu istilah yang merujuk kepada sekumpulan orang Melayu yang merupakan penduduk pribumi Malaysia. Mereka adalah salah satu dari tiga kumpulan yang membentuk masyarakat Melayu di Malaysia. Kumpulan ini merangkumi suku-suku pribumi seperti:-

Orang Melayu Kedah
Orang Melayu Beruas
Orang Melayu Manjung
Orang Melayu Grik
Orang Kelang
Orang Melayu Melaka
Orang Melayu Kelantan
Orang Melayu Terengganu Pantai
Orang Melayu Ulu Terengganu
Orang Melayu Bentong
Orang Melayu Lipis
Orang Melayu Temerloh
Orang Melayu Johor
Orang Melayu Brunei
Orang Melayu Kedayan
Orang Melayu Cocos
Orang Melayu Sarawak

ANAK DAGANG

Anak Dagang ialah satu istilah yang merujuk kepada orang Melayu di Malaysia yang mana nenek-moyang mereka berasal dari Kepulauan Indonesia, Kemboja, Vietnam, Thailand dan Pulau Hainan (China). Mereka terdiri daripada rumpun bangsa Austronesia dan terdiri daripada berpuluh-puluh suku yang berbeza iaitu:-

Aceh
Ambon
Banjar
Batak (tidak termasuk Mandailing)
Bawean (Boyan)
Bugis
Cham
Jawa
Kerinci
Mandailing (dianggap sebagai )
Melayu
Melayu Asahan (Batubara).
Melayu Bengkulu.
Melayu Deli.
Melayu Jambi
Melayu Palembang.
Melayu Patani
Melayu Riau
Melayu Siak
Minangkabau
Nias
Ocu (Kampar)
Rao (Rawa)
Utsul

PERANAKAN

Peranakan ialah satu istilah yang merujuk kepada sekumpulan orang Melayu di Malaysia yang wujud hasil dari perkahwinan campur di antara orang Melayu (Anak Jati atau Anak Dagang) dengan bangsa-bangsa asing dari luar Asia Tenggara. Mereka adalah:-

Peranakan Parsi
Peranakan Arab
Jawi Peranakan / Jawi Pekan / Peranakan Kling
Peranakan Cina
Peranakan Turki
Peranakan Siam / Samsam
Peranakan Eropah

Kredit: Melayu

-HE-
Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign