07 October 2015

KERUTUK DAGING NOXXA

ASSALAMUALAIKUM..


lamanya menyepi tak ada entry .. lamanya tak buat kerutuk daging.. hiii..kerutuk memang masakan istimewa orang kelantan.. kebanyakannya biasa dihidang pada majlis kahwin,tak kisahlah apa - apa majlis..biasanya kalau tak ada menu lain kerutuk daging mesti ada sampai sekarang,daging tempatan pun dah mahal sekarang ni..  wani masih terbayang2 keenakan kerutuk daging yang mak long buat masa majlis tahlil lepas kat kampung rantau panjang.. masa raya haji baru2 ni.. time stok daging banyak ni masaklah kerutuk daging.

sejak bonda wani zaman2 kecik dia dulu dah ada.. memang turun temurun masakan kerutuk ni.. istilah kerutuk ni ia panggil gulai pekat . kalau gulai yang biasa tu gulai cair. dan kerutuk ni biasanya dibuat dengan ayam atau daging ..masakan yang agak lama dimasak sebab banyak kena reneh lama nak bagi daging tu empuk .. kali ini masak dengan guna periuk noxxa.. walaupun mengambil masa dalam 50 minit tapi berbaloi sebab tak payah kacau.. hii dan daging memang empuk.




Kali ini buat wani tak masukkan bahan penumis,, hiii kalau rajin masukkan jugak , kalau malas tak masukkan , hasilnya tetap sama jugak.. Kalau rasa nak lagi bau rempah tu, tumis la ya rempah sekawan tu. wani ada tumis sekali dengan sedikit belacan ikut arwah nenek buat dulu..rempah kerutuk ni satu, biasa wani guna rempah kerutuk adabi.. Tapi tak boleh lawan dengan rempah kerutuk homemade yang dibuat oleh mak kepada kawan bonda wani ni. Terbaik.. Sedap aroma rempah tu tak macam adabi.. Tak ingat dah rempah kerutuk cap apa rasa dia letak nama dia ..tak ingat nama Memang buat untuk jual

Untuk daging tu wani guna daging import, kadang - kadang daging import ada la jugak bahan simpanan dalam freezer..bila ada periuk noxxa tak usah risau dah nak lembutkan daging terutamanya daging import yang sememangnya liat dan payah nak empuk.


Untuk daging import guna periuk noxxa wani biasa setkan timing dalam 45 - 50 minit. Tahu la kan daging import ni susah nak lembut. Urat tegang sungguh.habis tinggi wani setkan timing dalam 50 minit.. Memang empuk sangat.. Boleh tarik dengan tangan jer..gigi pun selamat nak makan hii  Yang ni pun wani high pressure dalam 50 minit.. Lupa nak snap gambar masa set timing 50 minit. Masa dah separuh jalan baru teringat.

Kalau daging tempatan biasa dalam 30 minit - 33 minit. Tak pernah buat kurang dari tu ..Wani nak betul betul lembut.. Nanti makan tak sakit gusi dan gigi hii..lama tak ape asalkan berbaloi nak makan. walaupun macam2 resepi , tapi resepi yang wani biasa buat lebih kurang macam cikgu wan buat.cuma kelainan wani tak tumis  guna halia bawang mayang semua tu..  cuma tumis dengan sedikit belacan.



Bahan-bahan; 1 kg daging potong besar (kalau guna rempah kurma akan dipanggil daging buku besar yang dihidangkan semasa kenduri) atau seekor ayam potong empat 1 biji kelapa ambil santan secukupnya 1/2 biji kelapa dibuat kerisek/ boleh beli yang ready made 1 peket rempah kerutuk/ 3-4 sudu rempah kerutuk-bancuh dengan air panas Rempah 4 sekawan secukupnya-cengkih, lawang, pelaga dan bunga lawang 5-7 biji cili kering 10 ulas bawang merah 4 ulas bawang putih Seinci halia Seinci lengkuas diketuk 1 batang serai diketuk Gula melaka/gula Garam Sedikit air asam jawa Cara-cara. 1. Sediakan bahan tumis: - rempah kasar 4 sekawan -2 ulas bawang merah dimayang -2 ulas bawang putih dimayang -sedikit halia dimayang 2. Bahan lain selebihnya dimesin (bawang, cili kering, halia) 3. Panaskan minyak. Masukkan no. 1, tumis hingga wangi. Masukkan bahan no.2, kacau hingga naik minyak. 4. Masukkan rempah kerutuk, tumis hingga naik minyak sambil masukkan serai dan lengkuas ketuk, garam, gula, kerisek dan air asam jawa. 5. Masukkan daging/ayam dan kacau hingga keluar air daging. 6. Masukkan santan. 7. Masakkan sambil dikacau sekali sekala sehingga santan pekat seperti di dalam gambar di atas. Dah siap..senang je, jangan kecut perut tengok langkah-langkah tu hehehe. Macam kita masak kari je kan?. Kalau tak ada rempah kerutuk macam mana? Boleh cuba guna rempah kari daging tapi ditambah dengan ketumbar dan jintan manis yang telah disangai. InsyaAllah bolehhh. Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Bahan-bahan; 1 kg daging potong besar (kalau guna rempah kurma akan dipanggil daging buku besar yang dihidangkan semasa kenduri) atau seekor ayam potong empat 1 biji kelapa ambil santan secukupnya 1/2 biji kelapa dibuat kerisek/ boleh beli yang ready made 1 peket rempah kerutuk/ 3-4 sudu rempah kerutuk-bancuh dengan air panas Rempah 4 sekawan secukupnya-cengkih, lawang, pelaga dan bunga lawang 5-7 biji cili kering 10 ulas bawang merah 4 ulas bawang putih Seinci halia Seinci lengkuas diketuk 1 batang serai diketuk Gula melaka/gula Garam Sedikit air asam jawa Cara-cara. 1. Sediakan bahan tumis: - rempah kasar 4 sekawan -2 ulas bawang merah dimayang -2 ulas bawang putih dimayang -sedikit halia dimayang 2. Bahan lain selebihnya dimesin (bawang, cili kering, halia) 3. Panaskan minyak. Masukkan no. 1, tumis hingga wangi. Masukkan bahan no.2, kacau hingga naik minyak. 4. Masukkan rempah kerutuk, tumis hingga naik minyak sambil masukkan serai dan lengkuas ketuk, garam, gula, kerisek dan air asam jawa. 5. Masukkan daging/ayam dan kacau hingga keluar air daging. 6. Masukkan santan. 7. Masakkan sambil dikacau sekali sekala sehingga santan pekat seperti di dalam gambar di atas. Dah siap..senang je, jangan kecut perut tengok langkah-langkah tu hehehe. Macam kita masak kari je kan?. Kalau tak ada rempah kerutuk macam mana? Boleh cuba guna rempah kari daging tapi ditambah dengan ketumbar dan jintan manis yang telah disangai. InsyaAllah bolehhh. Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/ing. Sedap dimakan dengan nasi panas-panas, pulut kuning ataupun roti jala atau roti biasa. jom kita tengok bahan-bahannya. Bahan-bahan; 1 kg daging potong besar (kalau guna rempah kurma akan dipanggil daging buku besar yang dihidangkan semasa kenduri) atau seekor ayam potong empat 1 biji kelapa ambil santan secukupnya 1/2 biji kelapa dibuat kerisek/ boleh beli yang ready made 1 peket rempah kerutuk/ 3-4 sudu rempah kerutuk-bancuh dengan air panas Rempah 4 sekawan secukupnya-cengkih, lawang, pelaga dan bunga lawang 5-7 biji cili kering 10 ulas bawang merah 4 ulas bawang putih Seinci halia Seinci lengkuas diketuk 1 batang serai diketuk Gula melaka/gula Garam Sedikit air asam jawa Cara-cara. 1. Sediakan bahan tumis: - rempah kasar 4 sekawan -2 ulas bawang merah dimayang -2 ulas bawang putih dimayang -sedikit halia dimayang 2. Bahan lain selebihnya dimesin (bawang, cili kering, halia) 3. Panaskan minyak. Masukkan no. 1, tumis hingga wangi. Masukkan bahan no.2, kacau hingga naik minyak. 4. Masukkan rempah kerutuk, tumis hingga naik minyak sambil masukkan serai dan lengkuas ketuk, garam, gula, kerisek dan air asam jawa. 5. Masukkan daging/ayam dan kacau hingga keluar air daging. 6. Masukkan santan. 7. Masakkan sambil dikacau sekali sekala sehingga santan pekat seperti di dalam gambar di atas. Dah siap..senang je, jangan kecut perut tengok langkah-langkah tu hehehe. Macam kita masak kari je kan?. Kalau tak ada rempah kerutuk macam mana? Boleh cuba guna rempah kari daging tapi ditambah dengan ketumbar dan jintan manis yang telah disangai. InsyaAllah bolehhh. Selamat mencuba yer.. Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu


KERUTUK DAGING

 Bahan-bahan; 

1 kg daging potong besar (kalau guna rempah kurma akan dipanggil daging buku besar yang dihidangkan semasa kenduri) atau seekor ayam potong empat 
1 biji kelapa ambil santan secukupnya 
1/2 biji kelapa dibuat kerisek/ boleh beli yang ready made 
1 peket rempah kerutuk/ 3-4 sudu rempah kerutuk-bancuh dengan air panas 
Rempah 4 sekawan secukupnya-cengkih, lawang, pelaga dan bunga lawang
5-7 biji cili kering 
10 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
Seinci halia 
Seinci lengkuas diketuk ( wani tumbuk ) 
1 batang serai diketuk ( letak 2 batang ) 
Gula melaka/gula
Garam 
Sedikit air asam jawa 

Cara-cara.

 1. Sediakan bahan tumis:
 rempah kasar 4 sekawan 
 2 ulas bawang merah dimayang 
 2 ulas bawang putih dimayang 
 sedikit halia dimayang 

2. Bahan lain selebihnya dimesin (bawang, cili kering, halia) 

3. Panaskan minyak. Masukkan no. 1, tumis hingga wangi. Masukkan bahan no.2, kacau hingga naik minyak.
4. Masukkan rempah kerutuk, tumis hingga naik minyak sambil masukkan serai dan lengkuas ketuk, garam, gula, kerisek dan air asam jawa. 
5. Masukkan daging/ayam dan kacau hingga keluar air daging. 
6. Masukkan santan. 
7. Masakkan sambil dikacau sekali sekala sehingga santan pekat seperti di dalam gambar di atas. 

 Kalau tak ada rempah kerutuk macam mana? Boleh cuba guna rempah kari daging tapi ditambah dengan ketumbar dan jintan manis yang telah disangai. InsyaAllah boleh

BAHAN TAMBAHAN 
Sedikit belacan untuk tumis 
Ubi kentang


CARA - CARA DENGAN PERIUK NOXXA

1. On kan stir fry, tuangkan minyak kalau nak masukkan terus semua bahan nak ditumis tu tak apa, nampak minyak dah panas, kacau sehingga bahan tumisan naik bau.
2. masukkan daging dan kacau sehingga daging sebati dengan bahan tumisan. offkan stir fry 
3. Masukkan air asam jawa dan serai diketuk, ubi kentang, santan, gula melaka 
4. setkan high pressure 50 minit dan tekan butang on.. pastikan tombol pusing ke pressure.
5. setelah bunyi bip, lepaskan tekanan dengan putar tombol pressure ke steam.. tunggu wap habis keluar dan injap jatuh boleh buka tudung
6. onkan stir fry , letak kerisik dan biarkan mendidih sambil kacau sekali sekala .nak bagi pekat kuah.. kerisik tu penting ya,, wajib letak kalau tak letak , kuah tak akan pekat ... bahan yang penting dalam kerutuk
7. bila nampak kuah dah pekat, off kan stir fry dan boleh masukkan garam secukup rasa .. garam biasanya  wani masuk step last sekali 

Komen
4 Komen

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign