15 June 2015

SAMBAL KENTANG DAN IKAN BILIS

ASSALAMUALAIKUM...


Salam semua 

Alhamdulillah sejak dua tiga hari ni hujan dan mendung jer cuaca.. Masih banyak entry tengah tunggu Q. Cuba nak updatekan apa2 yang patut.

sambal tumis yang dah biasa buat ..memang sedap makan dengan nasi panas2. sambal tumis, masakan paling mudah dan boleh divariasikan dengan apa bahan sekalipun.. bila sambal yang dah biasa2 macam ni kan. macam tak nak masuk blog.. tapi yang biasa2 ni la orang cari hiii.. kadang-kadang buat dengan ubi kentang saja. kali ni ganding dengan ikan bilis.menu untuk buka puasa ni lagi bertambah makan.

Wani buat lebih kurang resepi ni cuma part nak kisar ikan bilis tu tak buat sebab guna homemade sambal. Dah lama dengar resepi kisar sekali dengan ikan bilis ni tapi tak pernah nak terbuat... Macam malas pulak nak main blender ni. Orang kata lagi sedap sambal.. 

Resepi kat bawah .. Terima kasih walaupun amat simple resepinya tapi berbaloi baloi la hasilnya. 

SAMBAL KENTANG DAN IKAN BILIS
SUMBER: SINAR KEHIDUPAN

Bahan-bahan :
  • 6 biji kentang
  • 1/2 cawan ikan bilis, buang kotoran, cuci dan toskan...gorengkan...ketepikan dulu
  • 1 sudu besar air asam jawa
  • Daun sup/daun bawang utk hiasan- di potong kecil
  • Garam dan gula secukup rasa
  • minyak utk menggoreng dan menumis
Bahan Kisar
  • 1/2 cawan cili kisar
  • 1 labu bawang besar
  • 4 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 1/2 cawan ikan bilis, rendam dan toskan
  • sedikit belacan
  • 1/2 cwn air utk mengisar
Cara-cara:
  1. Kupas kentang, potong berbaji/wedges, cuci dan toskan.... kemudian goreng kentang sehingga kekuningan.
  2. Panaskan1/2 cwn minyak dan tumiskan bahan2 kisar sehingga naik bau.
  3. Masukkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa. Tambah air jika perlu dan masak lagi selama 5 minit.
  4. Akhir sekali masukkan kentang yang telah digoreng dan gaul perlahan supaya sebati.
  5. Masukkan ikan bilis yg telah di goreng tadi dan gaul sebati. Tutup api dan bolehlah di angkat.
  6. Taburkan daun bawang/daun sup dan siap untuk dihidangkan.
Komen
1 Komen

1 comment:

anajingga said...

sedap buat bersahur atau iftar kan wani :)

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign