09 May 2015

KISAH SI ANAK TUPAI

ASSALAMUALAIKUM....



salam semua

kisah berlaku seminggu lepas ke 2 minggu lepas tak ingat dah hii..

sekitar rumah wani ni memang banyak tupai dan "kuah" tak tahu pulak bahasa melayu betul panggil apa sebab orang kelantan panggil "kuah" sebab ia suka berjalan atas tanah.. bentuk badan macam tupai tapi mulut ia agak muncung dan badan agak panjang dan kurus, warna sama jugak dengan tupai.. kalau buka tingkap pagi-pagi, selalunya akan nampak tupai atau Kuah ni berjalan dekat pagar, atas tanah la wani suka tengok gelagat tupai2 ni kat pokok .. belakang bilik tu ada pokok jambu, bila buka tingkap pagi.. tengok dah ada dah duduk atas dahan pokok jambu tengah makan buah.itu dulu , sekarang dah tebang

bila banyak tupai, sarang tupai pun berdekatan jer, atas pokok..dan ini adalah salah satu sarang tupai.. ia buat sarang atas pokok mangga .. rasa sarang nya ni dah jatuh dari atas ke bawah sikit sebab nampak macam tersepit.. nak kata ada angin, hujan tak ada la.. tapi pelik bila tengok sarang tu macam tersepit jer.. wani pun baru perasan masa tu selepas tengok anak tupai jatuh ke bawah.Sebelum ni pun dah pernah ada jatuh anak tupai .. tapi bonda wani yang jumpa tu cakap  dah tak bernyawa dah .. masa tu ingat tikus jugak tapi tengok ekor panjang warna koko pulak tu mestilah tupai


wani tak perasan pulak masa lalu awal-awal  nak pergi kat pagar satu lagi..berpaling tengok masa tu tengah bagi kucing ni makan .  dah nak balik baru perasan, yang Pak Frodo ni macam main-main sesuatu. wani tengok gerak-gerak objek tu tapi tak tahulah ia anak tupai, ingatkan main dengan anak ular..bila pergi dekat , Pak Frodo ni tengah gigit sambil kuis-kuis dengan kakinya tu.. nak gurau-gurau kononnya ..cepat2 ler wani  ambil anak tupai tu. dah luka2 badan anak tupai.. berdarah.ya Allah . Pak Frodo ni pulak macam mengiau tengok kat tangan orang. masa tu la wani pandang atas laa ada sarang tupai rupanya... nak salahkan kucing pun dah memang mainan dia pun tahu apa huuu.. masa wani bawak balik tu badan anak tupai tu masih panas, sambil mulut tu menguap dalam 2 kali, wani ingatkan itu biasalah.. rupa2 nya anak tupai tu dah nak tarik nafas terakhir.. letak atas surat khabar , wani perhati nape anak tupai tak gerak2 ..tetiba teringat yang ia dah menguap macam 2 kali tu.. itu kali terakhir anak tupai tu bernafas huu ..kasihan pulak tak tumbuh lagi bulu tu..kecik sangat mata pun tak buka lagi. wani tak pasti ibunya masih ada kat sarang tu,


kucing ni pun dah dekat 3 bulan kat rumah, tak tahu dari mana datangnya .. memang tak bela kucing pun sejak pindah rumah 2007. memandangkan kucing ni tak duduk belakang dapur ..itu masih lagi diterima sebab abah wani pantang kalau kucing kat rumah sebenarnya.. ..wani bagi makan sebab kesian..lagipun kucing ni macam bulu lebat .bulu lebat kat ekor hii .macam kacuk jer.. dan  lagipun kucing ni behave jer.. baik betul perangai , duduk kat parking kereta tu la rumah dia  .. jadi kurang la sikit abah wani nak marah asalkan tak menyibuk belakang dapur .. kalau menyibuk kat situ alamatnya kena buang ler huuuu.. itulah alkisahnya ... harap2 tak adalah anak tupai jatuh lagi  takut jadi mangsa Pak Frodo ni..


Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign