25 March 2015

CARA NAK BUANG KULIT TOMATO



dah banyak kali buat cara ni ,,dah lupa dah panggil istilah apa .. ada istilah dia hii.. senang nak buang kulit dia tu..tapi pastikan jangan celur lama sangat dan pastikan tomato tu betul-betul tenggelam dalam periuk.. perlahankan api bila dah mendidih dan letak tomato biar sampai  tenggelam ..tunggu sampai nampak kulit tomato yang kita cross tu terkopek sikit..boleh angkat terus ..jangan tinggal lama dalam periuk panas ya.. nak buat macam sos2 pun senang .. tak adalah sibuk dengan kulit tomato.. boleh kalau  nak lenyek sekali dengan kulit tapi nampak macam tak hancur dan kuah pun tak smooth jer..
Komen
2 Komen

2 comments:

Hanis Amanina said...

ni utk buat tomato puri ea? kenapa kena buang kulit? hehe maaf, tak tahu sangat teknik2 masak ni

Wani said...

.. kulit tu bila kita lenyek2 ia tak berapa nak hancur ..tu yg kena buang kulit tu... dari pemerhatian la.. cer cuba lenyek sekali dengan kulit.. tak berapa cantik la kuahnya tu.. :)

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign