04 February 2015

POTATO MASALA

ASSALAMUALAIKUM...



salam semua 

dah nak tengah malam ni..mata dah sipu malu dah ni.. oklah ya .. entry wani ni semua gambar2 yang dah lepas tak apalah meh dengar untuk ceritera hari ini pulak.Potato kat dapur ni dah kecut sangat wani tengok.. Nape la susah sangat nak habis ubi 
kentang ni.. Selalu beli cepat jer habis ..ni macam tak laku pulak.. Entahlah masak masak pun tak ada 
selera nak masuk kentang.. Wani pun plan la nak masak apa.. Tertengok dalam fb chef apa 
dah nama huu   pos gambar  pasal potato masala.. Sejenis masakan india Tingg!!  Terlintas  terus  dalam kepala 
nape la tak buat macam ni.. Pergi search dalam internet siap hii.. Terjumpa la yang berkenan 
nak buat .. Tapi dalam bahan tu nak garam masala.. Adei tak ada stok garam masala tu ..fikir punya fikir nak ganti dengan  serbuk kari ikan hiii.. Sebelum tu  terlintas nak ganti dengan serbuk 
kari 
daging tu tapi takut tak masuk.. 


Bahan2 dia macam nak buat kari ikan jer.. Banyak sangat penggunaan rempah.. Sampai wani kena letak satu tempat geng2 rempah tu takut tak ingat masa nak menumis nanti...maklumlah masakan india kan kaya dengan rempah2 ni.. Apa kata kali ni bertukar selera pulak.. Kan.. Bila dah siap .. 
Ramai pulak yang kata sedap.. Walaupun wani tak guna garam masala tu ganti dengan serbuk kari ikan jer.. Tetap masuk jugak.. Maknanya tak kisah kalau tak ada garam masala boleh ganti dengan 
serbuk kari ikan.. Dah test ni .. Tapi next time nak try jugak guna garam masala ni .. Lagi sedap 
kot... Oklah ya meh semak resepi.. Penggunaan semua rempah2 tu wani agak2 .. Wani jenis suka 
bau rempah yang ringan2 taklah kuat sangat sampai tak leh makan hiii.. resepi dah diterjemah dalam bahasa melayu..oo lagi satu ada satu perkataan baru "urad dhal" entahlah wani pernah biasa tengok ke tak.. takut kita nya panggil benda lain.. boleh la guna pakcik google ya.. wani sekali tengok cam barli pun ada hii 

POTATO MASALA
SUMBER : FULL SCOOPS

BAHAN-BAHAN 
Ubi kentang 5 - 6 biji 
Bawang besar 1 labu didadu
Tomato  - 2 biji sederhana besar dicincang kasar
Halia 1/2 inci dicincang halus
Serbuk lada - 1 sudu teh 
Serbuk ketumbar - 1.5 sudu teh 
Serbuk kunyit - 1/2 sudu teh 
Serbuk garam masala / kari ikan  - 1 sudu teh
Serbuk jintan manis/ jintan putih  - 1 sudu teh ( wani guna serbuk jintan manis )
Bawang putih 5 - 6 ulas dicincang halus
Daun kari - 1 batang 
1 tangkai Lada kering dikerat serong  

BAHAN UNTUK MENUMIS 
Minyak
Biji sawi - 1 sudu teh 
Jintan putih 1 sudu teh 
Urad dal - 1/2 sudu teh ( wani tak letak ) 

CARA- CARA 
1. Ubi kentang direbus sehingga empuk dan bila dah sejuk kupas kulit potong dadu besar sikit
2. Panaskan minyak, masukkan bahan bahan penumis ..tumis sehingga wangi.masukkan daun kari dan lada kering yang telah dikerat  tumis lagi hingga wangi. 
3. Bila dah nampak lutsinar tu terus masukkan bawang besar,tumis hingga wangi sikit dan terus 
masukkan halia dan bawang putih yang dicincang halus .. Tumis lagi sehingga wangi.
4. Masukkan tomato yang dah dicincang kasar ,,kacau sebati dan bagi biar hancue sikit tomato tu.. ..tumis lagi sehingga hampir masak tomato tu.
5. Kemudian masukkan serbuk ketumbar, serbuk cili, serbuk kunyit, serbuk jintan manis  dan 
serbuk garam masala atau kari ikan..kacau sehingga sebati sehingga naik minyak ..tambah air sikit tak nak 
pes tu kering sangat ..masukkan garam dan gula boleh dah masa ni..  Kacau dan terus masukkan 
ubi kentang yang dah dipotong tadi..kacau sehingga kesemua ubi kentang bergaul rata dengan 
pes.. 
6. Siap dan boleh dihidangkan. 
   
Komen
1 Komen

1 comment:

Bbwana adienia said...

macam best menu ni..nampak sedap pula tu..wani ni memang pandai masak kan.. :)

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign