11 February 2015

PEANUT BUTTER DAN COKLAT BROWNIES

ASSALAMUALAIKUM...



salam semua

brownies pertama untuk tahun 2015..dah lama ni mengidam brownies..  kali ini ada kelainan dengan letak peanut butter.. hasilnya SEDAPPPP. memang patut kalian semua cuba buat ya.. tak rugi... resepi dah diterjemah dalam bahasa melayu.. wani suka tengok laman web taste.com tu dah banyak resepi wani cuba kat sana... 




PEANUT BUTTER AND CHOCOLATE BROWNIES
SUMBER: TASTE.COM.AU
SUMBER: DARI DUNIA DAPURKU

BAHAN-BAHAN
150gm coklat masakan ,,dicincang kasar
100gm mentega
215gm ( 1 cawan ) gula caster ( wani guna gula perang 1/3 cawan )
75gm  ( 1/2 cawan ) tepung gandum
2 sudu besar koko powder 
2 biji telur 
200gm ( 3/4 cawan ) crunchy peanut butter ( wani letak dalam 3 - 4 sudu besar smooth peanut butter ) 

*untuk cairkan peanut butter, cairkan dalam setengah sudu besar mentega dan gaul sebati dengan peanut butter hingga dia agak cair sikit..jangan terlebih cair jugak agakagak boleh kacau ringan tak berat dah ok la tu.. kalau rasa tak cukup mentega tu , cairkan sikit dan tambah ke dalam peanut butter.. pandai2 la ya ,, wani pun agak2 jer.. * kat sini wani guna sudu makan tu jer bukan guna sudu sukatan hiii 

CARA-CARA 
1. alaskan loyang 16 x 26cm dengan baking paper. lebihkan kertas bahagian tepi senang nak angkat lepas bakar nanti
2. cairkan coklat masakan dengan mentega secara double boiler sehingga cair 
3.masukkan gula, tepung gandum dan serbuk koko ke dalam mangkuk besar dan kacau rata. masukkan adunan coklat ayng telah dicairkan dan kacau rata.
4. masukkan telur satu persatu dan pukul sehingga sebati ( wani guna handwhisk ) 
5. tuangkan ke dalam loyang dan ratakan lepas tu tuangkan peanut butter cair tadi letak macam tompok tompok sikit lepas tu buat macam buat marble tu.. 
6. bila dah siap boleh bakar guna ikut suhu oven masing-masing yang dah dipanaskan.. 

NOTA: wani bakar guna suhu oven wani 130 C dalam 20 minit sebab guna loyang hitam, jadi kena kurangkan suhu









Komen
2 Komen

2 comments:

Bbwana adienia said...

bestnya buat brownies ni bahannya sikit dan cara buat pun simple ja kan wani..nampak menarik dengan adanya peanut butter

J. Afiqah said...

looks tempting sangat... dari kenyang tadi, tetiba lapar and teringin something sweet..

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign