11 October 2014

GULAI KAWAH

ASSALAMUALAIKUM...


salam semua

bertemu di entry hari ini  :)) asyik post entry kek je kan ...oklah hari ni entry pasal resepi daging pulak .. maklumlah hari raya haji baru je berlalu dan  daging korban masih ada lagi dalam freezer .. entah nak masak apa.. tiba- tiba teringat ada rempah yang wani beli siap untuk gulai kawah..lupa dah brand apa.. wani guna rempah tu dan ada tambah 1 1/2 sudu teh  rempah kerutuk  sebab wani tambah ikut resepi ni.. tapi wani buat ni dah jadi gulai periuk sebab guna periuk... bukan guna kawah hiii

kalau ikut arahan cara guna rempah tu guna rempah tu jer tak ada langsung bahan bahan yang di blender. tapi wani tambah macam dalam resepi niii..macam tak ada bahan pemekat jer ..rasanya lebih kurang lah gulai periuk katakan.. nak gulai kawah kena nanti ada kenduri laa jawabnya hii..kalau gulai macam ni sedap cicah roti tak pun lempeng pun sedap...wani tak masukkan daging saja ,, habis semua campur limpa dan hati pun ada .. tahun ni,,, ini kali pertama wani ada limpa hati ni dah lama dah tak makan benda benda dalam bukan tak nak makan tapi nak kurangkan makan  huu   tapi dah rezeki kan  dapatkan takkan lah tak nak buat apa apa .. kalau masak gulai  macam ni santan pun wani tak ikut sangat resepi main letak asalkan ada rasa sudah hiii...oklah semak resepi ya .. panjangkan kat sini pulak...selamat berhujung minggu

FOLLOW BUTTON SEBELAH KANAN PALING ATAS TQ :))




GULAI KAWAH 

Bahan:
Daging cincang 1/2 kg
Santan pekat 1 cawan
Air masak secukupnya
bawang merah besar 2 labu
bawang puteh 3 ulas
halia 2 inci
lengkuas 5 hiris
kunyit hidup 1 inci
serai 2 batang
cili kering 5 tangkai
rempah gulai darat 2 sudu besar
rempah kerutup 1 sudu kecil
air asam jawa
nise 1 - 1   1/2 keret(sama fungsi ngan gula merah/gula melaka. kalau takde gula biasa pon boleh)
garam buku

Cara masak gulai kawah:
1)Daging cincang direbus hingga empuk. Bawang merah dan bawang puteh dicincang halus. Cili 

kering direndam kemudian dimesin dengan halia, lengkuas, kunyit hidup dan serai.

 2)Tumis bawang merah dan bawang puteh.  Bila dah agak kekuningan dan wangi, masukkan bahan 

yang dimesin.  Masak sampai sebati dengan minyak.  Kemudian masukkan rempah gulai darat 
serta rempah kerutup tadi.  Kacaukacau biar jangan hangit.  Masukkan sedikit 
air untuk mesrakan kesemuanya. Biar rempah betulbetul masak dan bertukar
warna jadi agak gelap sedikit baru masukkan daging beserta dengan air rebusandaging.  Masak 
dengan api yang kecil.

 3) Masukkan santan. Tidak lama lepas tu masukkan air asam jawa. Terus memasak dengan api yang kecil. Akhir sekali perisakan gulai dengan nise serta garam. Alhamdulillah dah siap pun gulai kawah.

Komen
2 Komen

2 comments:

Bicara Kak Noor said...

Salam wani aduss tengok gulai ni mmg best sngt macam2 ada dlm gulai ni kan

Amie said...

Waduh enaknya! Nak bawak larik semangkuk!

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) advertorial (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign