Lazada Malaysia

01 October 2014

CEMPEDAK GORENG

ASSALAMUALAIKUM...


salam semua

cuba nak post mana yang patut yang masih di dalam draft.. masa musim cempedak tengah panas .. rasa macam hari hari makan cempedak goreng ..sikit2 nak goreng sikit2 nak goreng ..kalau lama2 simpan nanti tak elok buah tu ..dan kalau simpan pun wani ambil isinya tu dan simpan dalam peti untuk tahan lama .. tapi simpan dalam peti tak boleh lama jugak..nanti isinya  bertukar warna la pulak.. sebenarnya  memang sedap goreng lepas kita ambil isi dia tu kan ..fresh..  tapi kan perut ni bukannya boleh hari hari makan cempedak angin ler jawabnyaa... oklah jom semak resepinya .. wani rasa semua orang pun tahu bancuhan nak buat adunan tu kan.. erkk ke tak tahu .. yang wani tengok bonda wani buat ni sampai sekarang dia asyik guna tepung beras jer..tapi wani buat kelainan sikit .. jom semak resepi nya .. nak bagi rangup bancuhan tepung tak campur tepung gandum..resepi ni senang jer ..wani buat ikut cara wani,,,bila gabung dengan tepung kastard tu dah ada warna kuning so tak payah la letak pewarna kuning..senang jer cempedak goreng ni .. oh ya sebelum terlupa ..butang follow sebelah atas paling kanan.. sudi sudilah follow  :))


CEMPEDAK GORENG

BAHAN - BAHAN
1 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung kastard
1/2 sudu teh baking soda
sedikit garam
air secukupnya
isi cempedak secukupnya

CARA- CARA
1. tepung beras, tepung kastard, baking soda dan garam digabungkan.
2. masukkan air sedikit demi sedikit dan kacau  sehingga agak pekat sikit tapi bancuhan jangan terlalu cair ..
3. panaskan minyak dengan api sederhana ..sementara tu masukkan isi cempedak ke dalam bancuhan tepung buat sikit demi sikit la ya.. sehingga bergaul dengan rata dengan bancuhan tepung tu..
4. bila minyak dah panas, boleh goreng cempedak sehingga perang kekuningan.. sedap makan masa panas panas tu...
Komen
2 Komen

2 comments:

HomeKreation said...

Aslmkm Wani. TQ sudi singgah dapur Along. Kat sini dah lama abis musim cempedak... wah, kat sana masih byk ya... ratah2 pun sedap, goreng lagi lah sedap...mmmm

zana fahmi said...

Haah...wani, kakpb pun ada lg stock cempedak dlm peti. Naik angin perut ni mkn cempedak hari2...biasa akk campur tepung jagung n gandum, lembut jg. Hari ni cuba style wani pulak...hehe

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Labels

Ceritaku (240) Cake Recipes (51) Giveaway (41) advertorial (35) NOXXA PRESSURE COOKER (26) Contest (25) Sudut Agama (25) Chiffon Cake (24) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (15) Masakan Sayur (13) My Blog (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (11) Segmen (11) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Cooking & Baking Tips (7) Masakan Pasta (7) Masakan Seafood (7) Bubur / Desserts (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Greetings (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Sup (5) TIPS KESIHATAN (5) Agar-agar Resepi (4) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Informasi (4) Muffins (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Mee (3) Salad Resepi (3) Sambal Resepi (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign