18 October 2014

AIR ASSAM KAKI LEMBU

ASSALAMUALAIKUM...



salam semua

bertemu untuk entry hari ini dan selamat berhujung minggu..hari ini nak bercakap pasal topik kaki lembu..errr ada orang geli ke.. tak kan ^__^..  ini cerita pasal raya korban hari tu la ya.. wani ni kalau bab memasak kaki lembu ni boleh lah ..kalau nak suruh main bakar lepas tu buang bulu2, lepas tu kikis pulak nak ambil isi dia tu .. maaflah sorry tak boleh buat haaaa.. yang ni pun mujurlah abah yang buat .. lagipun favorite dia pun ais assam kaki lembu ni.. dah tak der lemak kan..

tapi bila main kaki lembu ni .. kena rebus lama laaa jawabnya 2 jam lebih jugak rebus ni nak bagi empuk... fuhh.. kena rajin2 la tambah air ya jangan bagi kering kontang la periuk tuuu... oklah resepi ni asas yang wani buat.. dah sedap pun.... kita tengok resepi nya .. wani nak kata tak makan tak la jugak makan tu makan sebab ia macam berjeli macam tu .. kollagen tu.. sihat untuk kulit hiii...  tapi lidah lembu memang tak makan laaa haaa...oklah borak jer panjang ...resepi pun senang jer nak kata ikut sukatan tu tak lah sangat.

FOLLOW BUTTON SEBELAH KANAN PALING ATAS TQ :))

AIR ASSAM KAKI LEMBU

BAHAN-BAHAN

 1 mangkuk isi kaki lembu yang sudah dibersihkan ( bergantung la banyak mana yang dapat )
 belacan secukupnya *
 jus limau kasturi secukupnya nak bagi masam. *
 hirisan daun kesum *
 hirisan bawang besar secukupnya *
asam gelugur 3 keping * ( optional )
air secukupnya
garam secukup rasa

CARA- CARA
1. rebus kaki lembu sehingga empuk ( jangan lupa sentiasa tambah air nak bagi empuk )
2. bila dah empuk, masukkan bahan yang bertanda * dan tambahla air yang dikehendaki
3. rebus lagi hingga mendidih  dan tambah garam secukup rasa kalau tak masin lagi.. ingat belacan tu dah masin ya ..
4. siap boleh la dihidangkan
Komen
6 Komen

6 comments:

mama sara nur said...

Assalam
Tak penah mkn ni
Air asam kaki lembu, nmpk menarik

Bbwana adienia said...

erm..nampak sedap..mesti best rasanya ni kan wani?

HomeKreation said...

Salam Wani. Tak pernah makan kaki lembu.... rasa kenyal cam kaki ayam gak ke Wani?

Kenari Putih said...

Baru ni ry sy makan kat kpg. Mmg sedap giler air asam kaki lembu ni.

Kenari Putih said...

Baru ni ry sy makan kat kpg. Mmg sedap giler air asam kaki lembu ni.

ediy said...

Mmg sedap gilo air asam kaki lembu boh..kaki pun yg dr lutut kebawah je..peberet kawe tu..

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign