17 September 2014

PENANG ASSAM LAKSA

ASSALAMUALAIKUM.....


salam semua ..

selamat Hari Malaysia walaupun dah lewat 1 hari .. hii.. tak apalah ada peluang nak bukak blog so update apa yang patut.. kalau orang tanya wani apa food obsession .wani akan jawab laksa penang.. kalau wani buat sendiri kat rumah memang habis 3 mangkuk satu hari wani boleh habiskan hiii.. kalau tak makan nasi la...

dulu dah buat guna resepi mat gebu.. tapi tak letak daun pudina tapi bahan  yang lain cukup.. kali ini buat tak letak bunga kantan pulak adoii ..tapi tak apa sedap jugak semua orang pakat sukaaaaaa... wani memang tak boleh tengok laksa penang ..ada jugak beli sekali sekala tapi taklah sesedap air tangan wani sendiri ceeewahhh.. maklumlah kita masak mesti lah sedapkan.. banyak2 laksa ... laksa penang no satu di hati no 2 pulak baru laksa kelantan

sebenarnya banyak jugak resepi laksa penang ada orang letak udang kisar halus la nak bagi sedap.. tapi bagi wani resepi yang mat gebu kongsi dah cukup sedap .. eh lupa memang wani tak letak ikan sardin.. kurang jugak benda2 dalam tin ni..huuu kalau letak memang sure sedap lahhh..rasa nak buat lagi ..kalau kuah tu tak rasa cukup masin kan wani letak belacan dan bukan garam bau belacan tu sedap hiii .. lagi satu wani kisar ikan rebus tu sebab nak suh kuah bergaul sebati dengan ikan.. cubalah ya !!!

PENANG ASSAM LAKSA

BAHAN - BAHAN KUAH:-)
1 kg ikan kembong (mat guna kembong batu)
1 tin kecil ikan sardine "cap ayam"
20 biji cili kering, kerat2, cuci dan rendam dalam air panas dan toskan*
5 biji cili merah*
6 biji bawang merah*
1 biji bawang besar*
1 batang serai, dihiris*
1 cm lengkuas*
30 g belacan*(*dikisar halus)
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap kuntum
1 cawan nenas yang didadu halus
1 genggam daun pudina
1 genggam daun kesom
3 keping asam gelugor
20 g asam jawa + 1 cawan air, ramas dan tapis jusnya
Air secukupnya (ikut suka hati masing2 nak byk mana)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN LAIN :-)
Mee laksa, kalau guna yang kering, rendam 1 - 2 jam, rebus lembut, tos, cuci dgn air paip dan toskan
Hirisan daun kesom
Hirisan daun salad
Hirisan daun selom
Hirisan cili padi
Hirisan timun (potong bentuk jejari halus)
Hirisan bawang besar
Hirisan bunga kantan (kalau suka)
Belahan limau kasturi
Petis secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
UNTUK KUAH :-Ikan kembong disiang, cuci bersih dan rebus hingga masak. Keluarkan ikan, asingkan isi dan 
tulangnya. Kisar tulang2 ikan tadi dan tapis, ketepikan. Ikan sardine, diasingkan dari sosnya, cuci 
ikan tadi dan lecek hancur, buat sama dengan isi ikan kembong tadi. Air rebusan ikan tadi ditapis 
ke dalam periuk, masukkan bahan kisar halus, nenas, air dari kisaran tulang ikan dan isi ikan 
tadi. Masak hingga mendidih dan masukkan jus asam jawa, asam gelugor dan air secukupnya. 
Tambah belahan bunga kantan dan daun kesom. Masak dengan api perlahan selama 45 - 60 minit. Tambah air jika perlu. Akhir sekali masukkan daun pudina dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Biar mendidih 2 - 3 minit lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api.


UNTUK LAKSA ASSAM PENANG :-Masukkan mee laksa secukupnya dalam mangkuk sesuai, tuang kuah laksa tadi (pastikan kacau 
dulu sebelum tuang) secukupnya. Hias dengan bahan2 lain sebagai pelengkap dan diakhiri dengan 1/2 camca besar petis udang sebagai penambat selera....Hmmm sedap nihh...
Komen
2 Komen

2 comments:

Bbwana adienia said...

bestnya2..wana suka betul makan asam laksa..kalau wani dekat nak juga merasa..huhu

Umie Jazz said...

Assalamualaikum..aduh mmg peberet saya asam laksa ni...

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign