18 September 2014

KEK COKLAT KUKUS SUNQUICK

ASSALAMUALAIKUM...


salam semua ..

kebetulan ada masa update apa yang patut ..wani ada sempat mengupdate jer .. banyak entry tertunggak huhu.. resepi kek coklat kukus ni dah berulangkali dah wani buat ..memang mudah dan cepat ..godek2 je kan,,, tapi kali ini nak tambah kelainan sebab wani tambah sunquick ..terasa sikit orange tuu ..siapa2 nak kelainan dalam resepi ...sebab dah lama tak mengukus dah rasa rindu 200 % hihi.. maka kek ni dikukus ..maklumlah kukus2 ni tak adalah nak main hangit2 kan.. wani rasa  semua orang pun dah cuba resepi ni.. maka ku tempek lagi resepi kat sini.. resepi macam ni memang sesuai untuk beginner dalam baking ..sape 2 nak berjinak2 pasal baking cuba kek ni.. wah cakap macam dah kemain pro ... biasala nampak je main baking tapi kalau tak betul cara tak jadi jugak kek tuu... tapi pastikan periuk kukusan dipanaskan terlebih dahulu ya sampai air mendidih baru boleh masukkan kek dan kukus dengan api yang sederhana besar.. . tudung periuk kukusan tu balut dengan kitchen towel untuk elak air menitik atas kek .. nanti ada lubang kawah macam gunung berapi haaa..

kemain panjang lebar ku menaip.. sememangnya kek yang dikukus teramat la moistnya ...

KEK COKLAT KUKUS 
Sumber untuk resepi kek coklat dari Rozilah Abdullah.

Bahannya(kek coklat)
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sk soda bicarbonat
1 sk baking powder
Semua bahan diayak.

1 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1/2 cawan susu pekat
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak
1 sb susu  tepung
Kacau sebati semua bahan dan dimasak atas api yang perlahan hingga mendidih pastikan jangan 
hangit..guna whisk/pemukul telur.  Ketepikan.

2 biji telur
1 sk esen vanila

50ml air panas

Masukkan bahan ayak ke dalam bahan yang dimasak.  Kacau sebati.
Masukkan telur dan esen vanila.  Putar sekejap.
Masukkan air panas.  Kacau sebati.
Masukkan dalam loyang yang telah dialas dengan kertas kek.
Kukus dalam periuk yang telah mendidih airnya.(pastikan loyang telah ditutup dengan aluminium foil)
kukus selama hampir 1 jam.

Topping
6 sb serbuk koko
6 sb susu pekat
2 sb margerin
Sedikit air panas
Masukkan semua bahan.  Kacau dan tambah dengan sedikit air panas (pasti topping jangan terlalu 
pekat)
Tuang ke atas kek tadi.  Masukkan dalam peti sejuk seketika. 
NOTA: wani tambah 1 sudu kecil nescafe ataupun indocafe ke dalam bahan adunan yang dimasak dan bahan yang dimasak tak dimasak sampai mendidih . hanya bergaul sebati dan boleh tutup api..
masukkan 2 sudu besar sunquick ke dalam adunan kek dan kacau sebati

susu cair wani gantikan dengan susu coklat untuk lebih sedap

Komen
1 Komen

1 comment:

Bbwana adienia said...

menariknya kek ni..mesti sedap kan sebab ada sunquick..

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign