07 March 2014

NYONYA STYLE FRIED SEABASS

ASSALAMUALAIKUM....



Salam semua 

asal lewat malam baru je nak update blog ... tak nak banyak cakap dah... menu yang dah lama buat ..sepatutnya kukus tapi wani pergi goreng ikan tu..apapun sedap jugak .. bahan bahan pun nampak menarik .. oklah selamat malam sebelum tu malam malam macam ni sesuai untuk bermuhasabah diri . mengenang kot kot ada kesilapan diri yang masih boleh diperbetulkan ..kita tak sempurna tapi nak menjadi sempurna sebaik  mungkin insyaAllah ya ..selamat malam.. cubalah buat resepi ni ya ... :))

NYONYA STYLE STEAMED GAROUPA




Recipe: Buku Aneka Masakan Ikan Alaf21.
Source: Izah @ Izah Muffin Lover
Improvised by: Mieza @ WAWMC

1 ekor ikan kerapu - cuci dan kelar belakangnya

Bahan tumbuk perap:
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 camt lada hitam
Garam

Bahan dikisar:
10 ulas bawang merah
10 ulas bawang putih
12 tangkai cili kering - aku letak sikit je sebab hubby gastrik tak leh makan pedas sangat
2 batang serai
1/2 batang bunga kantan - tak letak sebab masih berpantang
1 cm belacan bakar
1 biji cili merah - aku tambah

Bahan perasa:
4 sb sos tiram
2 sb cili kisar
2 sb sos tomyam
3 sb air asam jawa
Garam
Gula
Segenggam daun kesum - aku tambah
4 tangkai daun limau purut - aku tambah

Cara masak:

1. Ikan kerapu diperap dengan bahan perap selama 1/2 jam dan dikukus hingga masak.

2. Sementara ikan dikukus, panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga wangi.

3. Masukkan sos tiram, cili kisar dan sos tomyam.

4. Apabila garing masukkan air asam jawa, garam dan gula. Masak hingga mendidih. Akhir sekali masukkan daun limau purut dan daun kesum. Masak hingga daun kesum layu.

5. Apabila siap, tuangkan kuah sambal ke atas ikan yang dikukus tadi. Makan dengan nasi putih..
Komen
1 Komen

1 comment:

Bbwana adienia said...

salam wani..

em, rajinnya wani masak..nampak sedap pula tu..

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign