20 March 2014

IKAN BAWAL MASAK HITAM

ASSALAMUALAIKUM...


salam semua

bersua kembali... semoga semuanya di dalam lembayung rahmat Allah tak kira di mana jua anda berada .. macam ni lah bila ada kenalan maya .. nak berjumpa entah bila nak berjumpa .. persahabatan di alam maya pun dah macam satu realiti..alhamdulillah baru beberapa hari lepas hujan rahmat turun setelah sekian lama musim kemarau... tapi rasa tak puas ingin melihat hujan turun lagi ... cuaca pun sekarang rasa macam dah panas balik..  sekarang ni pun susah nak online line internet tak ok sikit ... susah wani nak jengah jengah blog orang .. update blog sendiri tu pun dah kira nasib baik.. minta maaf la ya  .. tujuan wani berblog ni hanya berkongsi apa yang wani boleh kongsi terutama resepi.

kali ini nak tayang resepi rekaan .. kalau memasak ni tak boleh nak ikut skrip sangat ..apa bahan misteri yang ada kat dapur tu boleh dijadikan satu resepi kan. kalau dah ada nama serupa macam resepi ni .. mungkin lain lain bahan hiii dan lagi satu sebenarnya masak masak ni tak payah main sukatan ikut letak dan ikut rasa tekak ..kalau ok masuk tekak oklah tu hiii.

IKAN BAWAL MASAK HITAM

Bahan - bahan

ikan bawal sederhana besar
1/2 bawang besar dipotong dadu*
2 ulas bawang merah didadu*
2 ulas bawang putih cincang halus*
sedikit halia cincang halus*
sos cili, sos lada hitam, sos plum, kicap manis dan sos ikan * (guna ikut keperluan susah kalau nak cakap main sukatan ) * kicap manis letak banyak sikit nak bagi hitam
2 sudu teh lada kisar
jus limau nipis
gula dan sedikit air
1 tangkai lada merah dipotong memanjang
2 biji lada burung dipotong serong
sedikit daun bawang dipotong panjang

Cara- cara

1. ikan bawal diperap dengan garam kunyit dan digoreng sehingga perang keemasan
2. untuk sos, panaskan sedikit minyak dan tumiskan bahan bahan yang bertanda *sehingga wangi  dan masukkan cili kisar dan tumis lagi hingga naik minyak sikit
3. masukkan semua jenis sos dan kicap manis, lada merah yang telah dihiris, lada burung dan daun bawang 4. kacau sekejap masukkan jus limau nipis, gula dan sedikit air dan kacau hingga naik minyak sikit. suai rasakan dan tutup api tuang atas ikan yang telah digoreng.

Nota: siapa yang tak suka pedas tak payah letak tak apa lada burung


Komen
1 Komen

1 comment:

Bbwana adienia said...

assalam wani..

nampak sedap tu..rasa nak cubit juga ikan tu..hihi..

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign