15 March 2014

CORNFLAKES MADU PEDAS RANGUP

ASSALAMUALAIKUM....


Salam semua 

membisu je wani lately kan.. dengan breaking news tergempar seluruh negara .. dah masuk hari ke 8 membuatkan ni hati tak senang nak duduk jer.. sibuk sibuk dengan aktiviti harian pun kadang kadang teringat pasal kehilangan MH 370 ni.. hanya doa dipanjatkan ke hadrat ilahi mudah mudahan dapat dijumpai.. banyak hikmah diatas kehilangan MH370.. dah macam satu misteri.. tak boleh nak ego sangat hidup atas dunia .. kita berbalik kepada pencipta yang mencipta..

oklah ya wani rasa dah lama sangat tak buat cornflakes madu pedas rangup dulu selalu buat ,,bila dah terasa nak makan ni mulalah buat lagipun resepi simple jer .. kali ini wani tak letak kacang sebab abah wani tak boleh nak makan kacang . wani panggang bijan lepas tu dah kaup balik sempurna cornflakes tu tabur la dalam kuali separuh .. yang separuh lagi tabur masa nak bakar .. kalau hari raya memang resepi wajib buat .. kunyah tak ingat ... wani letak sekali lagi resepi kat sini... kali ni buat elok elok jer tak la berminyak dan melekit sangat.


CORNFLAKES MADU PEDAS RANGUP 
SOURCE: DAYANGJACK

Bahan-bahan :
· 1 bungkus cornflake
· 1 bungkus roasted peanut (boleh juga menggunakan kacang tanah kopek yang dipanggang/goreng sendiri)
· 6 biji bawang merah (ditumbuk)
· 4 ulas bawang putih (ditumbuk)
· sedikit cili giling/cili kisar
· madu secukupnya
· sedikit garam
· 100 g mentega +/-

Cara-cara :
1. Cairkan mentega di dalam kuali besar. Tumis bahan
bahan tumbuk hingga garing. Kemudian masukkan cili giling/cili kisar 
secukupnya. Tumis lagi hingga garing.
2. Masukkan madu dan sedikit garam. Kacau sebati.
3. Masukkan kacang tanah dan kacau lagi. Akhir sekali masukkan cornflake. Gaul-gaulkan hingga rata. 
4. Jika kurang manis atau minyak, tambahkan mentega dan madu. Gorenglah 
hingga garing keemasan. Tutupkan api.
5. Sementara itu, panaskan oven pada suhu 170C-180C. 
6. Sediakan dulang pembakar, taburkan cornflake tadi di atasnya. Ratakan.
 Kemudian bakarlah selama 5 - -7 minit atau sehingga garing keemasan. Jangan sampai hangus. Keluarkan 
dari oven, dan sejukkan sebentar sebelum disimpan di dalam balang. 
7. Kaedah bakar akan menjadikan cornflake ini semakin rangup dan bertahan 
lama. Selamat mencuba!
Komen
2 Komen

2 comments:

Bbwana adienia said...

salam wani..

singgah sini nampak pula cornflakes madu ni..em, memang best jadikan kudapan..x sedar habis sebalang..huhu..

sarah said...

tq sis...hehe...nk try laa..x penah try g....mintak halalkan resepi yee... ;)

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (20) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign