26 January 2014

KEK KURMA

ASSALAMUALAIKUM....


salam semua

sudah terasa dah suhu sejuk berkurangan ...terbaca berita kat kelantan ni mencecah suhu 17.5 C beberapa hari lepas .. whoa dah macam kat cameron dah... tapi suhu sejuk tu akan berlanjutan sehingga awal minggu depan sahaja dan tak merebak kat tempat lain... kata bonda wani ..kalau la suhu macam ni selalu jimat sikit elektrik hiii.. nak sangat la tu.. wani pun suka jugak... XD...

oklah ya perkongsian resepi wani buat kek kurma...sekali tengok macam kek pisang pulak... bila ternampak kurma yang rasanya dah berbulan dalam peti ..tak tahu nak buat apa...nak makan tu rasa dah tak lalu dah. bila wani tengah belek-belek resepi yang disimpan terjumpa resepi kek kurma maka mulalah projek membaking tapi kurma yang wani guna taklah secukup macam dalam resepi tu..sekadar ambil bau kurma je...wani rasa kalau nak guna kurma ikut dalam resepi tu patut kurangkan gula sebab kurma tu dah memang manis... sos karamel memang tak buat.. makan kek saja sudah lah huuu...

terima kasih atas perkongsian ini..moist and fluffy jer walau guna minyak... memang kalau wani buat kek selalu nak  cari guna minyak ..terasa dah malas nak main putar butter dengan mixer..sekarang ni dah banyak orang buat olahan untuk buat kek .. taklah hanya guna butter semata-mata.. dengan minyak pun boleh jadi... :))


KEK KURMA DAN SOS KARAMEL 
SOURCE: MYRESEPI

Bahan-bahan 

· 1 cawan tepung superfine 
· 1 sudu teh baking powder 
· 1 sudu teh baking soda 
· ½ sudu teh garam halus 
· 1 cawan air 
· 1 ½ cawan kurma yang dibuang biji 
· 2 biji telur gred B 
· ½ cawan gula perang-dikisar halus 
· 1 sudu teh esen vanilla 
· ½ cawan minyak sayuran 
· Untuk sos karamel: 1/2 cawan gula perang 1/2 cawan heavy cream 2 sudu besar mentega 1 
sudu teh esen vanilla 

Cara-cara 

1. Panaskan ketuhar pada suhu 165 C 
2. Oleskan loyang dengan mentega dan lapikkan dengan kertas minyak 
3. Masakkan kurma dengan air hingga mendidih dan tutup api. Masukkan baking soda dan gaul 
rata(anda akan nampak tindakbalas buih2 putih selepas baking soda dicampurkan). 
4. Ayakkan tepung, baking powder dan garam dalam mangkuk. 
5. Dalam mangkuk lain, pukul telur dan vanilla hingga kembang dan putih. Tambahkan serbuk gula perang dan pukul lagi hingga sebati.Kemudian, masukkan minyak dan kacau sekata. 
6. Lenyek sedikit kurma yang telah dimasak tadi dengan sudu dan setelah itu masukkan kurma 
tersebut di dalam adunan telur dan gula tadi dan gaul sekata. 
7. Akhirnya masukkan tepung dan gaul hingga sebati. 
8. Masukkan adunan ke dalam loyang yang telah di lenser dan bakar selama 30minit atau sehingga masak pada suhu 165C. Sementara menunggu kek masak boleh buat sos karamel. 
9. Untuk sos karamel: Campurkan semua bahan di dalam periuk dan masak dengan api sederhana. Kacau selalu. 
10. Perlahankan api dan gaul hingga gula larut. Tak perlu tunggu mendidih tutup api setelah 
adunan pekat dan sebati. 


11. Hidangkan bersama date cake atau kek kurma yang suam suam bersama aiskrim vanilla. 

NOTA: wani guna loyang empat segi 7" x 7"
Komen
5 Komen

5 comments:

Sury Abil said...

Gebus je kek kurma dia...guna minyak je ye...pun sedap gak kan..:-)

Bbwana adienia said...

assalamualaikum wani..

nampak sedap dan menarik la kek kurma ni..mudah ja nak buatnya kan..

adda syuhada said...

sedapnya...

INA said...

gebunya kek kurma nie..rasa mesti sedapkan..

ady said...

salam
sedopnye...npk moist and gebu kek kurma tu...

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (237) Cake Recipes (50) Giveaway (37) advertorial (33) Sudut Agama (25) Chiffon Cake (24) Contest (24) NOXXA PRESSURE COOKER (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (15) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (11) Segmen (10) My Blog (9) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Masakan Seafood (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Greetings (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Sup (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Informasi (4) Muffins (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Mee (3) Salad Resepi (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign