11 January 2014

IKAN BERSOS THAI

ASSALAMUALAIKUM....


salam semua....

dah 11 hari bulan dah .. entah  la wani ni asyik menghitung hari pulak  huuu.. semalam kat sini mula berangin.. dari pagi sampai la ke petang .. malam tu pulak hujan.. macam bulan  12 pulak.. berlanjutan la sampai hari ini..mendung dan hujan sekali sekala.sambil berangin.sejuk pulak..tak tahu la kat tempat mungkin ada banjir kot.. mudah - mudahan tak ada apa-apa

oklah ya perkongsian resepi mudah ..lama dah tak main pos masakan macam ni.. asyik cenderung ke dessert jer hiii.. rasa dah puas dah masak ikan bawal main letak sos cili dan sos tomato ..asyik asyik masak masam manis jer... bila search tengok resepi ikan bawal ni tertarik kat dapur kak ummi.. sangat simple dan mudah membuatnya tak ada main letak sos pun.. cuma wani dah jarang main letak cuka dalam masakan so wani ganti cuka tu dengan sos plum.. makin sedaplah kan... bahan -bahan pun semua dah ada kat dapur ....untuk bawang merah hiris tu wani tak letak sebab tengok bahan tumbuk pun dah ada bawang..wani ada tabur dengan bawang goreng kat atas sebagai hiasan...cubalah ya memang sedap :))

IKAN BERSOS THAI
SOURCE: HOME SWEET HOME

· 1 ekor ikan bawal sederhana besar (*ummi guna 2 ekor ikan selar)
· 1 batang serai - dititik
· 1 kuntum bunga kantan - dihiris halus
· 1 cm lengkuas - dititik
· 1 cm halia - dititik
· 3 biji bawang merah - dihiris ( wani tak letak ) 
· 2 helai daun limau purut - dihiris halus
· 2 camca besar sos ikan
· 1 1/2 camca besar cuka makan ( wani ganti dengan sos plum )
· 3 biji merah *
· 2 ulas bawang putih *
· 1 1/2 camca besar gula *
· (bahan bertanda * ditumbuk lumat)

Cara Memasak:-
Ikan yang telah dicuci bersih, digaul dengan garam dan serbuk kunyit, goreng hingga garing. Angkat dan alihkan dalam pinggan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang hiris, lengkuas dan halia titik hingga harum. Masukkan bahan tumbuk tadi. Tambah cuka dan sos ikan, gaul rata dan masukkan serai, hirisan daun limau purut dan bunga kantan. Masak sebentar hingga kuah agak pekat dengan api perlahan. Tak perlu masukkan garam dah. Tuang sos tadi atas ikan yang telah digoreng













Komen
2 Komen

2 comments:

Bbwana adienia said...

salam wani..

tengok sos atas ikan tu..terliur la pulak..hihi

mama sara nur said...

Assalam wani
Perubahan cuaca, sini angin sepoi2 he hee
Wah sedap menu wani, ikan bawal kalu wat msk gini sedapp kan

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) advertorial (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign