OATMEAL BLONDIES

ASSALAMUALAIKUM...


salam semua .. buat readers yang tak jemu-jemu singgah kat blog .. terima kasih banyak banyak.. blog hanya sekadar untuk berkongsi satu kisah.lebih-lebih lagi pasal cooking.. nak dapat ilmu ni datang dengan pelbagai cara.. sekarang ni pun kat internet pun berlambak-lambak .. gunakan dengan semanfaat mungkin kemudahan yang ada kan.. terasa sangat ni penghujung bulan dah nak berakhir..hari semalam dah lepas dan bermula hari baru,, mesti kita sudah merancang apa yang patut,, tapi kita tak tahu setiap langkah kita ke depan apa yang bakal kita lalui.. hanya Allah yang lebih mengetahui.. bila kita tak tahu apa yang kita akan lalui ,, mohonlah pada Allah supaya permudahkan urusan kita dan supaya urusan kita sentiasa diberkati-Nya..

panjang nya tazkirah pada petang ni,, emm entry yang lepas wani dah ada buat brownies tapi kali ini nak tayang blondies pulak... beza brownies dengan blondies ni hanyalah serbuk koko... tak letak serbuk koko dipanggil blondies.. letak serbuk koko dipanggil brownies. macam-macam nama .. wani pun dah lama copy resepi blondies ni .. tak ada masa nak mencuba.. bila ada kelapangan masa nak membaking mula lah buat tapi wani pilih yang letak oats dan jugak choc chip.. direkomenkan kena letak ikut resepi dia . sebab wani letak ni ikut suka jadinya choc chip tu tak sama rata kat adunan..

resepinya memang senang sama macam brownies.. tapi sudah tentu jangan over bake kek ..kalau tak terkeras la. main dengan tepung ni walau nampak remeh tapi kalau tak kena cara memang tak jadi jugak. oklah ya wani share resepi kat sini... nanti silalah cuba :))



OATMEAL BLONDIES 
SOURCE: COOK EAT SHARE

Ingredients 
· 1 1/2 cups all purpose unbleached flour 
· 1 tsp baking powder
· 1/2 tsp salt
· 1 tsp cinnamon
· 1/4 tsp grated nutmeg ( tak ada stok )
· 1 1/2 cups rolled oats ( wani guna quick cooking )
· 1 1/4 cups packed light brown sugar
· 12 tbsp margarine, melted and cooled slightly
· 2 large eggs
· 1 1/2 tsp vanilla
· 1/2 cup semisweet chocolate chips
Directions
1 Preheat oven to 350 degrees. Spray a 13 x 9 inch baking pan with nonstick pan spray.
2 In a medium bowl whisk together the flour, baking powder, salt, spices and rolled oats. 
Set aside.
3 In a medium bowl whisk the melted margarine and brown sugar together until well blended. Add the eggs and vanilla and whisk until the eggs are well blended in. Using a rubber spatula or 
wooden spoon gently stir in the dry ingredients just until blended. Add the chocolate chips and 
stir just until combined. Do not overmix. You will toughen the Blondies if you do.
4 Transfer the batter to the prepared pan, spreading the mixture out evenly.
5 Place pan in oven and bake until the top is shiny and feels firm to the touch, about 25 minutes. Transfer the pan to a wire rack and cool completely.

3 Comments

  1. oooo...
    nama blondies tu sbb x da srbk koko yee...

    ReplyDelete
  2. ayat pertama keluar kat mulut 'macam nak buat'..hahaha..nampak sedap kak

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post