11 November 2013

CHINESE NAPA CABBAGE ROLL / KUBIS CINA GULUNG KUKUS

ASSALAMUALAIKUM...



salam semua, hari ni dan esok cuti untuk HARI KEPUTERAAN sultan kelantan.. alhamdulillah bercuti...

teringin jugak wani nak kongsikan resepi-resepi dari arwah nenek wani.. wani belajar pun dari bonda sebab bonda belajar dari arwah nenek.. tapi apakan daya.. masakan arwah nenek ni banyak yang pedas maksudnya letak lada banyak... so wani terpaksa ketepikan.. kalau dulu buat pun tak sempat nak post..wani sekarang ni kena pantang bab lada-lada... berasa trauma pun lak nak makan... sebab perut wani masih tak berapa sihat...

sekarang ni banyak masak kukus.. sayur pun kukus lagi.. biasanya guna sayur Bok choy sedap..buat ayam kukus, ikan kukus.. asyikkk kukusssss jer,, masak bubur nasi... tapi tak berapa nak kenyang makan bubur nasi nii..sampai naik boring huhu...

oklah ya dah terlebih cakap pasal kukus ..hari ni wani tayang kubis cina gulung kukus.. dalam 2 kali jugak dah buat ...bila dah lama tak buat ni terasa nak makan jugak so buat ler..kalau dulu wani guna daging cincang dan kali ini wani ganti dengan ayam cincang.. rasa ini pun paling senang nak buat untuk inti tu nak letak ikut suka pun tak apa,, biasa wani letak daun bawang, daun ketumbar..nak letak bawang cincang ker,, kali ini wani tambah cendawan tiram.. nak habiskan stok dalam peti.. tambahlah apa yang ada dalam peti kita letak jer hihi...wani sedap makan gitu jer tak payah nak makan dengan nasi...resepi ni sangat senang dan simple..


KUBIS CINA GULUNG KUKUS 

Bahan-bahan
6 - 8 helai kubis cina  atau secukupnya
200 gm ayam cincang
1/2 sudu teh serbuk lada putih 
garam secukup rasa
cendawan tiram ikut suka nak letak banyak mana atau guna cendawan lain pun tak apa.. sedap tambah cendawan ni... 
1 1/2 sudu teh tepung jagung
1 sudu besar sos tiram 
1 sudu besar kicap manis nak tambah pun boleh... 

Cara - cara
1. celurkan terlebih dahulu daun kubis cina bagi lembut  .. jangan  celur lama
2.sediakan mangkuk, masukkan ayam cincang, serbuk lada putih, garam, cendawan tiram, sos tiram , tepung jagung dan kicap manis..gaulkan sehingga sebati. ketepikan.
3. ambil satu helai daun kubis cina masukkan 2 sudu besar atau secukupnya letak atas daun yang paling hujung bukan dekat batang putih tu ya.. lipat masuk sisi kanan dan kiri dan juga atas .. dan gulung
4. buat sehingga siap.. boleh lah dikukus dalam 20 minit atau sehingga masak.

Nota: untuk tambahan,  kalau nak titiskan minyak bijan sebelum dikukus  boleh,,, tapi wani guna apa yang ada kat dapur tak mengecewakan amatlah sedap... 



Komen
3 Komen

3 comments:

ady said...

salam
cantik dan kemas gulungannye tu...kalau saya suka yg pedas2 baru sedap...

mala said...

sedap ni wani. mmg suka chinese food

zila norazila said...

Akk pun sama..sjk myusukn bby ne kna kurgkn pedas ..kesian plk kt bby nnt..akk x pernh mkn lg kubis cmne wani..nnt akk try ye..mnarik ne.

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (20) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign