10 September 2013

KEK BUAH KUKUS ( VERSI 2 )

ASSALAMUALAIKUM.....


dah 2- 3 hari cuaca asyik mendung .. nak kata hujan.. hujan rintik-rintik....bila cuaca sejuk macam ni .. nak mandi pun sejuk hiiiii...seriously sejukkkk...maklumlah dah nak hujung tahun ni.musim tengkujuh pun dah tak lama dah... buat adik- adik yang menghadapi exam UPSR hari ni dah bermula kan...semoga dapat menjawab exam dengan baik....tak lama lagi nak habis tak lama boleh hoorayyyy ya .... perasan dalam blog ni wani asyik post kekkkk je .. angin membaking masih menebal lagi... tak apalah daripada mood tak datang lagi susah.. banyak lagi yang nak kena experiment..

lagi-lagi tayang kek buah dah kemaruk buat kek buah agaknya ..lagipun sejak sentuh pengukus baru-baru ni ..semua benda buat asyik nak kukussss je... wani buat kek ni atas permintaan lagi mungkin sebab ada penggemar kek buah tapi wani tak pernah lintas langsung nak buat sebelum ni hihi.... akhirnya wani buat jugak.....kek buah ni versi lain sikit dari yang lepas .. yang versi lepas tu hanya kena beat telur je sampai kembang .. tapi yang versi ni kena pukul butter dan gula hingga kembang terlebih dahulu...

bila wani baca resepi tu ingat nak jugak cuba versi lain.. macam-macam cara orang buat kek buah.. tapi hasilnya yang ni tetap jugak moist .. bonda dah cakap sedap.. wani bukan penggemar kek buah tapi  rasa dah banyak kali masuk mulut hihi.... cuma yang dalam resepi ni cakap gula tu dicairkan kekuningan tak cakap pulak kena campur air ke ..kalau tak campur nanti kekerasan pulak.. wani perasan bila tengah buat kek ni baru tertengok aduhh macam tergantung je.. selalu macam tu .. lepas tu fikir punya fikir tambah la air panas 30 ml.. bila dah sejuk sikit ..ia agak kelikatan tapi tak keras macam jadi gula karamel tu... ..wani gaul la jugak dengan tepung tu walau nampak kelikatan sikit ...lastly wani campur air kikis .. hingga dia jadi cecair .. dan gaul sekali dengan tepung ..wani rasa kena campur air tapi tak reti pulak nak cakap sukatan untuk air tu...  takut jugak kek tak jadi.. tapi alhamdulillah .. lepas kukus okkk je...kek ni lepas 2 hari simpan dalam peti baru wani potong.. tapi lagi lama lagi sedap la kek ni..panjang benar mengarang .. adeh line tenet ni really sloww.. okay be patient..  :))



KEK BUAH KUKUS
SOURCE: JARIINTANKU
Sumber: Kak Liza

Bahan:
200 gm butter
200 gm gula halus
300 gm tepung gandum ]
2 s/teh baking powder ] ayak
1 s/teh soda bikarbonat ]
3 biji telur
1 s/teh esen vanila
100 gm gula....cairkan kekuningan
250 gm buah campur

Cara:
1. Butter dan gula dipukul sehingga kembang.
2. Masukkan telur satu persatu dan esen vanila.
3. Masukkan bahan yg diayak dan buah campur.
4. Masukkan gula yg dicairkan dan kacau rata.
5. Panaskan kukusan sehingga mendideh.
6. Kukuskan adunan kek selama 2 jam. Jangan biarkan air menitik dalam adunan kek.
7. Sejukkan kek baru dipotong dan hidangkan


Nota: - wani kukus 3 jam
          - wani gaulkan mix fruits dengan tepung terlebih dahulu..
Komen
5 Komen

5 comments:

syapex said...

salam...
teringin jgk nk bt kek buah ni...
tp kebanyakn org dlm rumah ni x suka mkn kek buah..
smpn dlu la niat di hati ni....

FARAH deeb said...

Waduh menggugat keimananku haha... yg kukus camni memang sedapkan? Dan betul lagi simpan lama lagi sodap! Jemput Singgah:14 Tahun sudaa... Alhamdulillah!

Bbwana adienia said...

sedapnya kek buah tu wani..selalu tayang kek buah ek..terliur tengok..mau juga buat kek buah tapi x tahan tunggu kukus berjam-jam..hihi..

rahel said...

Memang sedap kek uah kukustapi kita belum ada senang nak buat....tumpang makan jer la kat sii ar...

Amie said...

sedap sebenarnya kek kukus buah ni Wani... kak amie nak cari resepi kek buah yang selalu dihidang dalam kapal terbang, apalah rahsia resepinya ye.

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign